Vadības maiņa Latvijas Nacionālajā operā un baletā, kā jau ierasts, nākusi ar zināmu viļņošanos un pārmaiņām, kuras lielākoties skar teātra iekšējo dzīvi un publikai paliek neredzamas, ja vien tām uzmanību nepievērš mediji.
Latvijas Nacionālais balets devies viesizrādēs uz Vāciju, kur Hannoveres Valsts teātrī izrādīs Ādolfa Adāna baletu Korsārs un Jura Karlsona baletu Karlsons lido… Abu iestudējumu horeogrāfiju veidojis Latvijas Nacionālā baleta mākslinieciskais vadītājs Aivars Leimanis.
«Tagad jau ir ļoti moderni ielūkoties otra cilvēka privātajā dzīvē – viņa skapī, viņa telefonā... Skatītājiem tas būs bišķiņ piedūriens, kā tas notiek uz skatuves,» domā skatītāju mīlētais Liepājas teātra aktieris Edgars Pujāts.
Vēl visu marta mēnesi turpināsies pieteikšanās Dramaturgu teātra 23. aktiermeistarības studijai, kas darbu sāks šā gada aprīlī. Nodarbības studijā vadīs teātra galvenais režisors Hermanis Paukšs, kas jau četrdesmit gadus nodarbojas ne vien ar režiju un rakstniecību, bet arī ar teātra pedagoģiju un laika gaitā ir izveidojis un turpina pilnveidot efektīvu aktieru apmācības sistēmu.
«Esmu jauns cilvēks, es neatceros leģendāro iestudējumu pirms 20 gadiem Liepājas teātrī, man nebija ne jausmas, kas tas patiesībā ir,» saka aktieris Raimonds Celms, kurš atveidos Kaupēna lomu rokoperas Kaupēn, mans mīļais jauniestudējumā.
Ar divām izrādēm – Dž. Dž. Džilindžera iestudēto komēdiju Hantele killeram un režisora Viestura Roziņa Spēlmaņu naktī 2018/2019 godalgotajiem Kliedzējiem – Daugavpils teātris dosies viesizrādēs uz Siguldu, Ogri un Alūksni.
«Izrādēs bērniem un jauniešiem spēlēju jau tik ilgi, ka jūtos pārliecināta par sevi šajā lauciņā un uzdrošinos teikt, ka daru to tiešām profesionāli. Man arī ļoti patīk dauzīties, un es izbaudu to, ko daru, bet – man ir trīsdesmit gadu un, veidojot dramaturģiju izrādei, es varu tikt uztverta arī kā nopietna dāma,» smaidot saka aktrise Ance Muižniece.
Ingas Tropas iestudētā Zalkša līgava pēc Aspazijas lugas Zalša līgava motīviem Jaunajā Rīgas teātrī ir konceptuāli drosmīgs mēģinājums atdzīvināt lugu, kura Latvijas teātra vēsturē iestudēta tikai vienu reizi uzreiz pēc uzrakstīšanas 1928. gadā (rež. A. Mierlauks).
21. un 22.janvārī Latvijas Nacionālajā teātrī ar P. Avena labdarības fonda Paaudze atbalstu notiks šī gada Aviņonas festivāla gaidītākā notikuma un sensācijas - režisora Kirila Serebreņņikova izrādes Outside (Ārpusē) - viesizrāde. Bērniem līdz 18 gadu vecumam izrādes apmeklējums nav ieteicams.
«Šī izrāde ir par cilvēka izaugšanu un acu atvēršanu, realitātes ieraudzīšanu un tās pieņemšanu, un cenšanos mainīt uz labu sevi, līdz ar to – pasauli,» saka aktrise Lauma Balode, kura šodien debitē Jaunajā Rīgas teātrī iestudējuma Zalkša līgava pirmizrādē.
«Es pat nedomāju par to, kā šajā izrādē skartā tēma rezonēs sabiedrībā, jo tas, uz kāda fona notika tās mēģinājumu process, man pašai bija kā psihoterapijas seanss, kas par daudz ko lika domāt,» saka Valmieras drāmas teātra (VDT) aktrise Elīna Vāne.
Normunda Naumaņa vārdā nosauktā Gada balva mākslas kritikā piešķirta teātra zinātniecei Silvijai Radzobei, savukārt Jaunā kritiķa veicināšanas balvu saņēmusi mūzikas kritiķe Lauma Malnace informēja Normunda Naumaņa biedrības preses pārstāvis Krišs Ēlerts.
«Šajā stāstā ir gan smiekli, gan traģēdija, gan brīžam pilnīgs absurds. Tajā ir viss, kas jebkurās cilvēku attiecībās, un tas nolasās ļoti skaidri. Skatoties šo izrādi, brīžam ir kauns un neērti, un brīžam pat drusku bail, cik precīzi ir atklāti cilvēku raksturi un būtība,» saka Latvijas Nacionālā teātra direktors Jānis Vimba.
Režisors Elmārs Seņkovs ir viens no tiem māksliniekiem, kas nebaidās un nevairās no klasiķiem, cenšoties iedziļināties un izprast pagātnes dižgaru mantojumu. Vienlaikus viņš apzinās, ka to iestudēšana mūsdienu publikai piedāvā tikpat daudz risku, cik iespēju.
Šodien, 30. novembrī, pirmizrādi Dailes teātra lielajā zālē gaida Iemīlējies Šekspīrs. Pasaulslavenās filmas scenāriju, ko radījuši Marks Normens un Toms Stopards, dramatiskā materiālā pārvērtis Lī Hols, bet jaunās izrādes režisors būs Rolands Atkočūns. Viņu Neatkarīgā sastapa pēc mēģinājuma nedēļu pirms pirmizrādes. Likumsakarīgi, mūsu saruna sākās ar to, kāpēc režisors vēlējies iestudēt tieši šo nebūt ne vienkāršo materiālu, kam līdzi nāk Holivudas kino un Oskaru slavas radītie stereotipi.
Aizvadītās "Spēlmaņu nakts" balvas pasniegšanas ceremonijas uzmanības centrā bija mākslinieks, nevis kāda konkrēta teātra aktieris, komentējot Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra direktores Danas Bjorkas atklāto vēstuli, ziņu aģentūrai sacīja Latvijas Teātra darbinieku savienības (LTDS) priekšsēdētāja Daiga Šiliņa-Gaismiņa.
«Impulss šim stāstam ir pavisam reāls – abi mana vīra vecāki ir neredzīgi, un tas man šķiet gana īpaši, lai par to būtu vērts parunāt. Bet pats stāsts, protams, ir papildināts ar ļoti lielu manas iztēles devu – gan ar pieredzi no manas bērnības, gan ar manu kā mammas pieredzi,» saka dramaturģe Rasa Bugavičute-Pēce (31).
Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra kolektīvam ir "rūgta pēcgarša" pēc teātra apzinātas vai neapzinātas nosacītas "ignorēšanas" "Spēlmaņu nakts" ceremonijas scenārijā un režijā, sacīts Čehova teātra direktores Danas Bjorkas atklātajā vēstulē.
«Inspektora Tutū loma ir mana pirmā lielā loze pēc desmit gadiem, neko tik fiziski smagu vēl nebiju darījusi – es vispār nenoeju no skatuves, turklāt man ir polsterēts kostīms un jārunā vīrieša balsī. Tas man ir tāds trenažieris, ka jau pēc pirmā cēliena esmu putās, un liekas, ka izrādei jābeidzas. Bet nē – ir vēl otrais cēliens,» smaidot saka Dailes teātra aktrise Inita Sondore.
Piektdien, 29. novembrī, Valmieras teātrī pirmizrāde – Ernesta Hemingveja romāna Ardievas ieročiem skatuves versijai Vara Braslas režijā ar Elīnu Hanzenu un Rihardu Jakovelu galvenajās lomās.