Ar valdības lietām mēdz notikt brīnumi – pietiek nomainīt ministru, un vēl nesen skandalozajam “Rail Baltica” atrodas finansējums, arī skandāli apklusuši. Vai viss ir tik vienkārši, kā izskatās – ekspresintervija ar satiksmes ministru Ati Švinku (“Progresīvie”).
Kopš jūsu apstiprināšanas amatā no publiskās telpas pazudis satraukums par “Rail Baltica”. Pietika nomainīt ministrus, un nauda atrasta, nekādu skandālu nav. Kāda šobrīd ir situācija ar "Rail Baltica"?
Soli pa solim ejam uz priekšu.
Kas ir šie soļi? No kurienes sāksiet būvēt?
Sāksim būvēt. Pēc iespējas ātrāk jāsāk būvniecība no Iecavas Lietuvas virzienā. Nākamajā mēnesī sāksim.
Un kādi būs tālākie soļi?
Būvniecības process būs ļoti sarežģīts, un mums jāsaprot, ka vēsturē tas būs lielākais infrastruktūras objekts, kāds jebkad bijis Latvijā.
Virzāmies uz priekšu no Iecavas uz ziemeļiem. Jābūvē pamattrase. Jāmeklē finansējums no Eiropas Komisijas, CEF fondiem, jaunajā daudzgadu budžetā, kas tiek plānots. Projektā būs iekļauti daudzi tilti, militārā mobilitāte. Vienlaikus visa šī nauda ir jāapgūst. Tas nozīmē, ka būs jābūvē.
Kā mēs samaksāsim par būvniecību no Iecavas līdz Lietuvas robežai? Vai mums tam jau ir nauda?
Ir, protams.
Vai tā ir valsts budžeta nauda vai Eiropas?
Eiropas nauda, kas jau ir saplānota, un, protams, Latvijas līdzfinansējums.
Kā mēs samaksāsim tiem būvniekiem, kuri rosās ap lidostu "Rīga", kur ir sabūvēti balsti, kuru kļūst aizvien vairāk?
Tas nav manā dienas kārtībā. Konkrētie balsti šajā finansējumā nav iekļauti.
Mārupieši brīnās, kur tie balsti vedīs...
Tieši tā. Sabiedrībai nav skaidrs, ir jautājumi. Man arī ir tāds pats jautājums.
Būvnieki var palikt bez naudas?
Tuvākajā laikā mēs nāksim ar risinājumiem.
Līdzekļi būs no nodokļu maksātāju naudas?
Man ir konkrēti līgumi, kuriem esmu prasījis izvērtējumu, kā tie slēgti un kas tur ir. Jums ir taisnība, jā. Tur ir milzum daudz jautājumu.
Neesat vēl izvētījis līgumus?
O, tur ir simtiem lapaspušu līgumi, kuriem ir vajadzīgs izvērtējums. Bet jūs pareizi sakāt, gan par Centrālo staciju, gan Rīgas lidostu. Tā, kā tas šobrīd notiek, tas nevar būt. Būves ir jāpabeidz, ja tam ir atrasts finansējums, pārdalot fondu naudas. Līdz 2026. gada beigām Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļa un Rīgas lidostas dzelzceļa stacijas pamata būve ir jāpabeidz.