6.lapa
No sestdienas, 16. oktobra, līdz 12. decembrim Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (DMDM) Lielajā zālē būs skatāma Austrijas avangarda klasiķa Hermaņa Niča personālizstāde «Orģiju un mistēriju teātris».
Tā ir pirmā mākslinieka izstāde Baltijā, tādējādi - unikāla iespēja iepazīt autoru, kurš ietekmējis ne tikai darbības glezniecības un performances jomas, bet arī laikmetīgā teātra mākslas attīstību.
1960. gados Hermanis Ničs kopā ar domubiedriem veidoja vienu no radikālākajām 20. gadsimta mākslas kustībām, kas mākslas vēsturē pazīstama ar nosaukumu «Vīnes akcionisti». Par savu mūža darbu viņš atzīst 50. gadu beigās radīto Orģiju mistēriju teātri, kas ir intensīva mākslas pieredze, kurā savienojas glezniecība, teātris, mūzika un lirika ar liturģiski reliģioziem elementiem. «Orģiju mistēriju teātra» pamatā ir ideja radīt kaut ko vairāk par teātra iestudējumu, un Hermanis Ničs uzskata, ka tas ir iespējams tikai brīdī, kad vienlīdzīgi tiek iesaistīts un pārveidots gan skatītājs, gan aktieris. Savā ziņā tā ir mākslas terapija, pie kuras «Vīnes akcionisti» nonāca, pakāpeniski studējot Zigmunda Freida un Vilhelma Reiha darbus. «Orģiju mistēriju teātrī» nevar pasīvi vērot un palikt neitrāls, kā teicis Oto Mīls: «Mūsu darbība bija ne tikai mākslas forma, bet pāri visam eksistenciāla attieksme.»
Hermanis Ničs (1938) ir austriešu avangarda mākslinieks, viens no «Vīnes akcionistiem». Savos rituālos (akcijās) šīs mākslas kustības pārstāvji bieži kā izteiksmes līdzekļus izmanto pašsakropļotus ķermeņus, apgānīšanos, dzīvnieku iekšas, urīnu, fekālijas, asinis, tādā veidā izrādot zemapziņas reakciju pret pēckara Austrijas «attīrīšanos» no tās noziegumiem, dalības nacionālsociālismā un holokaustā.
Hermanis Ničs dzīvo un strādā Princendorfas pilī, kur norisinājās leģendārā akcija «Sešu dienu spēle» (1998). Austrijas pilsētiņā Mistelbahā ir izveidots Niča muzejs. Autora darbi ir iekļauti Ņujorkas Modernās mākslas muzeja, Londonas Teita galerijas krājumā, kā arī daudzās citās kolekcijās.