Ķīnā premjera "jā" vai "nē" vārds nozīmē ļoti daudz, lai notiktu konkrētas darbības, un Ķīnas premjerministra Li Kecjana viesošanās laikā Latvijā mēs dzirdējām gana daudz "jā" vārdu sadarbības attīstīšanai, šorīt LTV "Rīta panorāmā" sacīja Latvijas Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS).
Politiķis atzina, ka no Rīgā notikušā foruma tūlītēja rezultāta nebūs, bet pats forums esot sarīkots godam - bijusi gan laba viesu uzņemšana, parakstīts daudz nodomu protokolu, noticis daudz sarunu un tikai nākamie gadi parādīs, vai tam būs pozitīvi rezultāti.
Runājot par eksperimentālo kravu vilcienu starp Ķīnu un Latviju, Kučinskis atzīmēja, ka tas mūsu valsti sasniedzis divas diennaktis ātrāk par plānu, kas otrai pusei esot nozīmīgi, taču paliek jautājums par atpakaļ kravām un par Skandināvijas tirgus sasniedzamību, kas ir lielākā ķīniešu interese, veidojot minēto pārvadājumu maršrutu. Ātrums mūsdienās sāk spēlēt arvien lielāku lomu, ar kuģi kravas pārvadāt ir lētāk, taču gandrīz divreiz ilgāk, atzīmēja Latvijas premjers.
Tagad kravu pārvadāšanas uzņēmumiem jāsāk meklēt kravas līnijas iedzīvināšanai, piebilda Kučinskis.
Kā pēc sestdien Rīgā notikušās "16+1" sadarbības formāta valstu vadītāju sanāksmes sacīja Li Kecjans, starp Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīm un Ķīnu ir milzīgs neizmantots ekonomiskās sadarbības attīstīšanas potenciāls. Savukārt Kučinskis sacīja, ka Rīgā "16+1" sadarbības formāta valstu vadītāju sanāksmē pieņemtas "Rīgas vadlīnijas" tālākai sadarbības veicināšanai starp Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīm un Ķīnu.
Ķīnas premjers pateicās Latvijas pusei par veiksmīgi organizēto sanāksmi, uzsverot, ka tā notika, neskatoties uz lēnajiem ekonomikas attīstības tempiem pasaulē un visnotaļ zemā līmenī esošajiem starptautiskās tirdzniecības apmēriem. Pēc viņa teiktā, šādu pasākumu rīkošana apliecina vēlmi attīstīt sadarbību starp valstīm gan ekonomikas, gan citās jomās.
Ķīnas premjers uzsvēra, ka, ņemot vērā milzīgo neizmantoto sadarbības potenciālu, jāstrādā pie daudzpusīgu tirdzniecības platformu veidošanas un jāpanāk, ka neviena valsts nepaliek ārpus sadarbības un attīstības plāniem.
Li Kecjans pauda, ka Ķīna ir ieinteresēta saņemt kvalitatīvas preces no Centrāleiropas un Austrumeiropas, jo sevišķi lauksaimniecības produktus, kuru tirdzniecību iecerēts veicināt. Tāpat Ķīnā meklē iespējas paplašināt savu rūpniecības preču noietu, kā arī attīstīt sadarbību tūrismā jomā.
Vairāk nekā 110 miljoni Ķīnas iedzīvotāju ik gadu apmeklē ārvalstis, un Ķīnas premjers pauda cerību, ka vismaz 10% no tiem tuvākajos gados izvēlēsies apmeklēt Centrāleiropu vai Austrumeiropu.
Vienlaikus viņš atzīmēja panākto vienošanos par "16+1" Investīciju fonda izveidi, kas darbosies Starptautiskā Valūtas fonda uzraudzībā un finansējumu piesaistīs no starptautiskajiem finanšu tirgiem. Fonds paredzēts kopīgu "16+1" sadarbības formāta projektu realizēšanai.
Kučinskis pateicās Centrāleiropas un Austrumeiropas valstu un Ķīnas līderiem par piedalīšanos šajā pasākumā, norādot, ka piecu gadu laikā "16+1" sadarbības formāts ir attīstījies un pilnveidojies. Ieguldītas pūles, lai attīstītu formāta struktūru un nodibinātu dažādus nozaru mehānismus ar mērķi veicināt sadarbību dažādās jomās.
"Droši varu arī teikt, ka mums paveras lieliskas iespējas attīstīt sadarbību finanšu jomā, kas līdz šim ir bijusi "16+1" sadarbības vājais posms. Šodien esam atklājuši "16+1" Investīciju fondu. Jānoslēdz arī darbs pie "16+1" Starpbanku konsorcija izveides, kas pavērtu iespējas dažādu finanšu jomas sadarbības modeļu izstrādāšanā. Tāpat jānorāda, ka joma, kuras attīstību mēs varam redzēt statistikas datu atspoguļojumā, ir tirdzniecība. Uzskatu, ka ir nepieciešams apmainīties pieredzē un izvērtēt iespējas veidot jaunus risinājumus un modeļus tirdzniecībā ar Ķīnu - tādus kā daudzpusējus sadarbības modeļus, e-komerciju un citus," klāstīja Kučinskis.
Vienlaikus viņš piebilda, ka ne mazāk svarīgas ir cilvēksaskares un kultūras apmaiņas jomas, kurām tika veltīts šis gads. "Mums ir jāveicina un jāattīsta sāktā sadarbība tūrisma, izglītības, zinātnes un kultūras nozarē. Viens no visbiežāk sastopamajiem šķēršļiem biznesa sakaru veidošanā ir informācijas trūkums vienam par otru. Un vislabākais veids šī šķēršļa pārvarēšanā, lai vienam otru iepazītu, ir tūrisma veicināšana un kultūras apmaiņa," skaidroja premjers.
Pēc viņa teiktā, jāturpina darbs pie Centrāleiropas un Austrumeiropas valstu transporta infrastruktūras iekļaušanas Zīda ceļa transporta tīklojumā un nepieciešamās jaunas infrastruktūras izveides. "Kā viens no pirmajiem apliecinājumiem realizēt mūsu apņemšanos kopā ar Ķīnu attīstīt Zīda ceļa iniciatīvu ir pirmā konteinervilciena pienākšana Rīgā," piebilda premjers.
Tāpat jāturpina identificēt potenciālos sadarbības projektus ražošanas infrastruktūras attīstīšanā uz savstarpēja izdevīguma pamatiem, tai skaitā ostās, Trīs jūru ostu iniciatīvā, kā arī speciālajās ekonomiskajās zonās.