Pēc telpu un biļešu tirgotāja maiņas Gaļinas Poliščukas Teātra observatorija turpina darbu jaunajā mājvietā Kongresu namā Observatorijas vajadzībām izveidotajā Black Box zālē. 27. novembrī plānota pirmā šās sezonas pirmizrāde Zālamana pēdējā mīla.
Sezonas sākums Teātra observatorijai bijis saspringts. Oktobra sākumā medijos izskanēja informācija, ka teātrim nācies atcelt visas oktobra izrādes, jo pārdots ļoti maz biļešu.
Klibo mārketings
Jauniestudējumam veltītajā preses konferencē Gaļina Poliščuka situāciju skaidroja ar neplānoti laikietilpīgo un sarežģīto biļešu iegādes sistēmas maiņas procesu, nevis skatītāju trūkumu. Tā kā Kongresu namā strādā Biļešu serviss, tad šis pakalpojumu sniedzējs ir skatītājiem izdevīgāks un sadarbību ar Biļešu paradīzi nācies pārtraukt. Teātru mārketinga speciālisti gan norāda, ka minētajam iemeslam nav reāla seguma. Savulaik biļešu sistēmas mainījis gan Rīgas Krievu teātris, gan Valmieras teātris un tamdēļ izrādes nebija jāatceļ. Visdrīzāk, ka sliktie pārdoto biļešu rādītāji skaidrojami ar vairāku apstākļu kopumu. Oktobris šajā ziņā šogad vispār nav bijis veiksmīgs arī citos teātros, bet Teātra observatorijai acīmredzot nebija pārdomātas mārketinga stratēģijas. Teātra telpu maiņas gadījumā bija nepieciešami īpaši pasākumi (salīdzinājumam – cik skaļi savulaik izskanēja teātra Tērbatas ielā atklāšana!).
Arī faktu, ka Teātra observatorija Tērbatas ielā bija kļuvusi par elitāru vietu, ko, līdzīgi kā Jauno Rīgas teātri, apmeklēt piederēja pie smalkā stila, arī nevar atstāt bez ievērības. Kongresu nams šai ziņā īsti nav konkurents. (Lai arī pielikts ne mazums pūļu un līdzekļu Teātra observatorijas jauno mājvietu padarīt skatītājiem patīkamu un atsevišķā ieeja uz Jauno zāli autonomas karalistes sajūtu dod.) Par labu nenāca arī priekšvēlēšanu fons ar Gaļinas Poliščukas un teātra aktieru iesaistīšanos politikā un šim faktam sekojošā Aināra Šlesera, viņa sievas un Edvīna Samuļa labvēlība pret Teātra observatoriju.
Sezonai pietiks
Uzņēmējs Edvīns Samulis Teātra observatorijai ziedojis gandrīz 100 000 latu, kas ļauj Gaļinas Poliščukas teātrim turpināt darbu. Intervijā Latvijas Avīzei uzņēmējs atzīst, ka vairāk šo teātri nefinansēs. Starta kapitāls teātra telpu iekārtošanai un pirmajam jauniestudējumam ir dots. Preses konferencē tika atzīts, ka iekrājumu teātrim nav, taču plānotajiem jauniestudējumiem, kas kopumā šosezon plānoti pieci, nauda būšot.
Intervijā uzņēmējs Samulis atsaucas uz Kongresu nama apsaimniekotājas SIA Rīgas nami un Teātra observatorijas līgumu, kas paredz, ka teātrim sezonā jārada pieci jauniestudējumi un jānospēlē 150 izrādes. Vai šie nosacījumi patiesi ir spēkā un kādi vēl saistoši, uzzināt neizdevās. Teātra observatorija atbildēja, ka šo informāciju nevar ne apstiprināt, nedz noliegt, jo līgums paredz, ka tā uzskatāma par konfidenciālu. Savukārt sagaidīt informāciju no Rīgas namiem trīs darba dienu laikā neizdevās – atbildīgā persona bija aizņemta, tāpēc nesazvanāma, saruna ar sekretāri un tai sekojoša kontakttelefona numura pierakstīšana komplektā ar solījumu atbildēt, bija šīs sadarbības vainagojums.
Fakti ir tādi, ka patlaban tiek tirgotas biļetes uz novembra un decembra izrādēm. Nākammēnes tiek rādītas astoņas, gada pēdējā mēnesī – divpadsmit izrādes. Ja pieņem, ka publiski paustās ziņas ir precīzas,
ar esošo jaudu – vidēji desmit izrādes mēnesī – līgumā paredzēto izrāžu skaitu iegūt nav iespējams. Tomēr Gaļina Poliščuka preses konferencē apstiprināja – kopējais izrāžu skaits mēnesī tikšot palielināts, jo līdz šim daudz laika aizņēmusi izrāžu pielāgošana mājvietas zāles apstākļiem.
Nespēj mīlēt
Zālamana pēdējā mīla veidota pēc Aleksandra Kuprina stāsta Sulamīte motīviem. Žurnālistiem bija iespēja redzēt iestudējuma fragmentu. Tiesa, par kuriozu jāsauc vairākkārt uzsvērtā šī fakta unikalitāte. Var jau Teātra observatorijas pārstāvji apgalvot, ka sāk work-in-progress tradīciju Latvijā, taču tā nav taisnība! Pat ja Nacionālais teātris vai Leļļu teātris pirms preses konferencēm, ļaujot žurnālistiem redzēt, fotografēt un filmēt jauniestudējumu fragmentus, nelieto šo terminu, tas nenozīmē, ka work-in-progress Latvijā līdz šim nav bijis.
Pēc redzētā var secināt, ka izrāde pa daļai tapusi izrādes-lekcijas žanrā, kam nupat bija veltīts Latvijas Jaunā teātra institūta rīkotais festivāls Homo alibi. Režisore mēģina teātrī iedzīvināt fantastikas žanru, jo izrādes darbība norit 2510. gadā, atklājot zinātniski tehniskā progresa ēnas pusi – cilvēce zaudējusi spēju mīlēt. Šai tēmai veltītā zinātniskā konferencē pulcējušies dažādu tautību zinātnieki. Viņiem paredzēts ceļojums uz senu pagātni, lai redzētu, kā mīlēja Zālamana laikos. Pieteikums ir visai intriģējošs. Izrādē piedalās Andris Bulis, Karīna Tatarinova, Rihards Lepers, Maksims Šahovičs, Brigita Siliņa un citi. Zīmīgi, ka Teātra observatorija strādā pie krievu auditorijas piesaistīšanas. Andra Buļa monoizrāde Lidojums pārlikta arī krievu valodā un drīz pēc Zālamana pēdējā mīla latviešu versijas pirmizrādes skatītāji tiks aicināti uz šo pašu izrādi krievu valodā.
Absinta stunda
Vēl šosezon Gaļina Poliščuka plāno iestudēt trīs izrādes. Viena no tām ir Vientulība tīklā, kas veidota pēc arī Latvijā izdotā un visai labi pirktā Januša Leona Višņevska romāna Vientulība tīmeklī motīviem. Sadarbībā ar Klaipēdas muzikālo teātri taps muzikāla poēma Sārtās buras pēc A. Grīna darba un vēl viena izrāde pēc vācu autora G. Šlinka darba motīviem, kam nosaukums pagaidām vēl nav apstiprināts. Teātra observatorijā viesosies režisors Aigars Ceplītis, kurš veidos izrādi Ja es varētu pēc A. Kopita darba motīviem. Teātra observatorijas sabiedrisko attiecību vadītāja Anna Brūna apstiprināja: «Skatītāji var būt droši, ka tiks uzvesti pieminētie jauniestudējumi.»
Līdztekus repertuāra daļai plānots veidot aktieru radošos vakarus dekadences klubā Absinta stunda – patiesības stunda Kongresu nama kafejnīcā. Novembrī krievu romances no kinofilmām dziedās Karīna Tatarinova, bet Rihards Lepers vienā programmā apvienojis Leonarda Koena un Raimonda Paula mūziku. Decembrī uz dzejas vakaru aicina Andris Bulis. Starp citu, viņa Lidojums patlaban ir vislabāk pirktā Teātra observatorijas izrāde.