Jauns kontroles mehānisms nepatīk drošībniekiem

© F64

Neraugoties uz drošības dienestu un prokuratūras iebildumiem, Ministru kabineta komiteja atbalstījusi likumprojektu par lidmašīnu pasažieru datu apkopošanu un apstrādi. Problēmas, kuras identificējuši drošībnieki, bet sniedz lielāku personas datu drošību, iespējams, novērsīs Saeimā, kurai likums būs jāpieņem.

Piemēram, prokuratūra likumprojektu atsakās saskaņot, jo iebilst pret tajā minēto par prokurora piekrišanu pasažieru datu iegūšanai no reģistra operatīvās darbības procesā. Ģenerālprokuratūra uzskata, ka pirmskontrole pār pasažieru datu iegūšanu operatīvās darbības procesā tomēr uzdodama tiesai.

Iebildumi ir arī Militārās izlūkošanas un drošības dienestam. Tas iebilst pret likumprojektā noteikto kārtību valsts drošības iestādēm operatīvās darbības procesā nepieciešamos reģistrā iekļautos datus pieprasīt, ja ir saņemta prokurora piekrišana. Šāda kārtība neatbilstot drošības iestāžu likumam, kurā noteikts, ka valsts drošības iestāžu amatpersonām ir tiesības brīvi iepazīties ar reģistrētās datubāzēs esošo visu veidu informāciju. Iepazīšanās ar šo informāciju, piekļūšana tai un tās saņemšana jānodrošina pieprasītajā apjomā, režīmā un bez maksas.

Uz šo pašu nepilnību norāda arī Satversmes aizsardzības birojs, kas aicina ievērot konsekvenci un harmonizēt šī likumprojekta normatīvo regulējumu ar spēkā esošajām tiesību normām, kas paredz tiesības valsts drošības iestādēm atbilstoši savai kompetencei brīvi iepazīties ar reģistrētās datubāzēs esošo visu veidu informāciju, piekļūt šai informācijai un to saņemt.

Bez iebildumiem precizēto likumprojektu saskaņojusi Satiksmes ministrija, Ekonomikas ministrija un Latvijas pārstāvja starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās birojs.

Jau vēstīts, ka saskaņā ar jauno likumu aviokompānijām būs pienākums apkopot un sniegt informāciju par katru savu pasažieri. Piemēram, datus par lidojuma datumiem un maršrutu, informāciju par bagāžu, lidojuma apmaksāšanas veidu, kā arī kontaktinformāciju.

Drošības dienesti ir pārliecināti, ka šādas informācijas apkopošana un operatīva nodošana to rīcībā palīdzēs identificēt personas, kuras iepriekš nav turētas aizdomās par saistību ar terorismu. Turklāt tiek uzsvērts, ka jau tagad pieejamās datu bāzes drošības dienestiem šādas iespējas nedod, bet iegūt nepieciešamos datus no aviokompānijām vairumā gadījumu iespējams tikai ar tiesneša vai prokurora sankciju, kas būtiski mazina informācijas lomu preventīvajos pasākumos.



Latvijā

Vakar jau rakstījām par Latvijas Republikas Saeimas 14. novembra lēmumu par jaunu regulējumu obligātās civiltiesiskās apbdrošināšanas (OCTA) likumā, kas nosaka vairākas būtiskas izmaiņas. Iedzīvotāji ar deputātu lēmumu nav mierā, it īpaši satraucoties par likuma normu, kas OCTA polises iegādi prasa arī tādām automašīnām, kas satiksmē nemaz nepiedalās.

Svarīgākais