Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Veselība

Latvijā katrs desmitais pārmērīgi aizraujas ar virtuālo vidi

© F64

Katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs (9 %) pārmērīgi aizraujas ar virtuālo vidi. Visbiežāk šī atkarība novērota jauniešiem 18 - 24 gadu vecumā, kuru vidū tā raksturīga katram piektajam (21 %), liecina jaunākais “Mana Aptieka & Apotheka Veselības indekss”. Vismazāk virtuālās vides izklaides interesē vecāka gadagājuma cilvēkus - iedzīvotājus 55 - 74 gadu vecumā (4 %).

Virtuālā vide traucē kontrolēt emocijas un izraisa trauksmes lēkmes

Psihosomātikas speciālists un psihoterapeits Jānis Vītiņš skaidro, ka pārmērīga aizraušanās ar virtuālo vidi rada spēcīgu ietekmi uz cilvēka psihi, kā rezultātā tiek iespaidota viņa spēja kontrolēt emocijas, mainās arī atbildes reakcijas uz dažādām situācijām. Tas var pasliktināt attiecības ar līdzcilvēkiem, kam nereti seko sevis izolēšana no “reālās pasaules” un konstanta vēlme atgriezties virtuālajā vidē. Šī atkarība var izraisīt arī miega traucējumus, atmiņas pasliktināšanos un trauksmes lēkmes.

“Jebkuram cilvēkam, ieejot virtuālā vidē, tā kļūst par “galveno”. Šādi viņš distancējas no “dzīvās pasaules”, un te arī slēpjas lielākais risks. Turklāt šī vide tiek nemitīgi uzlabota, lai būtu vilinošāka par reālo pasauli,“ stāsta psihoterapeits J. Vītiņš. Viņš papildina, ka pašlaik jau notiek cīņa ar šīs atkarības sekām: “Piemēram, Austrālijā, saprotot situācijas nopietnību, 2016. gadā sāka ieviest luksoforus ietves līmenī, lai pievērstu viedajās ierīcēs iegrimušu cilvēku uzmanību draudiem viņu pašu dzīvībai. Arī Latvijā tiek sperti pirmie soļi draudu mazināšanai, piemēram, pieaug sodi par viedierīču lietošanu, vadot auto.”

Runājot tieši par atkarības ietekmi uz jauniešiem, eksperts skaidro - dažādos pētījumos ir konstatēts, ka jaunieši identificējas ar savu virtuālo “avataru”, proti, piedēvē sev konkrētas īpašības vai spējas, kas maina uzvedību. “Piemēram, persona kļūst “neievainojama”, veicot pārgalvīgas aktivitātes. Pavisam nesen internetā izplatījās spēle “Zilais valis”, kurā iesaistoties jaunieši veica dažādus veselībai un pat dzīvībai bīstamus uzdevumus. Notikušais izgaismoja, cik neaizsargāts un viegli ietekmējams ir nenobriedis cilvēks virtuālā telpā,” pauž psihoterapeits.

Turpinājumu lasi nākamajā lapā