Salacgrīvas novada vadītājs: Šobrīd "Rail Baltica" jautājumā tiek iets vieglākais ceļš

© F64

Šobrīd jautājumā par "Rail Baltica" trases īstenošanu Salacgrīvas novadā tiek iets vieglākais ceļš, nevēloties iedziļināties novada atbalstītajā trases variantā, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta Panorāma" pauda Salacgrīvas novada domes priekšsēdētājs Dagnis Straubergs (RA).

Straubergs norādīja, ka cer uz pozitīvu sarunu rezultātu šodien gaidāmajā sanāksmē Satiksmes ministrijā (SM). Viņš ir pārliecināts, ka novada atbalstītais trases variants dabai rada daudz mazākus zaudējumus nekā projekta attīstītāju rekomendētais, virzot trasi gar piekrasti. Straubergs norādīja, ka nebūtu grūti to pierādīt.

Vaicāts, vai tiek apsvērtas tiesāšanās iespējas, ja tomēr pašvaldības rekomendētais variants netiks atbalstīts, Straubergs uzsvēra, ka tiesvedība ir iespējama, tomēr cerēsim, ka "varam nepieiet šīm lietām birokrātiski, bet, vadoties pēc veselā saprāta".

LETA jau ziņoja, ka šodien SM notiks tikšanās, kuras laikā plānots apspriest jautājumu par "Rail Baltica" trases īstenošanu Salacgrīvas novadā. Ministrijā tiksies SM, Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas, Vides pārraudzības valsts biroja un pašvaldības pārstāvji - novada domes priekšsēdētājs Straubergs, priekšsēdētāja vietnieks attīstības jautājumos Jānis Cīrulis (RA) un darba grupas vadītāja Vīva Ieviņa.

Pašvaldība aicina neatbalstīt "Rail Baltica" trases B2-2 alternatīvu, kas paredz, ka trase šķērsos samērā daudz lauksaimniecības zemes. Pašvaldība izteikusi priekšlikumus trases C5 varianta īstenošanai, kas šķērso aizsargājamās dabas teritorijas.

Kā iepriekš vēstīja laikraksts "Diena", projekta virzītāji neslēpj bažas, ka salīdzinoši nelielā Salacgrīvas posma dēļ var iekavēties visas trases saskaņošana, savukārt iedzīvotāju vidū izskan viedoklis, ka viņi ir apmānīti, vispirms saskaņojot vienu variantu, pēc tam to citās instancēs noraidot. "RB Latvija" pārstāve Rita Voronkova pēc tikšanās ar iedzīvotājiem informēja, ka par C5 diskusija vēl turpināsies, tomēr jāapzinās, ka pastāv risks projektu iekavēt Latvijas teritorijā, tas nozīmētu atbildību pret pārējiem partneriem Baltijā. Vēl viens risks ir tiesvedība Eiropas līmenī par aizsargājamās "Natura 2000" teritorijas skārumu.

Alternatīvo trašu izstrādātājs, "RB Latvija" telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis stāstījis, ka B2-2 maršruts apiet "Natura 2000" teritorijas gar pašu malu. Trase skar lauksaimniecības zemi, bet ne ēkas. Savukārt C5 alternatīva virzās lielākoties pa mežu.

Latvijā

Finanšu ministrijas (FM) sagatavotie un saskaņošanai iesniegtie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā paredz no 2025.gada palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%.