Parakstīts otrais ''Rail Baltica'' CEF līdzfinansējuma līgums

© "Rail baltica" trases vizualizācija

Parakstīts projekta ''Rail Baltica'' otrais Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) līdzfinansējuma līgums par kopumā 225 miljoniem eiro, aģentūrai LETA pavēstīja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS ''RB Rail'' pārstāvji.

Attiecīgo līgumu 18.novembrī parakstīja Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (INEA), ''RB Rail'', Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju lietu ministrija, Latvijas Satiksmes ministrija un Lietuvas Transporta un komunikācijas ministrija. Kopējā summa - 225 miljoni eiro, kas paredzēti ''Rail Baltica'' ātrgaitas dzelzceļa būvniecībai. CEF ieguldījums sasniegs aptuveni 191 miljonu eiro, kas ir 85% no visiem attiecināmajiem izdevumiem.

Lietuvas finansējums, kas sasniedz aptuveni 211,5 miljonus eiro (CEF ieguldījums - aptuveni 180 miljoni eiro), tiks izmantots būvdarbu sākšanai vismaz 55 kilometru garumā posmā Kauņa-Paņeveža-Lietuvas/Latvijas robeža. Tāpat paredzēts pētīt iespējas uzlabot jau uzcelto Eiropas standarta 1435 milimetru platuma dzelzceļa līniju (posms no Polijas/Lietuvas robežas līdz Kauņai), lai tā atbilstu noteiktajiem standartiem. Papildus iecerēts segt izdevumus par jau minētā posma iztaisnošanas un ātruma palielināšanas plānu un nepieciešamās Eiropas dzelzceļa satiksmes vadības sistēmas (ERTMS) ieviešanu.

Savukārt Igaunijā finansējuma apmērs būs aptuveni 13 miljoni eiro (no CEF - aptuveni 11 miljoni eiro), tas tiks izmantots pētījumiem par būvniecības loģistikas realizācijas modeli, ''Rail Baltica'' vispārējās elektroenerģijas piegādes sistēmu uzlabojumiem, kā arī īpaši attiecībā uz Pērnavas kravu termināli. Lielākā daļa no piešķirtā finansējuma tiks izlietota tramvaja līnijas savienojuma celtniecībai starp ''Rail Baltica'' termināli ''Ülemiste'' un Tallinas lidostu, pie kura celtniecības darbi tika sākti jau 2016.gadā. Par šiem līdzekļiem tiks veikta arī vieglā dzelzceļa vai tramvaja līnijas priekšizpēte, telpiskā un tehniskā analīze un tehniskais projekts, lai savienotu termināli ar vecpilsētas ostu un galveno Tallinas pasažieru ostu.

Latvija piešķirto finansējumu aptuveni 0,6 miljonu eiro apmērā (CEF ieguldījums - aptuveni 409 000 eiro) izmantos ''Rail Baltica'' dzelzceļa infrastruktūras un aeronavigācijas infrastruktūras un pakalpojumu atbilstības novērtējumam saistībā ar starptautisko lidostu ''Rīga''. Tāpat par atvēlēto naudu plānotajā maršrutā tiks veikti arheoloģiskie pētījumi.

Atbilstoši līgumiem par Eiropas Savienības līdzfinansējumu ''Rail Baltica'' celtniecībai CEF ieguldījums projekta aktivitātēs kopumā sasniedz aptuveni 633 miljonus eiro, no kuriem Igaunija var saņemt aptuveni 186 miljonus eiro, Latvija - 238 miljonus eiro, bet Lietuva - 203 miljonus eiro.

''RB Rail'' ir centrālais ''Rail Baltica'' projekta koordinators, kas veido pieteikumus CEF finansējumam. Uzdevumu ''RB Rail'' veic ar mandātu, ko tam piešķīrušas triju dalībvalstu finansējuma saņēmējas - Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju lietu ministrija, Latvijas Satiksmes ministrija un Lietuvas Transporta un komunikācijas ministrija. INEA kopuzņēmumu redz kā galveno atbildīgo projekta informācijas un ziņojumu sagatavošanā, kā arī termiņu ievērošanā visām ar CEF saistītajām aktivitātēm. Ministrijas tām paredzēto finansējumu savukārt saņem no ''RB Rail'' un nodrošina, ka nacionālo valstu ieviesējorganizācijas saņem tām noteikto finansējumu aktivitāšu izpildei.

Latvijā

Biežākais mediju ētikas kodeksa pārkāpums, ko savos atzinumos konstatējusi Latvijas Mediju ētikas padome (LMĒP), bijis godprātības principa neievērošana, liecina LMĒP pārskats par mediju ētikas kodeksa piemērošanas praksi, izskatot piecu gadu laikā saņemtās sūdzības.

Svarīgākais