Latvijā gaisa temperatūras amplitūda ir ļoti plaša: no -30 grādiem līdz +30 grādiem un pat vairāk. Liekot un nostiprinot dzelzceļa sliedes, tas tiek ņemts vērā, taču sliedēm piemīt savas fizikālās un ķīmiskās īpašības. Proti, aukstumā sliedes saraujas, bet karstumā – izplešas, savā mājaslapā skaidro "Latvijas dzelzceļš".
Ja savienojuma vietās starp tām ievēro pārāk lielu atstarpi, ziemā tās kļūs nedrošas. Ja novieto pārāk tuvu vienu otrai, vasarā tās sāks spiesties viena otrai virsū un spriedzes jeb iekšējās pārslodzes rezultātā var veidoties tā dēvētais sliežu ceļa izmetums - izlocīšanās vai deformācija. Sliktākajā scenārijā tas var izraisīt pat satiksmes negadījumu ar vilciena nobraukšanu no sliedēm.
Lai to nepieļautu, ir iespēja saudzīgāk iedarboties uz sliežu ceļu, t.i., samazināt dinamisko slodzi jeb tiešo ritošā sastāva iedarbību uz sliežu ceļu brauciena laikā. To var samazināt, ja brauc lēnāk, jo tad iedarbība uz sliežu ceļu ir vienmērīgāka, bez straujām dinamiskās slodzes izmaiņām - tātad ar mazāku varbūtību kritiski iedarboties uz uzkarsušajām sliedēm.
Ja gaisa temperatūra ilgstoši ir ap un virs +30 grādiem, sliedes atklātās vietās uzkarst līdz pat +50 grādu karstumam. Tādējādi drošības apsvērumu dēļ atsevišķos dzelzceļa posmos karstos laikapstākļos var tikt noteikti vilcienu kustības ātruma ierobežojumi, uzsver uzņēmums.
"Vai šis ir joks? Kā vilcieni spēj pie augstas gaisa temperatūras braukt Spānijā, Itālijā vai Turcijā? Vai tikai problēma nav ar Satiksmes ministrijas un dzelzceļa vadību, nevis vilcieniem?" vietnē "X" uzņēmumam "iekož" politiķis Jānis Dombrava.
Vairums komentētāju nav vienisprātis ar politiķi.
Minna: Jāni, apsveicu ar gaisa kūlēja medaļu! Vilcienu satiksme karstajā laikā tikusi bremzēta sliežu un vadu dēļ, un jau izsenis. Bet Jūs turpiniet vien vainot valdību.
Kristaps: Atkarībā no posma un gaisa temp. Francijā vilcienu ātrumus samazina pat par 100 km/h. Vilcieni mēdz braukt pat tikai ar 60, 70 km/h. Ekstremālos posmos pat ar 30 km/h. Bet nu, pukstēt ka viss ir slikti ir vieglāk nekā kaut ko izzināt.
Maija: Nevar. Visās dienvidu valstīs pie karstuma viļņiem samazina ātrumu. Tā ir problēma visur.
Jānis: Vilcieniem arī tagad laikam ir satiksmes mierināšana.
Elli: Latvijā taču ir "cits klimats". ViVi problēmas ir tad kad snieg, kad karsts, kad līst, kad migla utt. Bet par ātruma ierobežojumiem - lielajos karstumos, tādi vienmēr ir bijuši,arī vecajiem vilcieniem.
Vai šis ir joks? Kā vilcieni spēj pie augstas gaisa temperatūras braukt Spānijā, Itālijā vai Turcijā?
— Jānis Dombrava (@janisdombrava) May 28, 2024
Vai tikai problēma nav ar Satiksmes ministrijas un dzelzceļa vadību, nevis vilcieniem? https://t.co/0hkn0Zwr3G