Izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe šodien un rīt, piedaloties Eiropas Savienības Neformālajā izglītības ministru padomē Gēteborgā, aizstāvēs atbalsta sistēmas izstrādes nepieciešamību jaunajiem skolotājiem un izglītības iestāžu vadītājiem, skolās attīstot mentoru kustību.
Kā norādīts Latvijas pozīcijā sanāksmei, neraugoties uz salīdzinoši lielo jauniešu skaitu, kas studē pedagoģiskajās studiju programmās, arvien mazāk šo programmu absolventu iesaistās pedagoģisko darbinieku darba tirgū, kā arī samērā liels skaits jauno pedagogu pamet izglītības sistēmu pēc pirmā mācību gada. Līdz ar to tiek secināts, ka skolotāja profesija pievilcību zaudē tieši skolotāja darba gaitu sākumā.
Iemeslus tam ministrija min dažādus - piemēram, nepietiekamo praktisko sagatavotību darbam skolā. "Ja teorētiskās zināšanas mācību priekšmetā ir pietiekamas, tad praktiskajam pedagoga darbam un audzināšanas darbam jaunie skolotāji nav ne teorētiski, ne psiholoģiski gatavi," norādīts Latvijas pozīcijā. Tādēļ ir nepieciešams pieredzējušu un talantīgu kolēģu metodiskais atbalsts un palīdzība.
Vēl starp iemesliem skolotāja profesijas pievilcības zaudēšanai pirmajos darba gados minēta arī konkurence ar pieredzējušiem kolēģiem, mentoringa neesamība, nepietiekamais skolas vadības atbalsts, nepietiekamā materiālā un sociālā nodrošinātība.
Tādēļ, pēc IZM domām, viens no veidiem, kā piesaistīt un noturēt skolā gan jaunos un talantīgos, gan talantīgos pieredzējušos pedagogus, ir mentoru kustības attīstīšana, izveidojot atbalsta sistēmu jaunajiem skolotājiem un izglītības iestāžu vadītājiem un sagatavojot skolotājus mentorus.
Koķe arī uzsvērs Latvijas pedagogu iespējas papildināt zināšanas un apgūt kolēģu pieredzi, tostarp, izmantojot ES struktūrfondu līdzekļus, piedaloties gan tālākizglītībā, gan turpinot formālo izglītību.
Tiks aizstāvēts arī viedoklis, ka Eiropas līmenī būtu vēlama pedagogu un izglītības iestāžu vadītāju tālākizglītības programmu, tostarp starptautisko programmu, pilnveide, vienlaikus sekmējot tālmācības programmas un pieredzes apmaiņu, tostarp ES Mūžizglītības programmā 2007.-2013.gadam.