Caur kapiem uz skaisto nākamību

© F64

Eiropas Komisija (EK) apstiprinājusi Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstības projektu, kura vērtība ir 97,4 miljoni eiro un kurā plānota 3,6 kilometrus garas jaunas līnijas izbūve uz Skanstes apkaimi. Darbus domāts sākt nākamā gada otrajā pusē.

Bet nu miera zem olīvkokiem nebūs, un nav grūti paredzēt, ka ap šo projektu vēl ilgi un dikti turpināsies kaukšana un zobu klabināšana. Visas piepes tiks līmētas klāt Rīgas domei un mēram Nilam Ušakovam, kas gan nav īsti taisnīgi. Neba Ušakovs tā pats no sava prāta uzšvīkāja ar zīmuli kartē jaunā tramvaja maršrutu, lai tas iet pāri kapiem un līķiem.

Tramvaja izbūve pilsētā ir ciešā sasaistē un komplektā ar citiem vērienīgiem EK atbalstītiem darbiem topošās dzelzceļa līnijas Rail Baltica izbūvē, kur vilciena līnija ies no Tallinas caur Rīgu uz Kauņu, un varēs aizbraukt uz Varšavu un Berlīni. Skanstes tramvaja līnijas projekta aizsākums meklējams vēl 2012. gadā, kad valdību, finanšu un satiksmes jomu vadīja Vienotība. Visos līmeņos viss jau sen bija saskaņots, arī Rīgas domes balsojumā par tramvaja projektu Vienotības un Nacionālās apvienības deputāti bija nobalsojuši par projektu. Pagājušā gada 29. septembrī visi vēl bija «par», taču jau 11. oktobrī Vienotības un NA deputāti sāka ākstīties. 21. oktobrī Eiropas Parlamenta deputāti no Vienotības un nacionālais Roberts Zīle parakstīja vēstuli Latvijas augstākajām amatpersonām, ka iebilst pret tramvaja projektu, ja tas skars kaut vai vienu apbedījumu Lielajos kapos. Kas tad tāds bija noticis, ka šiem politiķiem piepeši sagribējās kļūt tik labiņiem un birdināt asaras par kapu apgānīšanu? Vai Vienotība un NA nezināja, kur ies tramvajs? Laikam jau uzvēdīja pašvaldību priekšvēlēšanu kampaņas tuvums. Gribējās pamanifestēties un palīdzēt savām partijām uzfrišināt reitingus. Ar to politisko pusi ir tā, ka, ja dzirdat, ka Vienotības, NA vai ZZS politiķis kvēli uzbrūk kapu tramvajam, tad tā ir liekulība. Morālas tiesības gānīt infrastruktūras pārbūves varbūt ir Strīķei vai Kaimiņam, vai niķīgo intelektuāļu sabiedriski politiskajai sektai Lielo kapu brālība, kurai tad tiešām nevar pārmest, ka tā būtu projektā iekšā. Iekšā līdz elkoņiem ir arī ar Vienotību un tās jauno atzaru Kustība PAR! saistītā organizācija Delna, kas uzvārīsies uz Skanstes tramvaja rēķina, jo dabūs no EK 300 tūkstošus eiro finansējumu par to, ka uzraudzīs projektu.

Rīgas domes amatpersonas ir solījušas, ka jaunā tramvaja līnija neiestiepsies kapu teritorijā, bet ies pa pašreizējo Zirņu ielas profilu, taču tas jau neliedz oponentiem turpināt biedēt rīdziniekus, ka tramvajs traucēs mirušo mieru. Ar tramvaja būvi gan vēl tik tiešām var būt lielas ziepes, jo Zirņu iela padomju laikā ir brutāli izvilkta tieši caur kapiem. Var gadīties, ka būves laikā vai katrā solī no zemes nāks ārā dzelteni cilvēku kauli. Kaut kā vajadzēs ar šo delikāto problēmu tikt civilizēti galā - pārapbedīt mirstīgās atliekas vai kaut kā tā. Nav jau diezkas, bet bez čaumalas saplēšanas pie olas dzeltenuma netikt. Visur Eiropā ir baznīcas, un pie katras reiz sendienās ir bijuši kapi. Mirušo mieru gan tramvajs netraucēs, jo moderns tramvajs ir ļoti kluss un gaisu nebojājošs transportlīdzeklis.

«Vajadzēja tramvaju uz Pļavniekiem, Purciemu, Ķengaragu!» allaž deklamē Skanstes līnijas kritiķi. Vajadzēja, bet tad Rīga nedabūtu Kohēzijas fonda finansējumu 65,67 miljonus eiro un vēl rezervi 4,3 miljonus. Jo EK izvirzītajiem kritērijiem atbilst tieši Skanstes līnija, nevis cita. Un vispār, ja gara acīm iedomājamies, ka dome izdomātu Skanstes līniju nebūvēt un būvētu līniju uz Purciemu, tie paši tagadējie Skanstes līnijas kritiķi kā aizkauti bļautu, ka Ušakovs pielien saviem vēlētājiem. Respektīvi, lai ko darītu Ušakovs, viņš būtu sliktais. Bet tas loģiski, jo politiskais konkurents jau nevar būt labais.

Vai Skanstes tramvajs un šā projekta jumta projekts Rail Baltica ir kaut kas slikts? Tas ir, kā uz to skatās, caur kādu prizmu. Ja skatās uz tuvāku nākamā laika periodu, tad tas ir neprāts.Valdības valdošajiem politiķiem Rail Baltica ir politiska drēbe. Ar to, ka ātrgaitas dzelceļa līnija tiek būvēta nevis uz Maskavu, bet perpendikulāri ekonomiskajai loģikai, baltieši Krievijai parāda vidējo pirkstu.

Par Skanstes tramvaju tā kritiķi ironizē, kur tad būs tie pasažieri, kas milzu baros ar tramvaju brauks no Grīziņkalna uz Sarkandaugavu? Bet, kur tad būs tie pasažieri, kas brauks ar vilcienu uz Tallinu un Kauņu? Tad tomēr Skanstes tramvajs kaut kādu atdevi nesīs drīzāk, jo Skanstes ielas apkārtnē būs jaunas būves un attīstība - biroji, izstāžu zāle un visādi tādi objekti. Kaut kad skaistajā nākamībā, cerēsim, ka tā pienāks, varbūt Baltijas valstis būs tik brīnišķi attīstītas un integrētas, ka sāks rentēties pasažieru pārvadājumi arī ar Rail Baltica. Bet nu diezin vai tas būs tuvākajā desmitgadē. Rail Baltica stigas dzīšana cauri purviem, mežiem un laukiem, gaidāmie rakšanas un jaukšanas darbi Rīgā, taisot dzelceļa līniju no lidostas uz dzelzceļa staciju, un tāpat arī Skanstes tramvajs ir uz nākotni un attīstību mērķēti projekti. Un, ja tā uz to raugās, tad tie ir labi. Protams, vieglāk būtu neko nedarīt, vaidēt par trūcīgumu un klusi smirdēt.

Svarīgākais