«Man dzīvē laimējies vienmēr būt profesora Mendeļa Baša tuvumā, mācoties pie viņa jau no 16 gadu vecuma daudzas profesionālas gudrības,» grāmatas Diriģēšanas metodoloģija atvēršanas svētkos sacīja cienījamā pedagoga diriģēšanas skolas turpinātāja un viena no grāmatas autorēm Māra Marnauza.
Grāmata tapusi, plecu pie pleca sadarbojoties ar savu skolotāju – M. Bašu. Diemžēl grāmatas izdošanu slavenais diriģents nesagaidīja – viņš 94 gadu vecumā šā gada augustā aizgāja mūžībā. Profesora dēls, pianists Harijs Bašs ir pārliecināts, ka grāmata ir visskaistākais piemineklis tēva piemiņai.
Komponists, diriģents, pedagogs
«Profesors ir mans visnozīmīgākais skolotājs, padomdevējs un kritiķis. Daudzu manis sasniegto māksliniecisko un pedagoģisko panākumu pamatā ir Mendeļa Baša diriģēšanas skola. Uzskatu sevi par viņa diriģēšanas skolas turpinātāju. Tajā balstās mana ikdienas profesionālā darbība, izpratne par diriģēšanas tehniku un mūzikas interpretācijas mākslinieciskās koncepcijas izveidi. Ilgstošs mākslinieciskais darbs kā kamerkora Fortius un sieviešu kora Balta diriģentei, pedagoģiskais darbs Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijā ar topošajiem mūzikas skolotājiem un kordiriģentiem, kā arī zinātniski pētnieciskā darbība diriģēšanas pedagoģijā ir devusi daudzas nozīmīgas atziņas, rosinot publicēt šo grāmatu, kas tapusi ciešā un sirsnīgā sadarbībā ar profesoru. Līdz pat aprīļa beigām mums kopā ritēja spraigs darbs, pilnveidojot saturu, izdziedot un analizējot katru takti nošu piemēros,» stāsta M. Marnauza, piebilstot, ka dzīves garumā M. Baša – diriģenta un komponista – darbs ienesis spilgtus mirkļus Latvijas koncertdzīvē, mūzikas jaunradē. «Tomēr profesors pats sevi uzskatīja galvenokārt par pedagogu. Un tam ir pamatojums – Mendelis Bašs pedagoģiskajam darbam veltījis vairāk nekā pusgadsimtu, mācot ne tikai diriģentus, bet arī dziedātājus operas klasē,» teic Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas (RPIVA) zinātņu prorektore un diriģente M. Marnauza.
Vienaldzīgs nepaliks neviens
Grāmata Diriģēšanas metodoloģija ietver atziņu kopumu diriģenta teorētiskās un muzikālas darbības radošai organizācijai un ilgtspējīgai attīstībai.
Grāmatas pirmā daļa Profesors Mendelis Bašs: dzīve un darbi ietver sevī profesora kā viena no Latvijas kordiriģēšanas skolas pamatlicējiem dzīves gājuma, viņa komponista, diriģenta un pedagoga darbības izpēti. Būtisks papildinājums, salīdzinot ar citām publikācijām par Mendeli Bašu, ir 2012. gada intervijās ar profesoru, kā arī ar citiem mūziķiem gūtā informācija. «Tomēr īpaši jāizceļ šajā izdevumā iekļautā daļa no profesora nepublicētā, 2010. gadā tapušā manuskripta Vācu okupācijas laika atmiņas, kas atklāj dziļi personīgus jaunībā pārciestos pārdzīvojumus. Lasot šīs atmiņas, vienaldzīgs nepaliks neviens. Turklāt šo faktu kontekstā ir iespējams iepazīt profesora personību un viņa daudzpusīgo darbību it kā no jauna – cilvēciski skaudrā un tiešā atklāsmē,» norāda M. Marnauza. Grāmatas otrā daļa sastāv no divām apakšnodaļām. Sākumnodaļā Kordiriģēšanas teorija un prakse ietverts rediģēts materiāls no 1982. gadā publicētās M. Baša brošūras Diriģēšanas tehnikas pamati, kas būtiski papildināts ar M. Marnauzas zinātniskajiem pētījumiem par šo tēmu. Bet otrajā apakšnodaļā Formveide latviešu a cappella kora klasikā lasāmi materiāli no 2000. gadā izveidotā, bet nepublicētā teksta Skaņdarbu formu teorētiskie pamati un īpatnības vokālajā mūzikā, ko profesors izstrādāja Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas studentiem un docētājiem. 2012. gadā tas tika rediģēts, veikti teksta būtiski papildinājumi ar citu zinātnieku teorētiskām atziņām.
Noderīga lasāmviela
«Manuprāt, grāmatas saturs ir saistošs plašam lasītāju lokam. Pirmā daļa būs interesenta lasāmviela ikvienam Mendeļa Baša cienītājam, bet otrā daļa ir noderīgs izziņas materiāls kordiriģēšanas pedagogiem, augstskolu studentiem, mūzikas skolu audzēkņiem, kā arī praktizējošiem kordiriģentiem,» uzskata M. Marnauza.
Grāmata izdota apgādā Zinātne ar RPIVA finansiālu atbalstu.
Grāmatas atvēršanas svētkos par muzikālo baudījumu rūpējās kamerkoris Fortius, diriģente Māra Marnauza un pianists Harijs Bašs. Skanēja norvēģu komponista Jāna Gunnara Hofa džeza mesa Meditatus un latviešu kora mūzikas klasika. Pasākuma dalībnieki dalījās atmiņās par M. Bašu, cildinot viņu kā spilgtu personību un vienkārši sirsnīgu cilvēku, kā arī veltot atzinīgus vārdus par abu autoru ieguldīto darbu grāmatas tapšanā. Jāpiemin, ka šī lasāmviela ir trešā grāmata par kordiriģēšanu, kas lasāma latviešu valodā.