2.lapa
„Neesam lāga atjēgušies no viena Satversmes tiesas sprieduma, un nav aiz kalniem nākamais - sakarā ar 21 Saeimas deputāta pieteikumu par Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu (tā dēvētās Stambulas konvencijas) neatbilstību Satversmei. Man ir radies iespaids, ka tas patiesībā ir tikai teātris ar mērķi panākt, lai Satversmes tiesa sava sprieduma veidolā izsniedz tādu kā izziņu par to, ka nav nekā peļama latviešu tautai tajā konvencijā, lai var apgalvot, ka visi tie, kuri uztraucas par šīs konvencijas ratificēšanas sekām, ir pilnīgi nejēgas,” teic zvērināts advokāts Aldis Alliks.
Nav daudz tādu juristu Latvijā, kuri nebaidītos kritiski runāt par Satversmes tiesas lomu un vietu mūsu sabiedrības vērtību sistēmā, un Aldis Alliks tajā ziņā jau ir paspējis izcelties - pavisam nesen viņš Neatkarīgajā runāja par Satversmes tiesas skandalozo spriedumu, ar kuru atzītas kādas sievietes tiesības uz „tēva” atvaļinājumu un pabalstu (Aldis Alliks: Satversmes tiesas spriedums ir kā hibrīdkara tanks).
Kas un ko tad īsti prasa no Satversmes tiesas Stambulas konvencijas sakarā?
Satversmes tiesa 2020. gada 3. augustā ierosināja lietu par Stambulas konvencijas vairāku normu atbilstību vairākiem Satversmes pantiem. Runa ir par sabiedrībā jau vairākus gadus negatīvā gaismā cilātu šajā konvencijā lietotu terminu „sociālais dzimums”. Tāpat ir runa par Stambulas konvencijas normu, kas aizliedz vardarbības upuru diskrimināciju uz dzimuma, sociālā dzimuma, dzimumorientācijas, dzimuma identitātes un citiem pamatiem. Vēl ir runa par konvencijas uzliktu pienākumu tās dalībvalstīm veikt „visus vajadzīgos pasākumus, lai veicinātu izmaiņas sociālās vides un kultūras noteiktajos sieviešu un vīriešu uzvedības modeļos nolūkā izskaust aizspriedumus, paražas, tradīcijas un jebkādu citu praksi, kuras pamatā ir ideja par sieviešu nepilnvērtību vai par sieviešu un vīriešu lomām, kas padarītas par stereotipiem”, kā arī par pienākumu parūpēties, lai „visu izglītības līmeņu mācību programmās iekļautu mācību vielu par tādiem jautājumiem kā sieviešu un vīriešu līdztiesība, tādas dzimumu sociālās lomas, kas nav padarītas par stereotipiem, savstarpējā cieņa, nevardarbīga konfliktu atrisināšana savstarpējās attiecībās, ar dzimumu saistīta vardarbība pret sievietēm un tiesības uz personas integritāti”. Visu interviju var izlasīt šeit: