Nu jau vairāk nekā gadu ieilgušais pandēmijas dīkstāvoklis ir radījis smagu triecienu mūzikas industrijai visā pasaulē, taču arī šajā jomā sāk parādīties pirmās pavasara iezīmes un pierādīties teiciens, ja kādas durvis aizveras, tad citas atveras.
Pašlaik praktiski vienīgais realitātē strādājošais mūzikas biznesa instruments ir digitālais mūzikas patēriņš un ar to saistītās muzikālās norises, kā arī interneta tiešsaistes piedāvātās iespējas. Šo nedēļu mijā roku (un balsi) šajā jomā iemēģinās dzīvīgā un kustīgā kā ūdenszāle, mūždien optimistiskā un idejām pārpilnā dziedātāja un pianiste Katrīna Gupalo, kura piedāvās divus tiešsaistes koncertus - gan klausītājiem un skatītājiem Amerikā, gan viņas talanta cienītājiem Latvijā. Varbūt šis tilts uz Ameriku noderēs arī citiem.
Pirmais no abiem Katrīnas Gupalo tiešsaistes koncertiem notiks svētdien, 7. martā, pulksten 23 (pēc mūsu laika). Tas būs latviešu kultūras biedrības “Tilts” pirmais virtuālais mūzikas un mākslas sērijas “Kultūras TILTS” pasākums, uz kuru īpaši aicināti visi ASV un Kanādā dzīvojošie latvieši, kā arī citi interesenti. Klausītājiem un skatītājiem būs iespēja redzēt gan Katrīnas izpildītās Imanta Kalniņa dziesmas latviešu un angļu valodā video, gan talantīgās dejotājas Gabijas Bīriņas horeogrāfijas, gan arī abu mākslinieču sarunas ar autoru, tulkotāju, bijušo Latvijas vēstnieku ASV Ojāru Ēriku Kalniņu un minētās biedrības priekšsēdētāju Daci Aperāni. Šis pasākums notiks tiešsaistes platformā “Zoom”, piekļuves saite atrodama “Tilts” mājaslapā. Kā stāstīja Katrīna, šāds pasākums kļuvis iespējams, pateicoties tieši Daces Aperānes iniciatīvai, ar šo komponisti un latviešu kultūras dzīves vadītāju Amerikā viņa esot pazīstama “jau aptuveni 15 gadus, vēl no maniem klavierlaikiem. “Tilts” to arī finansē, jo šādam tiešsaistes pasākumam ir nepieciešama arī atbilstoša skaņas kvalitāte, gaismas un cits tehniskais nodrošinājums. Koncerta formāts ir abus krastus vienojošs - Katrīna “šajā pusē” spēlē un dzied, Gabija “tajā pusē” dejo. “Tā kā dziesmas būs arī angļu valodā, tad varbūt tās sasniegs ne tikai Amerikā dzīvojošo latviešu, bet arī angliski runājošo auditoriju,” cer Katrīna. Jāpiebilst, ka šajā mūzikas un mākslas sērijā kā nākamais plānots Katrīnas dzīvesbiedra Andreja Osokina koncerts, un šim ciklam iecerēts arī turpinājums.
Gan šis 7. marta koncerts Amerikai (ar to izskaidrojams tik dīvainais tā sākuma laiks), gan 8. martā pulksten 19.30 plānotais koncerts tiešraidē no Ropažu kultūras un izglītības centra būs uzaicinātāju apmaksāts, bet, ko darīt, ja kovids nerimsies vēl kādus trīs gadus, kā to prognozē izteikumos drosmīgākie, ja cerības uz klātienes koncertiem jau šajā vasarā izrādīsies nepamatotas?
“Interesants jautājums, jāpadomā…” pieklust Katrīna. “Būs slikti, ja vēl trīs gadus… Tāpat kā mēs visi, arī es neprātīgi gaidu, kad atgriezīsies reālā koncertdzīve. Šobrīd Latvijā viss ir tik ļoti izsists no sliedēm, katrs meklē kaut kādu izdzīvošanas modeli, jo kaut kā tas ritenis ir jāgriež uz priekšu. Taču jebkura krīzes situācija dod arī jaunus impulsus, smadzenes vārās simtreiz ātrāk, un varbūt tās izģenerē kaut ko tādu, kas miera apstākļos nebija iespējams.” Piemēram, Katrīna ar Andreju šajā laikā atraduši iespējas Igaunijā, kur abi uzstājušies ar savām soloprogrammām - viņu formāts, klavieres ar vai bez balss, labi iekļāvās Igaunijā pastāvošajos ierobežojumos, proti, uzstāšanās iespējama koncertvietās ar sēdvietām un apmeklētāju skaitu līdz 200. Pavasarī abi ir iecerējuši Igaunijā atgriezties ar kopīgu programmu, kas veltīta leģendārajai franču dziedātājai Edītei Piafai, taču šobrīd ir grūti prognozēt, kā kaimiņiem klāsies Covid-19 un tā jaunākās atvases apkarošanā.
Lai cik tas būtu dīvaini, taču vesela gada laikā digitālās iespējas mūzikas attīstībai, šķiet, vēl nav līdz galam aptvertas, kur nu vēl izmantotas. Un ne tikai pie mums. Piemēram, Neatkarīgās apskatnieks šonedēļ neklātienē piedalījās “Columbia Records” organizētajā britu dziesminieka Džeimsa Artura globālajā tiešsaistes pasākumā, atzīmējot viņa singla “Medicine” iznākšanu (tas notika 5. martā) un gaidāmo albumu. Jāatgādina, ka šis mūziķis 2018. gada maijā uzstājās aptuveni 30 000 klausītāju Lucavsalā, bet pērn 26. augustā bija plānots viņa koncerts Siguldas pilsdrupu estrādē - to, protams, nācās atcelt. Taču Rietumu mūzikas industrijas pārstāvji ir atminējušies par valstīm Baltijas jūras krastā: jau savlaicīgi ir pieteikts līdzīgs mediju pasākums, ko rīkos grupa “Evanescence” (tā pirms vairāk nekā desmit gadiem ar hitu “Bring Me To Life” saspridzināja topu tabulas lupatu lēveros), uz kuru aicināti arī baltieši. Rietumos beidzot aptvēruši, ka ir vienalga, vai potenciālais mūzikas patērētājs internetā pieslēdzas no bagātās Vācijas vai nabadzīgās Latvijas, jo digitālās iespējas visiem ir vienādas. Kaut kā šīs atvērušās otrās durvis vajadzētu sākt izmantot arī mūsējiem. Neko zaudēt taču nevar, tikai iegūt.