Latvijā darba devēji saskaras ar būtiskām grūtībām darbaspēka pieejamībā - 70% pastāvīgi, bieži vai diezgan bieži trūkst kvalificēta darbaspēka, bet 85% ir grūtības atrast tādus darbiniekus, kurus uzņēmums vērtētu kā "labus", secināts Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) veiktajā aptaujā.
Meklējot darbiniekus, 47% uzņēmumu dod priekšroku speciālistiem ar profesionālo kvalifikāciju - gan vidējo, gan augstāko izglītību.
Aptaujā 96% respondentu norādījuši, ka darbinieku kvalifikācijas celšana un tālākizglītība ir ļoti svarīga vai drīzāk svarīga. Uzņēmumi saviem darbiniekiem galvenokārt piedāvā piecus veidus, kā papildus izglītoties un celt kvalifikāciju. Starp populārākajām apmācību metodēm uzņēmumi minējuši jaunu darbinieku apmācības ar pieredzējušu darbinieku palīdzību, uzņēmumu iekšējās apmācību sistēmas, darbinieku dalību pasākumos un semināros, rakstiskus metodiskos materiālus un instrukcijas, kā arī uzņēmuma apmaksātus kursus mācību centros.
Pieaugušo izglītību visvairāk apgrūtina mācību izmaksas. To apliecina gan šī darba devēju aptauja, gan iepriekš Centrālās statistikas pārvaldes veikts iedzīvotāju apsekojums. Nākamie nozīmīgākie šķēršļi darba devējiem saistās ar mācību piedāvājumu, nepietiekamo darbinieku motivāciju, kā arī ierobežotām iespējām mācībām plānot laiku tā, lai netraucētu darbu.
Pēc aptaujas datiem, darbiniekus uzņēmumi meklē dažādos veidos. Katrs uzņēmums pastāvīgi, bieži vai diezgan bieži izmanto vidēji četras dažādas darbinieku atrašanas metodes. Visbiežāk uzņēmumi izvieto sludinājumus internetā vai meklē darbiniekus, izmantojot personīgos kontaktus, vairāk nekā puse uzņēmumu norādījuši, ka izmanto sociālos tīklus, piemēram, "LinkedIn.com" u.c., tāpat kā salīdzinoši biežas darbinieku atrašanas metodes tiek izmantotas prakses vietas vai darba vidē balstītas mācības.
Vairāk nekā puse uzņēmumu norāda, ka ļoti svarīgas ir potenciālo darbinieku spējas zināšanas izmantot, spējas iemācīties jaunas lietas, latviešu valodas zināšanas, disciplīnas ievērošana un profesionālās zināšanas. Tām pēc svarīguma seko komunikācijas un sadarbības prasmes, spēja piemēroties pārmaiņām un tikt galā ar stresu, spēja ieguldīt attīstībā, to plānot un uzņemties atbildību par karjeru, spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, iniciatīva, gatavība uzņemties jaunus darba pienākumus, angļu valodas prasme, analītiskās prasmes, datorzināšanas u.c.
Aptaujas gaitā nebija neviena uzņēmuma, kam potenciālo darbinieku iepriekšējā darba pieredze nebūtu svarīga vispār, tomēr arī ļoti svarīga tā ir tikai aptuveni piektajai daļai uzņēmumu, kas liecina, ka darba pieredze darba devēju acīs nemainīgi ir priekšrocība, atlasot darbiniekus, tomēr tai nav izšķirošā nozīme, norādīja LDDK.
Šādi rezultāti iegūti darba devēju aptaujā par kvalificēta darbaspēka pieprasījumu, kuras laikā tika noskaidrots 98 uzņēmumu no visām tautsaimniecības nozarēm viedoklis. Tostarp 60% no respondentiem bija lielie vai vidējie uzņēmumi ar darbinieku skaitu virs 50. Aptauja veikta Izglītības un zinātnes ministrijas Eiropas Savienības līdzfinansēta projekta "EPALE Nacionālā atbalsta sistēma" gaitā. Aptauju veica LDDK.