Raidījums: Top plāns par maksas ieviešanu iebraukšanai Rīgas centrā

© Kaspars Krafts/F64 Photo Agency

Rīgas pašvaldība jau gadiem nespēj novērst sastrēgumus pilsētas centrā, taču situācija kļūs krietni nopietnāka 2020.gadā, kad sāksies starptautiskā dzelzceļa Rail Baltica būvēšana. Tad būs jāslēdz satiksmei svarīgas ielas. Rīgas domē stāsta, ka risinājumu meklēšanai piesaistīts slavens dāņu pilsētu projektētājs, kura ieteikumus tad ņems vērā.

Raidījuma "Nekā personīga" rīcībā ir informācija, ka domē jau ir izlemts par iebraukšanas maksu Rīgas centrā. Nodeva būs pieci eiro. Maksāt vajadzēs visiem, kas šķērsos Vanšu vai Akmens tiltu pār Daugavu vai Brasas, Zemitāna un citus pārvadus pār pilsētu ieskaujošo dzelzceļa loku.

2020.gadā Rīgas centrā sāksies Rail Baltica būvniecība. Paredzēts norakt sliežu uzbērumu, pārbūvēt centrālo dzelzceļa staciju. Celtniecība ilgs divus trīs gadus. Tas paralizēs satiksmi.

Domei steigšus jārīkojas, lai pilsēta būtu izbraucama. Problēmas risināšanai piesaistīts slavens skandināvu pilsētu projektētājs Jans Gēls ar komandu. Viņa uzdevums ir izpētīt pilsētu un sagatavot risinājumus, kā Rīgas centru atslogot no transporta un padarīt ērtāku cilvēkiem.

Tikmēr Rīgas domes Satiksmes departaments ir izsludinājis konkursu par satiksmes uzraudzības punktu ierīkošanu 16 vietās.

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks sarunā ar raidījumu norāda: "Man nav tādas informācijas. Cik tālu ir ar to projektu? Principā par visiem projektiem, to ieviešanu, jums jārunā ar attīstības departamentu."

Tikmēr Rīgas domes Satiksmes departaments ir izsludinājis konkursu par satiksmes uzraudzības punktu ierīkošanu 16 vietās. Konkursa nolikumam pievienotajā plānā redzams, ka ierobežota teritorija no Daugavas līdz dzelzceļa lokam ap Rīgas centru. Teritorijā iekļauts teju viss Vēsturiskais centrs, Andrejosta, Skanstes ielas rajons, Brasa, Grīziņkalns.

Uzraudzības punktus būvēs pie katra no tiltiem vai dzelzceļa pārvadiem, par kuriem ir iespējams nokļūt Rīgā. Uz statīviem varēs uzstādīt arī automašīnu reģistrācijas sistēmu, lai var iekasēt maksu par iebraukšanu centrā, līdzīgi kā tas ir pie iebraukšanas Jūrmalā.

Maksas ieviešanas dokumentiem ir jābūt precīzi sagatavotiem, lai tos nevarētu izbrāķēt Vides un reģionālās attīstības ministrija. Šobrīd projektā ir daudz trūkumu. Lai gan iecere paredz maksu ieviest vēsturiskajā centrā, pēc plāna redzams, ka ārpusē paliek Spīķeru kvartāli. Turpretim Andrejosta, kur maksu iecerēts piemērot, nav vēsturiskajā centrā. Iecerēts, ka kravas automašīnām uz ostu būs liegts braukt pa Krasta ielu.

Tas radīs sastrēgumus visapkārt vēsturiskajam centram, kur ar saviem auto jau būs sapulcējušies gan rīdzinieki, kas gribēs nokļūt no Bolderājas Mangaļos, gan ļaudis no Pierīgas, kas centīsies nokļūt tuvāk saviem ceļamērķiem pilsētas centrā. Pēc kartes var noprast, ka nobraucot no prāmja pasažieru ostā, auto nonāks maksas zonā.

Svarīgākais