Augulis: "16+1" sadarbības formāta valstīm jābūt partneriem

© F64

''16+1'' sadarbības formāta valstīm jābūt partneriem, nevis konkurentiem, šodien ''16+1'' valstu biznesa foruma paneļdiskusijā par transportu un loģistiku sacīja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

Viņš uzsvēra, ka ''16+1'' sadarbības formāta, kas apvieno Ķīnu un vairākas Centrāleiropas un Austrumeiropas valstis, ideja ir par Āzijas un Eiropas ekonomikas sadarbības veicināšanu, tāpēc valstīm jābūt partneriem, nevis konkurentiem.

Ministrs norādīja, ka plaši apmeklētais biznesa forums šodien ir lielisks apliecinājums pušu ieinteresētībai sadarbības attīstīšanā.

"Mūsdienu biznesā jāņem vērā daudz aspektu, tomēr nebaidos teikt, ka transports un loģistika tajā ir viens no būtiskākajiem izaicinājumiem. Bizness kļūst arvien globālāks. Tā pamatā joprojām ir ideja, gribasspēks, mērķtiecība un pavisam nedaudz veiksmes. Liela nozīme ir arī starptautiskiem ekonomiskajiem un politiskajiem ietvariem, kas to ierobežo ar prasībām, vienlaikus sniedzot pārrobežu tirdzniecības iespējas un dažādus atvieglojumus," klāstīja Augulis.

Pēc viņa teiktā, transports vairs nav tikai izejvielu piegāde ražošanai un preču piegāde patērētājam valsts vai reģiona robežās. Mūsdienu globalizācijas procesā arvien lielāku lomu preču ražošanā, pārvadāšanā un piegādē spēlē tieši pārrobežu transporta infrastruktūra.

Vienlaikus viņš uzsvēra, ka Latvija atrodas Eiropas un Āzijas krustcelēs. "Āzijas pusē mūsu priekšrocība ir ar Krieviju savienotā dzelzceļa infrastruktūra. Savukārt, raugoties uz Eiropas tirgu, Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts var ostās un speciālajās ekonomiskajās zonās piedāvāt interesantus un īpaši izdevīgus nosacījumus iekļūšanai Eiropas tirgū, kā arī virkni nodokļu atvieglojumu. Turklāt pašlaik īstenojam vērienīgu projektu, lai integrētos Eiropas dzelzceļa sistēmā," stāstīja ministrs.

Tāpat Latvija patlaban daudz strādā pie tā, lai valsts transporta infrastruktūra būtu pievilcīga kravu pārvadātājiem. Izveidota efektīva infrastruktūra ar trim neaizsalstošām ostām, kā arī pārdomātiem dzelzceļa un autoceļu savienojumiem.

Ministrs uzsvēra, ka šajās dienās Rīgā plānots parakstīt vairākus sadarbības memorandus starp Ķīnas un Latvijas valdību un uzņēmumiem, kas veicinās turpmāko sadarbību transporta un loģistikas nozarē.

"Sadarbībā ar Ķīnu esam izvirzījuši četras prioritārās sfēras transportā un loģistikā, sekmējot teicamas mijiedarbības izveidošanu starp visiem transporta veidiem un atbalstot e-komercijas attīstību - konteinerpārvadājumu attīstība dzelzceļa nozarē, ostu un termināļu attīstība, nodrošinot efektīvus kravu pārvadājumu risinājumus Krievijai, Baltkrievijai un Centrālāzijas ekonomikām, sadarbība aviācija, attīstot gan pasažieru, gan kravu un loģistikas biznesu, kā arī industriālo zonu attīstīšana, izmantojot speciālo ekonomisko zonu statusu," klāstīja Augulis.

Vienlaikus viņš piebilda - svarīgi apzināties, ka "16+1" formāta valstis lielākoties ir vienu un to pašu transporta koridoru dalībnieki, tāpēc jābūt partneriem, nevis konkurentiem.

"Kad tikāmies ar "16+1" valstu transporta ministriem maijā, vienojāmies par Rīgas deklarāciju transporta jomā, kur definējām kopīgos mērķus un attīstības vīziju. Bijām vienisprātis, ka nepieciešams veicināt informācijas apmaiņu transporta un loģistikas jomā "16+1" formāta ietvaros. Uzsvērām, ka ir jāstiprina divpusējā un daudzpusējā sadarbība, jāstrādā pie transporta koridoru attīstības, kā arī jāattīsta konteinervilcienu maršruti starp Ķīnu un Eiropu un jāattīsta "16+1" formāta valstu transporta savienojumi ar jau realizētiem Ķīnas un trešo valstu loģistikas sektora projektiem," sacīja ministrs.

"Un viens no galvenajiem deklarāciju punktiem akcentēja, ka tas viss ir jādara koordinēti, jo mēs varam sasniegt vairāk, ja strādājam kopā, plecu pie pleca," uzsvēra Augulis.

Aģentūra LETA jau rakstīja, ka šodien Rīgā notiek vērienīgs ''16+1'' valstu biznesa forums, kurā pulcējas teju 1000 dalībnieku. Pasākumā notiek gan diskusiju sesijas, gan uzņēmēju divpusējās tikšanās.

Svarīgākais