Rīt, 8.februārī, Latvijā sākas priekšvēlēšanu aģitācijas periods pirms pašvaldību vēlēšanām, kas ilgs līdz vēlēšanu dienai - 7.jūnijam. Šajā periodā aģitācijas veicējiem, plašsaziņas līdzekļiem un citām iesaistītajām pusēm jāievēro priekšvēlēšanu aģitācijas veikšanas noteiktā kārtība un ierobežojumi, tostarp jāņem vērā divas jaunas prasības, kas noteiktas Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā un kas saistītas ar mākslīgā intelekta izmantošanu politiskajās reklāmās.
Partijas līdz 10.martam ir noslēgušas līgumus par aģitācijas izdevumiem kopumā 780 860 eiro apmērā pirms jūnijā paredzētajām Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanām, un līderpozīcijās izvirzījušās "Stabilitātei", Zaļo un Zemnieku savienība (ZZS) un Latvija Pirmajā vietā (LPV), liecina Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) apkopotā informācija.
Priekšvēlēšanu reklāmas uzraudzībā svarīgākais ir vērsties pret apmelojošas, maldinošas informācijas izplatīšanu, tajā skaitā, ja tā tapusi ar mākslīgā intelekta palīdzību, šodien Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas sēdē pauda deputāti.
1.janvārī stājās spēkā vairākas būtiskas izmaiņas Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā, kas tostarp salāgo sodu piemērošanas politiku par priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem neatkarīgi no vides, kurā pieļauts pārkāpums, informē Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB).
Vēlētāju aktivitāti pašvaldību vēlēšanās ietekmēja vairāku iemeslu kopums un viens no tiem varētu būt arī izmaiņas priekšvēlēšanu aģitācijas regulējumā, aģentūrai LETA sacīja socioloģisko un tirgus pētījumu centra SKDS direktors Arnis Kaktiņš
Saistībā ar plānotajām Saeimas vēlēšanām Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) informē, ka atbilstoši likumā „Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām” noteiktajam laika posms no vēlēšanu izsludināšanas dienas līdz vēlēšanu dienai tiek uzskatīts par priekšvēlēšanu periodu, kura laikā aģitācijai ir noteikti ierobežojumi – gan radio un televīzijā, gan preses izdevumos un internetā, gan valsts un pašvaldību iestādēs un uzņēmumos, kā arī publiskās vietās.
Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus likumā "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām", kas paredz virkni ierobežojumu priekšvēlēšanu aģitācijā.
Izcenojumus reklāmas izvietošanai priekšvēlēšanu aģitācijai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB) iesnieguši vairāk nekā 40 preses izdevumu vai portālu, bet Nacionālās radio un televīzijas padomē (NRTP) līdz piektdienas pēcpusdienai izcenojumus bija iesniegušas aptuveni 40 raidorganizācijas.
Saeima šodien otrajā lasījumā akceptēja grozījumus likumā "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām", kuros tiek mēģināts ierobežot slēpto priekšvēlēšanu aģitāciju.
Saeimas vēlēšanas notiks 2. oktobrī, bet atbilstoši likumā noteiktajam priekšvēlēšanu aģitācijas periods ilgs no 5. jūnija līdz 2. oktobrim, informēja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB).
Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija vienojusies atbalstīt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) priekšlikumu likumā par priekšvēlēšanu aģitāciju, kurš paredz slēptās aģitācijas aizliegumu.
Jau šodien Saeimas plenārsēdē deputātiem varētu būt jābalso par jauna likumprojekta atvēršanu saistībā ar grozījumiem priekšvēlēšanu aģitācijas likumā. Lai gan pirms divām nedēļām likumu vienreiz jau atvēra, tā tālākā virzība praktiski nav iespējama, jo priekšlikumu, kas bija tā pamatā, par 30 dienu klusuma periodu, aizliedzot politiskās reklāmas raidorganizācijās, vairākums parlamentāriešu neatbalsta.
Ceturtdien Saeima bez iebildumiem nodeva izskatīšanai komisijās likuma grozījumus, kas paredz aizliegt priekšvēlēšanu aģitāciju radio un televīzijā jau 30 dienu pirms vēlēšanām.
Ja, grozot priekšvēlēšanu aģitācijas un partiju finansēšanas likumus, partijas nevienosies par šauru labojumu spektru, tad darbu vajadzīgajā laikā visdrīzāk pabeigt nevarēs, bet diskusijas par tiem kļūs vien par priekšvēlēšanu retorikas sastāvdaļu. Pašlaik partijām ir ļoti atšķirīgi viedokļi.
Lai gan Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) rosinājis vairākas izmaiņas priekšvēlēšanu aģitācijas kārtībā un publiskos paziņojumos tos steigušas atbalstīt arī atsevišķas partijas, Saeimā pārstāvēto frakciju pārstāvju teiktais par šo tēmu liecina – līdz gaidāmajām vēlēšanām rudenī šādi grozījumi, visticamāk, netiks pieņemti.
Lai arī kopumā priekšvēlēšanu aģitācijas laikā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) nav konstatējis būtiskus pārkāpumus un priekšvēlēšanu tēriņu griestus pārsniegusi tikai viena partija par salīdzinoši nelielu summu, viens no būtiskākajiem pārbaudes rezultātiem ir tas, ka pievilkti groži kārtējiem politisko partiju mēģinājumiem radoši apiet uzliktos ierobežojumus.