Cilvēku kauli būvgružu kaudzē; baisi skati Brasas tilta būvlaukumā

© Ekrānuzņēmums/TV3

Brasas iedzīvotājiem radušās pamatotas bažas par Rīgas domes Satiksmes departamenta cinisko attieksmi pret mirušo piemiņu, vēsta TV3 raidījums "Degpunktā".

Atsākot tilta iekavētos būvdarbus, celtnieki atkal saskaras ar problēmām, kas apstādināja rekonstrukciju jau pirms trīs gadiem. Kapu vietā guldīto cilvēku mirstīgās atliekas samestas būvgružu kaudzē.

Kāds “Degpunktā” skatītājs atsūtījis fotoattēlus, kuros redzami cilvēku kaulu fragmenti pie Brasas tilta, nevērīgi iejaukti smilšu un grants šķembu kaudzēs. “Degpunktā” devās uz būvdarbu vietu, lai noskaidrotu, vai fotogrāfijās redzamie ciniskie skati ir patiesība.

Cilvēku mirstīgās atliekas smilšu kaudzē joprojām redzamas, kā uz delnas. Vai tā ir Satiksmes departamenta nolaidība, komunikācijas trūkums ar darbiniekiem, vai kas cits, centās noskaidrot “Degpunktā”.

2019. gada aprīlī, Satiksmes departamenta vadībā, tika uzsākti miljoniem eiro vērtie Brasas tilta atjaunošanas darbi. Visai drīz pēc rekonstrukcijas uzsākšanas, celtnieki uzgāja vairākus desmitus zemē guldītus cilvēkus. Pīšļus pēc garām sarunām, izlēma pārvietot, stāsta Kapsētu pārvaldes priekšnieka pienākumu izpildītājs.

Meklēšanas vienības “Leģenda” vadītājs Tālis Ešmits norāda uz būvniecības uzņēmumu maiņu un jaunie būvnieki neesot zinājuši to, kas runāts 2019. gadā. “2022. gadā mūs sameklēja celtnieki, nevis Rīgas domes departaments,” viņš saka un pauž viedokli, ka pie šīs situācijas vainojamas visparastākās komunikācijas problēmas.

Pēc radītā apjukuma, pašvaldība nu beidzot atkārtoti sastādīja pārapbedīšanas plānu un arī šoreiz, par mirstīgajām atliekās parūpēsies meklēšanas vienība “Leģenda”.

Nav zināms, cik cilvēku ir guldīti zemē Brasas tilta būvdarbu apkaimē. Zināms, ka kapi izveidoti vairākos slāņos, un nav atvēlēti tikai karā mirušajiem - pirmajos līmeņos esot apglabātas arī sievietes un bērni no agrākiem laikiem. Iespējams, cilvēku skaits var sasniegt pat vairākus simtus.

Pār Brasas tiltu vairākus gadus kursē tikai sabiedriskais transports. Rīgas iedzīvotāji ar nepacietību gaida, kad svarīgais satiksmes mezgls atkal būs pieejams visiem. Tiesa, biežās problēmas rekonstrukcijas darbos liecina, ka process ieilgs arī turpmāk.





“Toreiz uz brīdi darbus apturēja. Tika identificētas vairāk nekā 50 cilvēku mirstīgās atliekas, kuras Mājokļu un vides departaments pārapbedīja garnizona kapos. (..) Pēc 2019. gada rudens šiebūvdarbi kā tādi tika apturēti,” saka Mājokļu un vides departamenta Kapsētu pārvaldes pārstāvis Gints Zēla.

Vēlāk noskaidrojās, ka dārgais projekts netika iesaldēts tikai tāpēc, ka patrāpījās ceļā apjomīgai atdusas vietai. Rīgas domei paralēli bija arī citas problēmas. Sākotnēji, tika plānots saglabāt esošās konstrukcijas, bet tās izrādījās daudz sliktākā stāvoklī, nekā prognozēts. Līdz ar to, iepriekš iztērētā nauda, aptuveni 10 miljoni eiro, aizgāja vējā. “Atsākoties būvdarbiem, atkal jaunie būvnieki saskārās ar šo pašu jautājumu - veicot padziļinātus būvdarbus, tika konstatētas cilvēku mistīgās atliekas,” saka Zēla.

Par spīti tam, ka jau pirms trīs gadiem departaments zināja par kapa vietu un sarežģījumiem, celtnieki, kas uzsāka darbu šovasar, par to informēti nebija. Strādnieki nonāca pagalam neapskaužamā situācijā. Iepriekš ne par ko nebrīdināti, vīri, rokot zemi, paralēli lasīja cilvēku kaulus maisos un nezināja, ko ar tiem iesākt.

Svarīgākais