Igaunijas galvaspilsētas Tallinas varas iestādēm jau tuvākajā laikā jāpieņem nozīmīgs lēmums attiecībā uz sabiedriskā transporta attīstību. Iepriekš bija nolemts, ka līdz 2035. gadam tā sauktās klimata neitralitātes vārdā nepieciešams atteikties no visiem transporta veidiem, kurus darbina fosilā degviela, atstājot vien tramvajus un elektroautobusus. Pēc Krievijas agresīvā iebrukuma Ukrainā un enerģētiskās krīzes gan vairs nav pārliecības, ka tas būtu pareizākais variants.
Igaunijas sabiedriskais medijs ERR ziņo, ka galīgais lēmums jāpieņem Tallinas mērijai, taču pašlaik viss liecina, ka pilsētai varētu nākties ne tikai turpināt jau esošo ar dīzeļdegvielu darbināmo autobusu ekspluatāciju, bet arī iegādāties jaunus šādus transporta līdzekļus. Tāpat varētu tikt pārskatīts lēmums par atteikšanos no trolejbusu izmantošanas.
"Pilsētas mērķis ir pakāpeniska pāreja uz ekoloģiskā ziņā tīrākiem sabiedriskā transporta veidiem. Pārejas periodā varētu turpināt izmantot ar dabasgāzi darbināmus autobusus, taču vienlaikus attīstīt elektrisko transportu - tramvaju, iespējams, trolejbusu un elektroautobusu satiksmi. Tomēr nav izslēgta iespēja, ka šajā pārejas periodā nākas pieņemt atsevišķus, šai koncepcijai īsti neatbilstošus lēmumus attiecībā uz autobusu parka atjaunošanu. Tālākā perspektīvā gan ir skaidrs, ka ar dabasgāzi vai dīzeļdegvielu darbināmo autobusu skaits samazināsies, bet uzsvars tiks likts uz autobusiem ar elektriskajiem dzinējiem," sabiedriskajam medijam stāstījis pilsētas vicemērs Tanels Kijks, kurš atbild tieši par transporta nozari Tallinā.
No pilsētas varas iestāžu lēmuma būs atkarīgs, kādi sabiedriskā transporta veidi nākamajos desmit gados Tallinā būs uzskatāmi par prioritāriem. Šo lēmumu ar nepacietību gaida pilsētas municipālais uzņēmums "Tallinna Linnatranspordile" (TLT), kura valdes priekšsēdētājs Kaido Padars norādījis, ka vilcināties nedrīkst, jo jaunu transporta līdzekļu iegāde prasa laiku. Piemēram, attiecībā uz autobusiem - paiet vidēji divi gadi no iepirkuma izsludināšanas līdz brīdim, kad pirmie autobusi ir gatavi izbraukt reisos. TLT kopā ar Tallinas transporta departamentu sagatavojusi vairākus sabiedriskā transporta attīstības scenārijus. Principiāli tiek izskatītas trīs galvenās iespējas - līdz ar tramvajiem attīstīt arī trolejbusu satiksmi, atstāt tramvajus, bet trolejbusus nomainīt ar elektroautobusiem, kā arī izmantot visus trīs transporta veidus. Sīkākus komentārus par to, kurš no šiem variantiem šķiet pievilcīgāks viņam pašam un TLT, Padars nav sniedzis, bažījoties, ka viņu varētu apvainot spiediena izdarīšanā uz lēmuma pieņēmējiem. Tomēr no viņa izteikumiem izriet, ka elektroautobusu ieviešana varētu pavirzīties kaut kad tālākā nākotnē un vismaz tuvākos 10 gadus pa Tallinas ielām pārsvarā kursēs ar dīzeļdzinējiem aprīkotie autobusi. Vismaz pašlaik tā būs gan lētāk, gan drošāk. "Pašlaik vislētāk būtu iepirkt autobusus ar dīzeļdzinējiem," sacījis Padars. Tos būtu iespējams izmantot vismaz 11 gadus, bet pēc tam diezgan izdevīgi pārdot.
Kijks viņam faktiski piekritis, atzīstot to, ka par elektroautobusiem vēl ir pārāk maz informācijas. "Mēs īsi nezinām, kā tie darbosies vietējos laika apstākļos, piemēram, bargās ziemās, vai būs piemēroti mūsu ielu segumam, nav skaidrs, cik izmaksās to ekspluatācija. Igaunijā ir veikti tikai atsevišķi elektroautobusu izmēģinājumi, datu ir par maz, un tas apgrūtina lēmuma pieņemšanu," arī viņa balsī jūtama skepse par to, ka pāreja uz elektroautobusiem notiks tik strauji, kā tika deklarēts pirms pāris gadiem. TLT jau izsludinājusi konkursu uz 15 elektroautobusu iegādi, taču pagaidām pāragri prognozēt, no kura ražotāja tos varētu iegādāties.
Viss liecina, ka tuvākajos gados Tallinai nāksies paļauties uz tiem 540 autobusiem, kas pašlaik ir TLT rīcībā. 350 no tiem aprīkoti ar dabasgāzes dzinējiem, bet pārējos kā degvielu izmanto dīzeļdegvielu.
Atsevišķs ir jautājums par trolejbusu nākotni Tallinā. Pirms pāris gadiem bija plānots, ka līdz 2035. gadam pilsēta no tiem pilnībā atteiksies, un kādreiz bijušo deviņu maršrutu vietā pašlaik palikuši vien pieci. Taču, ņemot vērā, ka elektroautobusu ieviešana varētu kavēties, ļoti iespējams, ka papildus pašreizējiem 50 trolejbusiem TLT nāksies iepirkt jaunus.