Frakcijas "No sirds Latvijai" (NSL) deputāti šodien, 30.novembrī, balsos pret 2016.gada budžeta apstiprināšanu, jo gan budžeta izdevumi, gan nodokļu likumu grozījumi, ar kuriem tiek plānots gūt ieņēmumus, ir neprofesionāli un nekvalitatīvi izstrādāti, informē NSL pārstāvji.
Tāpat tiek norādīts, ka nākamā gada budžets nav vērsts uz valsts attīstību, kā arī nav ņemtas vērā nodokļu maksātāju - valsts iedzīvotāju un uzņēmēju - intereses un pamatotie priekšlikumi.
"To, ka šis budžets ir ļoti nekvalitatīvi sagatavots, apzinās gandrīz visi, izņemot valdošo koalīciju. Skolotāji streikoja, uzņēmēji veltīja neierasti skarbus vārdus Finanšu ministrijas un valdības veikumam, mediķi tikai pēdējā brīdī, saņēmuši solījumus kaut ko darīt lietas labā, atteicās no aktīviem protestiem. Turklāt tikko publicētais pētījums uzrāda, ka 48,8% respondentu par galvenajiem ieguvējiem no šī budžeta uzskata ierēdņus, bet 28,4% - negodīgus uzņēmējus. Savukārt par lielākajiem zaudētājiem tiek uzskatīti godīgie uzņēmēji un ģimenes ar bērniem. Arī valdošās koalīcijas retorika par nevienlīdzības mazināšanu nav atradusi dzirdīgas ausis, un tikai 5,9% aptaujāto uzskata, ka ieguvēji būs maznodrošinātie, tikai 2,5% - ka pensionāri," frakcijas NSL balsojumu pamato frakcijas priekšsēdētāja Inguna Sudraba (NSL).
NSL nevar atbalstīt tādu - 2016.gada budžeta kontekstā izstrādātu - nodokļu politiku, kas mainījās burtiski pa dienām, turklāt neuzklausot ne darba devēju, ne arodbiedrību pamatotos priekšlikumus, klaji ignorējot uzņēmēju, kas rada nodokļu ieņēmumus, viedokli. To, ka Ministru kabineta (MK) izstrādātie likumprojekti ir nekvalitatīvi un nepārdomāti, netieši ir apliecinājis pats MK, kurš uz 2016.gada budžeta un to pavadošo likumprojektu otro lasījumu iesniedza aptuveni 200 priekšlikumus likumprojektu pilnveidošanai un sava brāķa pielabošanai, teikts NSL paziņojumā.
Piemēram, tikai 27.novembrī tika pieņemts lēmums par atteikšanos no neapliekamā minimuma palielināšanas, tā vietā palielinot atvieglojumus par apgādībā esošu personu par desmit eiro. Tikai pēdējā brīdī tika sadzirdēti iebildumi par pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu kultūras pasākumiem, kad pret tiem sāka protestēt sabiedrībā zināmas personas. Tas absolūti neliecina par pārdomātu, laikus plānotu valsts politiku.
"Budžetā piedāvātā ieņēmumu politika atgādina laimes ratu, uz kura ir atzīmētas visas nodokļu maksātāju grupas. Pie kuras no tām apstājas Ministru kabineta iegrieztais rats, tām šajā gadā jāmaksā vairāk. Tā vietā, lai nopietni cīnītos ar ēnu ekonomiku, šī gada budžeta politika ir vērsta uz to grupu papildu aplikšanu ar nodokļu likmēm, kuras jau tā godīgi maksā nodokļus. NSL nav pieņemama akcīzes nodokļa palielināšana degvielai, kas atstās būtisku ietekmi uz preču un pakalpojumu cenām, turklāt šos ieņēmumus nemaz nenovirzot ceļu remontiem. Tas pats arī attiecināms uz grozījumiem PVN, kas paredz daudzdzīvokļu māju apsaimniekošanas pakalpojumu aplikšanu ar PVN un būtiski ietekmēs cilvēku, tajā skaitā ne jau pašu pārtikušāko, iespējas norēķināties par mājokli," sašutumu pauž Sudraba.
NSL neatbalstīja arī 2016.gada budžeta izdevumu daļu - ne tikai tāpēc, ka nav iespējams saprast, kādus pakalpojumus un kādā apjomā saņems ikviens no valsts iedzīvotājiem, pensionāriem, skolotājiem, ārstiem, uzņēmējiem, bet arī tāpēc, ka MK stāstiem par naudu, ierobežotajiem finanšu resursiem nepiemīt konsekvence.
Valsts finanšu iespējas ik dienu dinamiski mainās, un pēkšņi atrodas dažādi papildu līdzekļi, lai apmierinātu atsevišķas prasības un tādā veidā saglabātu koalīcijas stabilitāti. Apstiprinot šo budžetu, joprojām nav skaidrības par 80 miljoniem eiro "airBaltic", par palīdzības piešķiršanu Turcijai. Atklāts paliek arī jautājums par to, kādas tad ir mūsu valsts budžeta patiesās iespējas un kādi vispār ir šīs valdības mērķi, un ko tieši ar šo budžetu grib sasniegt.
Savukārt pieaugums 2016.gada budžeta izdevumos, piemēram, ministru un citu amatpersonu mēnešalgām ir tik liels, cik parasti saņem skolotājs, kam nauda algas pielikumam tradicionāli neatradās. Turklāt, pretēji solītajam, šogad ir saglabātas deputātu kvotas, tā pieļaujot dalīt naudu bez skaidriem kritērijiem visdažādākajām sīkām esošo un potenciālo vēlētāju vajadzībām.
"Ir tāda sajūta, ka desmitiem Ziemassvētku vecīšu un sniegbaltīšu, kas sevi dēvē par deputātiem, "ieņem zemo startu", lai pavisam drīz trauktos pa visu Latviju iznēsāt dāvanas, kas pirktas par nodokļu maksātāju naudu. Kādam bērnudārzam tiks spēļu laukums, kādai pilsētai - sporta komplekss, bet kādai skolai nāksies samierināties tikai ar interaktīvo tāfeli. Reizēm rodas sajūta, ka valstī nauda ir gana un vajadzīgo adresātu aplaimošanai tās netrūkst. Pēdējās dienās atradušies gan aptuveni 740 000 algu pieaugumam MK, gan 300 000 eiro Pasaules Bankas pētījumam par nodokļu sistēmu. Tajā pašā laikā netiek ņemts vērā iedzīvotāju aptaujā paustais viedoklis, ka pirms līdzekļu piešķiršanas valstij nozīmīgām sfērām uzdevums ir jāveic revīzijas valsts izdevumos un ar nodokļu maksātāju līdzekļiem ir jārīkojas taupīgi," secina Sudraba.
Ņemot vērā iepriekš minēto, frakcija " No sirds Latvijai" neatbalstīs 2016.gada valsts budžetu un uzskata, ka tas neveicinās Latvijas izvirzīto mērķu sasniegšanu. Tas ne tikai neveicinās Latvijas izaugsmi, bet pat negatīvi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi un iedzīvotāju labklājību.
Kā ziņots, Saeima šodien galīgajā lasījumā lemj par 2016.gada valsts budžetu, saistītajām izmaiņām nodokļu jomā un citiem jautājumiem.
Jau vēstīts, ka Saeimā pārstāvētās opozīcijas partijas šodien gaidāmajā balsojumā par valsts budžetu 2016.gadam plāno balsot pret tā pieņemšanu, cita starpā kritizējot to kā šokējošu un tādu, kurā atbilstošs finansējums nav atvēlēts nedz pedagogu atalgojumam, nedz veselības aprūpei.