Bezdarbnieku skaits Rīgā pagājušā gada laikā samazinājies par 28% - 2012.gada decembrī darba meklējumos atradies 21 381 cilvēks salīdzinājumā ar 29 733 personām 2011.gada decembrī, liecina Rīgas domes Labklājības departamenta apkopotā informācija.
Saskaņā ar Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) datiem reģistrētais bezdarba līmenis gada laikā Rīgā ir samazinājies no 7,8% 2011.gada decembrī līdz 6,4% 2012.gada decembrī.
Lai nodrošinātu kvalitatīvu sociālā darba pakalpojumu un veicinātu aktīvu darbspējīgo klientu iesaistīšanos savu sociālo problēmu risināšanā no 2011.gada marta Rīgas Sociālajā dienestā (RSD) darbu uzsāka 20 sociālie darbinieki, kuru galvenā mērķgrupa bija personas un ģimenes, kurās ir bezdarba izraisītas problēmas. Šo sociālo darbinieku darba mērķis ir sniegt psihosociālu atbalstu un palīdzēt risināt problēmas personām, kuras saviem spēkiem nespēj pārvarēt šķēršļus, kas traucē gūt regulārus ienākumus no darba un apmierināt savas un ģimenes pamatvajadzības, kā arī ilgstoši nestrādājošu darbspējīgu personu aktivizēšana un motivēšana.
Sociālo darbinieku vērtējumā, galvenās klientu problēmas, kas apgrūtināja viņu integrāciju darba tirgū, bija valsts valodas prasmju trūkums, veselības problēmas, izglītības problēmas, saskarsmes problēmas, atkarības problēmas, sociālo kontaktu un sociālo prasmju trūkums, mājokļa problēmas, nenokārtoti dokumenti, psiholoģiska atbalsta trūkums krīzes situācijās, vardarbībā cietušo personu problēmas, motivācijas trūkums, zema pašapziņa un citi cēloņi.
Tomēr nereti bezdarbnieki paši atsakās no palīdzības problēmu risināšanā. Pērn 20 sociālie darbinieki strādājuši ar 1141 sociālo gadījumu, risinot 1583 personu sociālās problēmas. Sociālo darbinieku un klientu sadarbības rezultātā 2012.gada beigās 52% jeb 595 no visām klientu lietām tika slēgtas ar pamatojumu, ka sociālais gadījums atrisināts, klients atteicies no sadarbības vai mainījis dzīvesvietu ārpus Rīgas pašvaldības teritorijas.
No slēgtajām klientu lietām 51% jeb 303 gadījumos klienti atrada darbu, bet 32% gadījumu nelīdzdarbojās savas situācijas uzlabošanā vai atteicās no sadarbības, par ko tika sniegts sociālā darbinieka atzinums sociālās palīdzības organizatoram, lai izvērtētu turpmāko sociālās palīdzības saņemšanu.
Sadarbība ar sociālo darbinieku bija viens no bezdarbnieku līdzdarbības pienākumiem savas sociālās situācijas uzlabošanā. Pērn 437 darbspējīgām personām sociālā palīdzība tika atteikta, jo klients nelīdzdarbojās vai atteicās no sadarbības. 2011.gadā Sociālā dienesta darbinieki šī iemesla dēļ nespēja palīdzēt 331 klientam.
Labklājības departamenta speciālisti uzsver, ka sociālā palīdzība ir veicinājusi klientu atbildības palielināšanos par savas sociālās situācijas uzlabošanu, klientu aktīvāku līdzdarbību, kā arī ļāvusi samazināt negodprātīgas sociālās palīdzības saņemšanas gadījumus.
Sociālais darbinieks sadarbībā ar klientu izvērtē sociālo situāciju, problēmas apjomu un cēloņus, analizē klientam pieejamos resursus, klienta stiprās un vājās puses, atbalsta sistēmu, kā arī spēju un motivāciju risināt savas sociālās problēmas. Kopā ar klientu tiek izstrādāts un realizēts individuāls problēmu risināšanas plāns, sniegtas gan individuālas konsultācijas, gan piesaistīti citi klienta problēmu risināšanai nepieciešamie resursi. Piemēram, pērn 168 bezdarbniekiem sniegtas psihologa un psihoterapeita konsultācijas. Tāpat RSD nodrošināja narkologa un atkarības profilakses speciālista konsultācijas gan individuālas, gan grupā.
Sociālie darbinieki klientu interesēs cieši sadarbojās ar NVA speciālistiem, atbalstot klientus viņiem piemērotu NVA pakalpojumu izvēlē un izmantošanā.