No nākamā gada 9.klasi varēs pabeigt tikai ar vienu nesekmīgu atzīmi, vidusskolu – bez nevienas

Saeima piektdien ārkārtas sēdē pieņēma likumprojektu, kas paaugstina prasības izglītības ieguvei no 2011./2012.mācību gada.

Grozījumi, kas vēl jāizsludina Valsts prezidentam, paredz, ka skolēns 9.klasi var pabeigt tikai ar vienu nesekmīgu atzīmi, bet vidusskolu – bez neapmierinoša vērtējuma.

Patlaban apliecību par 9.klases beigšanu var saņemt arī tad, ja jaunietis ir saņēmis līdz trim nepietiekamiem vērtējumiem, kas zemāki par četrām ballēm, kādā no mācību priekšmetiem gadā vai valsts pārbaudījumos. Savukārt atestātu par vispārējās vidējās izglītības ieguvi skolēns var saņemt, ja ir saņēmis līdz divām nesekmīgām atzīmēm.

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) norāda, ka tādējādi tiek radīta situācija, ka izglītības dokuments tiek saņemts, lai gan pamatizglītības programma nav pilnībā apgūta. Turklāt, iestājoties vidusskolā, nesekmīgie skolēni nereti izrādās nespējīgi apgūt vispārējās vidējās izglītības programmas prasības.

Savukārt par nesekmīgām atzīmēm vidusskolā IZM uzsver, ka, no vienas puses, ir noteikts vispārējās vidējās izglītības obligātais saturs, bet, no otras puses, tiek pieļauts, ka šīs prasības netiek pilnībā izpildītas.

Iepriekšējā mācību gadā 750 skolēnu 9.klasi pabeidza ar nesekmīgām atzīmēm, bet 249 skolēni, beidzot 12.klasi, saņēma atestātu ar nesekmīgām atzīmēm.

Likumā arī iestrādāts princips, ka pašvaldības savā teritorijā nodrošina vienlīdzīgu pieeju pirmsskolas izglītības iestādēm visiem bērniem no pusotra gada vecuma. Priekšlikums Izglītības, kultūras un zinātnes komisijā tapis kopā ar vecāku organizāciju pārstāvjiem un ir bijusi nozīmīga politiskā izšķiršanās, norāda komisijā.

Vēl likumā definēta vakara (maiņu) vidusskolu loma, nosakot, ka šo vidusskolu pamatuzdevums ir īstenot vispārējās vidējās izglītības programmas, lai nodrošinātu iespēju iegūt izglītību personām, kuras ģimenes apstākļu, darba, sociālekonomisku, veselības stāvokļa vai citu iemeslu dēļ nav ieguvušas vai neiegūst izglītību citās vispārējās izglītības iestādēs.

Tāpat likumā paredzēts, ka sākumskolas īsteno pamatizglītības pirmā posma izglītības programmas no 1. līdz 6.klasei.

Likumā iekļauti arī speciālās izglītības īstenošanas principi. Speciālās izglītības programmas nodrošina iespēju iegūt vispārējo izglītību izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām atbilstoši viņu veselības stāvoklim, spējām un attīstības līmenim. Speciālās izglītības programmas var īstenot jebkurā izglītības iestādē, vienlaikus nodrošinot izglītojamo vajadzībām atbilstošus atbalsta un rehabilitācijas pasākumus, izglītojamo sagatavotību dzīvei un darbam sabiedrībā.

Svarīgākais