Igaunijā dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" konkursa laikā jau atlasītas piecas lielas būvniecības grupas. Šis ir lielākais publiskā iepirkuma process Igaunijas vēsturē, kura vērtība ir līdz 900 miljoniem eiro, ziņo Igaunijas sabiedriskā raidorganizācija EER savā portālā "news.eer.ee".
Četri no konsorcijiem savus galīgos piedāvājumus iesniedza februāra beigās. Piekto daļu veido Igaunijas uzņēmumi, bet ir uzņēmumi no Francijas, Vācijas, Somijas. "Rail Baltica" konkurss ir piesaistījis vienus no lielākajiem būvniecības zīmoliem pasaulē.
Paredzēts izsludināt konkursus par diviem dzelzceļa līnijas posmiem. Pirmais ir no Tallinas līdz Pērnavai, otrs ir no Pērnavas tālāk līdz Latvijas robežai.
Uzvarējušie piedāvājumi varētu tikt atklāti pāris nedēļu laikā. Ar to tiktu izbeigts konkursa process, kas līdz šim norisinājies gandrīz piecus mēnešus.
Lai gan "Rail Baltica" projekts ir piedzīvojis diezgan lielu kavēšanos, Eiropas Komisija pieprasa, lai līdz 2030. gada beigām vilcieni kursētu no Tallinas uz Poliju.
Pretendents, kurš konkursa procesā iegūs vislielāko kopējo punktu skaitu, iegūs lielāko daļu no līnijas Igaunijas posma. Tas būs no Īlemiste termināļa līdz dienvidrietumu pilsētai Pērnavai. Uzvarējušajam pretendentam būs arī jāprojektē un jābūvē uzbērums starp Pērnavu un Totsi ziemeļos. Šīs sadaļas aplēstās izmaksas, neskaitot būvmateriālus, ir 394 miljoni eiro.
Otrās vietas konsorcijam tiks piešķirtas tiesības piedalīties konkursā par posmu starp Pērnavu un Iklu uz Igaunijas un Latvijas robežas. Šī posma veidošana būtībā nozīmēs visu sākt no nulles. Tas ietver projektēšanu, visu nepieciešamo atļauju iegūšanu un uzbērumu, viaduktu un sliežu ceļu būvniecību.
Dienvidu posma aplēstās izmaksas, neskaitot materiālus, ir 332 miljoni eiro. Iekļaujot materiālus, abi projekti kopā varētu pārsniegt 900 miljonus eiro.
Neviens uzņēmums nepiedalās konkursā viens pats, bet gan kā konsorcijs. Viens no tiem, "Verston", ir izcēlies ar to, ka tā konsorcijs sastāv tikai no vietējiem Igaunijas uzņēmumiem. Katrā konsorcijā ir vismaz četri uzņēmumi neatkarīgi no to izcelsmes vietas.
"Verston" un tā konkurenti "Vinci Construction Geoinfrastructure", "Bouygues Travaux Publics", "GRK Group" un "Leonhard Weiss" iesniedza savus galīgos piedāvājumus pagājušā mēneša beigās. Viņi tika atlasīti tieši pirms Ziemassvētkiem.
"Rail Baltic Estonia" izpilddirektors Anvars Salomets sacīja, ka process noritējis labi. "No klienta viedokļa tas neapšaubāmi ir panākums, jo nav viduvēju pretendentu — visi ir lieliski," sacīja A. Salomets. Tas ir padarījis unikālu gan konkursu, gan no tā izrietošo darba veidu.
Uzvarējušie pretendenti būs ne tikai "Rail Baltic Estonia" līgumslēdzēji, bet arī partneri. Praktiski tas nozīmē, ka darbs tiks veikts kopīgā biroja telpā. Šo telpu izveidos uzvarētāju konsorciji.
A. Salomets sacīja, ka šis pamatojums prasa domāšanas maiņu no visām ieinteresētajām pusēm. "Bet kā modelis tas ir vienīgais dzīvotspējīgais variants pašreizējos apstākļos," viņš piebilda.
"Spiediens gan uz grafiku, gan budžetu prasa elastību un spēcīgus darbuzņēmējus, kuri vienlaikus var pārvērtēt tehniskos risinājumus, veikt korekcijas un mobilizēt būvniecības darbības lielā ātrumā," turpināja A. Salomets.
Sākotnējā kārtā pretendentiem bija jāsniedz savu komandu izklāsts. Viņiem bija jāizskaidro galveno darbinieku lomas un viņu iepriekšējie veiksmīgie projekti. Vēl nozīmīgāks ir projekta plāns — kā viņi plānoja saglabāt sarežģīto procesu saskaņā ar grafiku, neskatoties uz tūkstošiem mainīgo.
Konkursa otrais posms sākās uzreiz pēc ziemas pārtraukuma. Šajā posmā notika sarunas par iespējamu līgumu, kurā būtu iesaistīti visi četri konsorciji. Pagājušajā mēnesī notika attīstības semināri ar katru no tiem.
"Tika izskatīti reālās dzīves scenāriji, un pretendentiem tika izvērtēts, cik labi viņi tos var atrisināt," par semināriem sacīja A. Salomets. "Ņemot vērā budžeta un grafika spiedienu uz projektu, šie semināri koncentrējās tieši uz konkrētiem gadījumiem," viņš piebilda.
Pretendenti vēl nezina savus punktus, lai gan konkursa komisija tos jau aprēķina. Uzvarējušais piedāvājums būs tas, kurš ieguvis visaugstāko punktu skaitu, un punktu sadalījums būs: līdz 30 procentiem par projektu vadības un sadarbības iespējām. 15 procenti no projekta plāna. Vēl līdz 15 procentiem gadījumu izpētes atrisināšanai, un 10 procenti projekta komandas aprakstam. Atlikusī daļa, aptuveni 30 procenti, attiecas uz algas komponentu, t.i., pretendenta cenu zīmi.
A. Salomets uzsvēra, ka tas nav pielīdzināms galīgajām būvniecības izmaksām. Tas tiks noteikts vēlāk, pamatojoties uz tirgus cenām un klienta budžetu. Piedāvāto atlīdzību veido pretendenta vispārējie izdevumi un paredzamā peļņas norma.
Šie skaitļi bija jāiesniedz līdz 28. februārim, un tagad tie ir zināmi, piebilda A. Salomets. Viņš atzīmēja, ka neviens no piedāvājumiem šobrīd nav nācis ar pārāk augstu cenu zīmi. "Šobrīd budžeta ierobežojumu dēļ nekas nav izslēdzams. Neviens piedāvājums nav jānoraida," viņš sacīja.
Pretendenti iesniedza savus cenu rādītājus, nezinot par saņemtajiem kvalitātes rādītājiem. Tas tika darīts, lai novērstu jebkādu stratēģisku manevrēšanu. Detalizētākas rezultātu tabulas tiks publicētas pēc iepirkuma procesa beigām, piebilda A. Salomets.
Francijas uzņēmums ''Bouygues Travaux Publics" bija iesaistīts pasaulē garākā tilta, kas savieno Honkongu un Ķīnu, būvniecībā.
Vācijas ģimenei piederošajam uzņēmumam "Leonhard Weiss" un Somijā dibinātajai "GRK Group" abiem ir spēcīgi ciltsraksti dzelzceļa būvniecībā.
"Vinci Construction Geoinfrastructure" ir projekti, sākot no ātrgaitas dzelzceļa Apvienotajā Karalistē līdz hidroelektrostacijas aizsprostam Senegālā.
Igaunijā bāzētā "Verston" nesen pabeigtie projekti ietver Tallinas Reidi tee un Sopi-Tootsi vēja parku Pērnavas apriņķī. Igaunijas uzņēmumi ir pārstāvēti arī pārējās četrās grupās.
"Bouygues Travaux Publics" ir sadarbojies ar "KMG Infra". "Leonhards Veiss" ar "INF Infra", kas ir daļa no "Infortar" grupas. "GRK" piedalās konkursā ar "Merko", savukārt "Vinci Construction Geoinfrastructure" starp saviem partneriem iekļauj "Trev-2 Group".
Klients jebkurā brīdī var izlemt risināt noteiktus uzdevumus vai mainīt projekta aspektus, kā sākotnēji plānots.
Lai ievērotu Eiropas Komisijas noteikto termiņu, 2030. gadu, nākamajos piecos gados visam būs jānotiek bez aizķeršanās. Tas nozīmē, ka tiek izskatīts scenārijs, kurā varētu rasties iespējami strīdi. "Vienmēr pastāv strīdu risks, jo īpaši ņemot vērā lielās iesaistītās summas," atzīmēja A. Salomets.
Viņš uzsvēra, ka viss iepirkuma process ir padarīts pēc iespējas caurspīdīgāks visām pusēm. "Viss izvērtēšanas process ir pilnībā izsekojams. Turklāt lielais konkursa komisijas locekļu skaits ir ļāvis vaļu viedokļu dažādībai," sacīja A. Salomets.
Konkursa noteikumos ir iekļauta sadaļa prēmijām, kas jāmaksā gadījumos, kad darbs tiek pabeigts pirms termiņa un/vai zem budžeta.
Iepirkuma procesa rezultāti jāatklāj līdz piektdienai, 21. martam. Tomēr A. Salomets atzīmēja, ka lēmums varētu tikt pieņemts arī dažas dienas pirms šī datuma.