Mārupiešu uztrauc "Rail Baltica" elektromagnētiskā lauka ietekme

© F64

Mārupē šodien notika dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" ietekmes uz vidi sabiedriskā apspriešana, un mārupiešus apspriedē vairāk interesējuši praktiskas dabas jautājumi - par vibrācijas, trokšņa un elektromagnētiskā lauka ietekmi uz vidi, kā arī par būvniecības procesa laikā radītajām neērtībām.

Šī bija jau trešā apspriede par Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" būvniecības jautājumiem Mārupes novadā. Apspriedē piedalījās aptuveni 100 interesenti, aģentūru LETA informēja Mārupes novada domes pārstāve Ilze Žunde.

Iedzīvotājiem nebija būtisku iebildumu pret alternatīvo trases novietojumu gar Rīgas apvedceļu A5 un ietekmes uz vidi ziņojumā klāstīto. Mārupiešus arī šajā apspriedē vairāk interesēja praktiskas dabas jautājumi - par vibrācijas, trokšņa un elektromagnētiskā lauka ietekmi uz vidi, kā arī par būvniecības procesa laikā radītajām neērtībām.

Divas stundas pirms sanāksmes, kā arī sanāksmes laikā pilnsabiedrības "RB Latvija" eksperti sniedza individuālas konsultācijas. Interesenti varēja konkrētāk iepazīties ar trases novietojumam izstrādātākajām alternatīvām un uzdot jautājumus par to, kā tās varētu skart īpašumus, piedāvātajiem tehniskajiem risinājumiem, vides jautājumiem un īpašumu atsavināšanas procesu.

Apspriedes ietvaros projekta attīstītāji detalizēti stāstīja par veiktajiem priekšdarbiem un normatīvo regulējumu, kas nosaka nekustamo īpašumu atsavināšanas procesu. Klātesošie tika informēti par Latvijas un arī citu valstu praksi nekustamo īpašumu atsavināšanā. Kopumā Latvijas prakse nekustamo īpašumu atsavināšanā vērtējama kā atbilstoša, īpašumi tiek atsavināti vienojoties un precizējot nianses par apgrūtinājumiem. Ja ar īpašnieku vienoties nav iespējams, katrs konkrētais atsavināšanas gadījums tiek izskatīts Saeimā.

Tika prezentēts līnijas ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums, niansēti klāstot par dažādu faktoru ietekmi uz vidi, kā arī par pasākumiem, kas būtu veicami, lai mazinātu dzelzceļa līnijas radīto trokšņu ietekmi.

Lai arī Mārupes novada dome jau šovasar lēma par trīs alternatīvu risinājumu virzīšanu ietekmes uz vidi novērtējuma procesā, Satiksmes ministrijas Nacionālā vadības grupa lēmusi turpmākajā procesā atbalstīt trasējumu gar autoceļu A5. Sabiedriskajā apspriedē klātesošajiem bija iespēja iepazīties ar "Rail Baltica" alternatīvas vizualizāciju.

Jau ziņots, ka no 11.novembra līdz 11.decembrim notiek jaunbūvējamā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa "Rail Baltica" ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojuma sabiedriskā apspriešana tajās 15 Latvijas pašvaldībās - Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Iecavas, Bauskas, Baldones, Mārupes, Olaines novada un Rīgas -, kuras skar jaunbūvējamā trase.

Ziņojumu apspriedei sagatavojuši trases pētnieki - pilnsabiedrība "RB Latvija" un SIA "Estonian, Latvian&Lithuanian Environment".

"Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs, lai ar ātru un videi draudzīgu dzelzceļa transporta satiksmi savienotu metropoles Tallinu-Rīgu-Kauņu-Varšavu-Berlīni.

 

Latvijā

Latvijas Mākslas zinātnieku un kuratoru biedrība (LMZKB) un vairākas radošo nozaru organizācijas aicina noteikt viena gada moratoriju to pieminekļu pārvietošanai, kas tiek pamatota ar totalitāro režīmu slavināšanu, šajā laikā aicinot diskutēt par kultūrvides pārmaiņām.

Svarīgākais