5.lapa
Piektdien, 4. februārī, pulksten 19 kinoteātris «Splendid Palace» piedāvā vienu no pasaulē vismīlētākajām Džakomo Pučīni operām - «Toska» ar Kristīni Opolais titullomā! Tās ir 120 baudas pilnas minūtes, ko caurvij cilvēciskas kaislības, kā arī vilšanās.
Vardarbības un politisko intrigu caurvītais un melodramatiskais stāsts par gleznotāja iemīļoto dziedātāju Floriju Tosku gadu gaitā ir piedzīvojis neskaitāmas interpretācijas.
Katrs jauns iestudējums ir jauns izaicinājums gan operas inscenētājiem, gan vokālistiem, tāpēc kinoteātra «Splendid Palace» komanda ir sajūsmināta par iespēju nodot Vīnes operas sajūtas saviem skatītājiem «Toskas» pirmizrādes ieraksta veidolā.
Titullomas izpildītāja Kristīne Opolais ir dziedājusi Tosku vairākos pasaules operteātros un iestudējumos, taču jaunā versija, kas iestudēta un inscenēta Vīnes teātrī («Theater an der Wien»), sola uz kino ekrāna atklāt un skatītājiem nodot īstas kaislības.
Džakomo Pučīni piektā opera «Toska» atnesa autoram panākumus, vienlaikus radot diskusijas sabiedrībā. Operas pirmizrāde notika 1900. gada 14. janvārī Romas «Teatro Costanzi» diriģenta Leopoldo Muņjones vadībā.
Pirmie patiesi triumfālie panākumi sekoja divus mēnešus vēlāk, kad Arturo Toskanīni diriģēja pirmizrādi Milānas «Teatro alla Scala». Kopš tā laika «Toska» ir neatņemama operteātru repertuāra sastāvdaļa.
Muzikologs Jūlijs Korngolds izsmēja «Tosku» kā melodrāmu, kas uzdzen šermuļus, Rihards Špehts nosauca to par visliekulīgāko lubeni. Vairāki tā laika kritiķi to novērtēja kā muzikāli pārāk primitīvu - un apsūdzēja dzejiskuma trūkumā. Tikai pēc 1945. gada stāstu par dziļi reliģiozo Tosku, kaislīgo Kavaradosi un sadistisko Skarpiju sāka interpretēt psiholoģiski.
Orķestra partitūrā saklausāmie tēlu kodolīgie raksturojumi izceļ uz skatuves redzamos darbības spraigos pavērsienus un šīs operas skaistās melodijas, ļaujot izbaudīt Pučīni unikālo talantu.