Vienojas par „Rail Baltica” maršruta attīstību

Lietuva ir piekritusi ātrgaitas dzelzceļa projekta „Rail Baltica” maršrutam, ko jau iepriekš atbalstījusi arī Latvija un Igaunija.

Tādējādi visu Baltijas valstu starpā ir panākta vienprātība, ka to teritorijā „Rail Baltica” trase savienos Tallinu, Pērnavu, Rīgu, Bausku, Paņevežu un Kauņu, kļuvis skaidrs pēc ceturtdien, 17. martā, Satiksmes ministrijā notikušās Latvijas, Lietuvas un Igaunijas „Rail Baltica” izpētes projekta vadības grupas sanāksmes.

Jau tuvākajā laikā konsultāciju firma „Aecom Ltd.” (Lielbritānija), kas izstrādā projekta tehniski ekonomisko pamatojumu, veiks šī maršruta izmaksu galīgo analīzi.

Ņemot vērā aizkavēšanos trases maršruta izvēlē, līdz 31. maijam tiks pagarināts arī termiņš izpētes par ātrgaitas Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas izbūves iespējamību veikšanai. Iepriekš tas bija noteikts 31. martā.

Jau vēstīts, ka līdz aprīļa vidum Latvijai ir jādefinē konkrēti turpmākie soļi, ko tā veiks projekta „Rail Baltica” tālākajai attīstīšanai.

Eiropas Komisija 2008. gada nogalē pieņēma lēmumu par TEN-T budžeta līdzfinansējumu Latvijas, Lietuvas un Igaunijas projektiem, kas paredz esošās dzelzceļa infrastruktūras sakārtošanu „Rail Baltica” maršrutā un izpētes par Eiropas standarta līnijas veikšanu. TEN-T finansējums ir piešķirts trases sakārtošanai braukšanai ar ātrumu līdz 120 km/h.

Kopējais „Rail Baltica” esošās infrastruktūras rekonstrukcijas projektam sākotnēji paredzētais finansējums veido 67.78 milj. Ls: TEN-T budžeta finansējums – 15.69 milj. Ls, VAS „Latvijas dzelzceļš” finansējums – 20.33 milj. Ls un valsts budžeta finansējums – 31.75 milj. Ls. Tehniski - ekonomiskā pamatojuma un tehniskās izpētes par jaunu Eiropas platuma dzelzceļa līniju „Rail Baltica” maršrutā Latvijas teritorijā kopējās izmaksas ir līdz 1.55 milj. Ls apmērā, tai skaitā 0.77 milj. Ls jeb 50 % ir TEN-T budžeta atbalsts.

„Rail Baltica” projekta galvenais mērķis ir atjaunot Baltijas valstu tiešu saikni ar Eiropas dzelzceļu tīklu un veicināt reģionālo integrāciju, savienojot Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni, tālāk šo maršrutu pagarinot līdz Venēcijai.