Rīt, 10:00 ar specialas tehnikas palīdzību degvielas uzpildes stacijas "Statoil”, kas atrodas Rīgā, Muitas ielā, teritorijā tiks iedēstīts 9 metrus augsts, 1,5 tonnas smags un aptuveni 25 gadus jauns ozola dižstāds. Tas ir lielākais koka stāds, kāds jebkad dēstīts ne tikai Rīgā, bet visticamāk arī Latvijā.
"Vispirms ozols tiks izcelts no smagās mašīnas un ar celtni iecelts savā jaunajā mājvietā, kas speciāli izveidota tā, lai ozolam nodrošinātu iespējami labākus augšanas apstākļus. Bet noslēgumā ozolu nostiprinās pie balstiem, lai tas stabili ieaugtos jaunajā vietā. Tāpēc aicinu interesentus nenokavēt sākumu un vērot šo procesu līdz beigām. Tas ilgs aptuveni stundu,” stāsta Artūrs Eglītis, SIA "Latvija Statoil” Komunikācijas vadītājs.
Jaunais ozols tiek stādīts, lai uzturētu nemainīgu Rīgas vēsturiskā centra ainavu. Šajā vietā ozols auga vairāk kā 100 gadus. Taču vecā ozola mūžs bija beidzies un sausie zari varēja kļūt bīstami DUS apmeklētājiem. Pagājušā gada rudenī to nozāģēja, celmu izraka un tajā pašā vietā sagatavoja augsni jauna ozola iestādīšanai.
Vecā ozola nozāģēšanu un jaunā ozola iestādīšanu veic dārzu mākslas uzņēmums „Galantus”. „Tas ir sarkanais ozols (Quercus rubra – latīņu val.). Šī šķirne ir piemērota augšanai pilsētas apstākļos, kas tomēr uzskatāms par pārbaudījumu jebkuram augam. Šis dižstāds ir uzaudzis un uz Latviju atceļojis no tradīcijām bagātas ģimenes kokaudzētavas Vācijā. Tur tas tika īpaši „skolots”, lai būtu piemērots pārstādīšanai jau tik ievērojamā augumā,” stāsta „Galantus” valdes loceklis, dārzkopis Ansis Birznieks. „Lieli koki ir ļoti jūtīgi pret pārstādīšanu un, protams, jo lielāks koks, jo grūtāk tam ieaugties jaunā vietā. Taču mūsu dižstāds kokaudzētavā ir pārstādīts reizi katros 3-5 gados, veicot arī īpašu sakņu kamola veidošanu. Turpmākos trīs gadus mēs ozolu īpaši kopsim un uzraudzīsim. Tāpēc prognozējam šim ozolam ilgu mūžu.”