Vita Vārpiņa: Es esmu aktrise vai sieviete?

VASARA AR EKSEMPLĀRU ROKĀS. «Es diezgan daudz esmu nospēlējusi uz Dailes teātra skatuves, un es nevarētu teikt, ka man ar tekstu kādreiz būtu bijušas problēmas. Bet šoreiz teksta apjoms ir mega liels, turklāt tas ir diezgan komplicēts, analītisks, un to nevar iemācīties kā dzejoli ar atskaņām,» saka Dailes teātra jauniestudējuma «Ārsts» titullomas atveidotāja Vita Vārpiņa, atklājot, ka viņa vasaru pavadījusi ar lugas eksemplāru rokās un šīs lomas dēļ atteikusies no dalības jaunajā pašmāju seriālā «Nemīlētie» © Ģirts Ozoliņš/F64

«Es biju no tiem, kuriem dīkstāves laikā bija diezgan liela depresija, jo domāju, ka tas var ievilkties tik ilgi, ka savas dzīves laikā diez’ vai ar savu profesiju vēl nodarbošos. Lai arī ar prātu mēģināju ticēt, ka tā jau nebūs, mana emocionālā puse to tiešām uztvēra ļoti saasināti,» atzīst Dailes teātra aktrise Vita Vārpiņa. Piektdien, 18. septembrī, pulksten 19 viņai pirmizrāde – titulloma britu autora Roberta Aika lugas «Ārsts» iestudējumā, ko no angļu valodas tulkojis un iestudējis režisors Gatis Šmits.

Dailes teātra jaunā simtgade ir sākusies ar vērienīgiem remonta un labiekārtošanas darbiem - gan pašā ēkā, gan tās apkārtnē. «Šis teātrim ir jaunas simtgades sākums, un tas nāk ar pārmaiņām: sakārtota tiek ne tikai ēka, iegūstot modernu siltumizolāciju, bet tiek uzlabots arī tehniskais nodrošinājums un remontētas telpas,» tā sezonas atklāšanas preses konferencē stāstīja Dailes teātra direktors Juris Žagars, piebilstot, ka ir veiktas arī korekcijas personālsastāvā. Jaunajā sezonā teātrī vairs nespēlēs aktieri Ivars Auziņš, Mārtiņš Počs, Aija Dzērve, Sarmīte Rubule un Kaspars Zāle. Savukārt teātra štatā uzņemti trīs jauni aktieri: Toms Veļičko, Imants Strads un Kārlis Arnolds Avots.

«Cerams, ka šīs pārmaiņas padarīs teātri ekonomiski efektīgāku. Bet pats galvenais - mums ir lielisks nākamās sezonas repertuārs, kurā, mūsuprāt, ideālā balansā būs moderna dramaturģija un klasika, kvalitatīva komēdija un nopietna drāma gan Latvijas, gan ārvalstu režisoru interpretācijā.»

Sabiedrības tiesas priekšā

Dailes teātra lielajā zālē šosezon plānotas sešas pirmizrādes. Pirmā būs Roberta Aika (Robert Icke) «Ārsts» («The Doctor», 2019), kas savu pirmizrādi sagaidīs jau piektdien, 18. septembrī.

Slimnīcas vadītāja Rute Vulfa ir stipra, valdonīga sieviete, kura uz saviem pleciem radusi iznest gan profesionālās, gan personīgās dzīves grūtības. Viss mainās dienā, kad, aizstāvot savas pacientes tiesības uz mierpilnu nāvi, Rute liedz viņai iespēju saņemt pēdējo sakramentu - kad pie pacientes ierodas katoļu priesteris, profesore Vulfa neielaiž viņu palātā. Šis incidents kļūst par iesākumu karam starp pacientes tuvinieku reliģisko pārliecību un mediķu ētikas kodeksu, starp ārstes-sievietes prātu un jūtām, starp māņiem un īstenību, liekot slavenajai profesorei nonākt morāles krustcelēs, vienatnē stāties sabiedrības tiesas priekšā un noslēgt rēķinus ar savu pagātni.

Lomās: Vita Vārpiņa (Rute Vulfa), Artūrs Skrastiņš (Čārlija), Ilze Ķuzule-Skrastiņa (Semijs), Dainis Gaidelis (Braiens Siprijans), Aldis Siliņš (Rodžers Hardimans), Imants Strads (Pols Mērfijs), Gints Grāvelis (Maikls Koplijs), Ērika Eglija-Grāvele (Rebeka Robertsa), Lelde Dreimane (ārsts rezidents), Ģirts Ķesteris (Jēkabs Raiss, katoļu mācītājs, Emīlijas Ronanas tēvs), Dārta Daneviča (Jemima Flinta, veselības ministre).

Scenogrāfs - Rūdolfs Bekičs, kostīmu māksliniece - Keita.

Tuvākās izrādes: 19. un 20. septembrī pulksten 18.

Neredzēts, interesants, pārsteidzošs

«Oriģinālā tā ir Artura Šniclera [Arthur Schnitzler, ebreju izcelsmes austriešu rakstnieks, prozaiķis un dramaturgs, 1862‒1931] 1912. gadā sarakstītā luga «Profesors Bernhardi» («Professor Bernhardi»), ko Roberts Aiks «novietojis» mūsdienu informācijas laikmetā, sociālo mediju pasaulē, un viņa interpretācijā «Ārsts» atspoguļo to pasauli, kādā, pateicoties tehnoloģiju sprādzienam, esam nonākuši pāri par desmit gadu laikā,» stāsta jauniestudējuma režisors Gatis Šmits, norādot, ka «Ārsts» ir ideju drāma - ļoti laikmetīgs, interesants un mūsdienīgs darbs, kas, nepazaudējot emocionālo lādiņu, runā par to, kā pasaule ir mainījusies.

«Izrādē piedalās vienpadsmit aktieri, kuri, manuprāt, ļoti labi prezentē šā brīža Dailes teātra aktieru jaudu. Mēģinājumu process ir ļoti radošs un dzīvs, un es brīnos par enerģiju, ar kādu aktieri strādā. Man kā režisoram ir ļoti liels prieks te būt un tajā visā piedalīties,» saka Gatis Šmits, uzsverot, ka «pats galvenais šīs izrādes «elements» ir brīnišķīgā Vita Vārpiņa titullomā». «Tas būs kaut kas vēl neredzēts, ļoti interesants un skatītājiem pārsteidzošs,» viņš uzsver.

Vēl meklē atspulgu

«Nezinu, kā pēc šādiem režisora vārdiem lai tagad sagaidu pirmizrādi,» Vita Vārpiņa neslēpj mulsumu, vienlaikus atzīstot, ka pēc pusgada pārtraukuma atgriezties uz skatuves dēļiem «ir diezgan biedējoši». «Līdzīgi kā pēc dekrēta atvaļinājuma,» viņa smaidot nosaka, piebilstot, ka pēdējoreiz publikas priekšā bija marta vidū, mirkli pirms sākās pandēmija.

Taujāta, ko, viņasprāt, režisors domājis ar vārdiem «kaut kas neredzēts, ļoti interesants un pārsteidzošs», aktrise min: iespējams, to, ka tāda tipa loma viņai nekad nav bijusi. «Rute ir profesore, sieviete ar ārkārtīgi asu un analītisku prātu, un viņā ir ļoti maz sievišķības un emociju. Es lielākoties esmu spēlējusi sievietes, kuras ir ļoti emocionālas un tiešām sievišķīgas, līdz ar to šī ir man pilnīgi pretēja loma, ar ko tagad būs jātiek galā,» saka Vita Vārpiņa.

«Pats darbs ir ļoti interesants, Dailes teātrī nebijis materiāls, daudzējādā nozīmē,» saka Rutes Vulfas lomas atveidotāja. Šī aktrisei ir pirmā sadarbība ar režisoru Gati Šmitu, un, kā viņa pati atzīst, tā nav vienkārša. «Viņš man ir «cietais rieksts». Ārkārtīgi īpatnējs režisors. Protams, katrs jauns režisors, ar ko nākas sastrādāties, aktierim kaut kādā ziņā ir mīkla, un Gatis noteikti tāds ir. Viņš ir tāds klusais ūdens - neesmu redzējusi viņu emocionāli uzvilktu, viņš «neuzsprāgst». Viņš ir ļoti, ļoti savākts, bet man gribas saprast, kas zem tā klusā ūdens slēpjas - vai viņš ir apmierināts ar to, ko mēs darām, vai gluži otrādi - ir nikns. Bet viņš ir kā dziļa aka, kurā es joprojām skatos un vēl meklēju atspulgu. Jā, tādas ir manas šā brīža sajūtas,» sezonas atklāšanas dienā sarunā ar Neatkarīgo atzina Vita Vārpiņa.

Palikta zem sitiena

«Lai gan «ārsts» ir sieviete, režisors, tulkojot šo darbu, lugas nosaukumā nav mainījis dzimumu. Un tas šajā izrādē ir būtiskais. Mūsdienās daudzas sievietes ir vadošos amatos, uz viņu pleciem ir karjera, ģimene, bērni un vēl daudz kas cits, un tas tiek uztverts pašsaprotami. Jo sievietes līderes - tas taču ir moderni, laikmetīgi. Bet tai pašā laikā šo sieviešu privātā dzīve ir ļoti trausla, jo - ir palikta zem sitiena. Es runāju arī par savām personīgajām izjūtām, jo tas ir tāds liels jautājums, ko arī sev ik pa laikam uzdodu: es esmu aktrise vai sieviete, vai cilvēks?... Domāju, ka daudzas sievietes saprot, par ko es runāju,» saka Vita Vārpiņa.

«Es varu garantēt, ka skatītājam nāksies pārskatīt un rediģēt savu izpratni un priekšstatus par dzimumiem un identitātes jautājumiem mūsdienu kontekstā. Tajā būs zināma daļa provokācijas, bet - tālāk es neko neteikšu,» mirkli pirms pirmizrādes piebilst jauniestudējuma režisors Gatis Šmits.

Sešas pirmizrādes lielajā zālē

Šosezon lielajā zālē plānotas vēl piecas pirmizrādes.

Dramaturģes Māras Zālītes jaunākā luga «Smiļģis», kas veltīta Dailes teātra dibinātājam, režisoram Eduardam Smiļģim un ko veidos Dailes teātra mākslinieciskais direktors Viesturs Kairišs, pirmizrādi piedzīvos 20. novembrī.

17. decembrī plānota aktrises Rēzijas Kalniņas jubilejas koncerta pirmizrāde Dāvja Sīmaņa režijā.

Nākamo jauniestudējumu veidos režisors Intars Rešetins, kuram šī būs režijas debija uz Dailes teātra lielās skatuves - tā būs komēdija «Totāla izgāšanās» pēc Henrija Luisa, Džonatana Sēra un Henrija Šīlda lugas (2015) motīviem, un tās pirmizrāde plānota nākamā gada 22. janvārī.

19. martā pirmizrādi piedzīvos Ežēna Jonesko komiskās absurda drāmas «Degunradži» (1959) iestudējums Eiropā pazīstamās ungāru režisores Ildiko Gasparas vadībā.

Bet sezonu teātris noslēgs ar Rūdolfa Blaumaņa «Skroderdienām Silmačos» Justīnes Kļavas mūsdienīgā dramatizējumā, kurai pilnīgi jaunu muzikālo ietvaru veidos Maestro Raimonds Pauls. Režisors - Viesturs Kairišs. Pirmizrāde - 21. maijā.

Mazajā zālē - pieci jauniestudējumi

Pirmā pirmizrāde Dailes teātra mazajā zālē gaidāma 9. oktobrī. Tas būs godalgotā britu dramaturga Dankana Makmillana lugas «Monstrs» iestudējums Dmitrija Petrenko režijā.

17. novembrī pirmizrāde plānota vēl vienai Dmitrija Petrenko režisētai izrādei - tās būs Regīnas Ezeras «Zemdegas», ar ko tiks atzīmēta rakstnieces 90. jubileja, kas būs 20. decembrī.

Jaunajā sezonā gaidāma arī izrāde bērniem - Manuela Kofiņjo Lopesa «Vecenītes ar saulessargiem», ko iestudēs «Kvadrifrona» režisors Klāvs Mellis. Tās pirmizrāde gaidāma 16. decembrī.

Savukārt režisore Laura Groza-Ķibere iestudēs britu dramaturģes Ninas Reines darbu «Piekrišana», kas ir spriedzes pilna un izklaidējoša mūsdienu traģikomēdija. Savu pirmizrādi tā piedzīvos nākamā gada 21. janvārī.

Un pēdējais šīs sezonas jauniestudējums mazajā zālē būs 20. martā - Aleksandra Vampilova «Vecākais dēls» Borisa Frumina režijā.

Teātra mākslinieciskais direktors Viesturs Kairišs atklāj, ka jaunajā sezonā iecerēta arī aktiera Laura Dzelzīša monoizrāde, bet sezonas beigās, iespējams, izrādi iestudēs arī ilggadējais Dailes teātra režisors Mihails Gruzdovs.

Jaunajā sezonā Covid-19 ierobežošanas nolūkā kamerzālē izrādes netiks iestudētas.

Lasāmgabali

Pāris dienas pēc Jaunā Rīgas teātra uzveduma “Arkādija” pirmizrādes tās režisors un teātra mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis sociālajos tīklos formulēja izrādes vēstījumu “par entropiju un fizikas likumiem: Kurš vēl neredz, ka Latvija nu ir pārliecinoši iegājusi Nāves spirālē?”

Svarīgākais