Šodien SIA Rīgas satiksme (RS) iesniedz Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (CFLA) papildināto Skanstes tramvaja projekta dokumentāciju atkārtotai vērtēšanai. Projekta nosaukums ir Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstība, un tramvaja līnijas izbūve uz Skansti ir tikai viena no tā sastāvdaļām.
CFLA ar starplēmumu šo projektu akceptēja jau pagājušā gada 23. decembrī, izvirzot vairākus nosacījumus un prasības. Projekta iesniegums, kurā ietverta CFLA starplēmuma nosacījumu izpilde, RS jāiesniedz līdz 20. februārim. Plānots, ka Skanstes tramvaja līnijas būvniecību varētu uzsākt 2018. gada otrajā pusē.
CFLA prasības un nosacījumi izpildīti
Būtiska CFLA prasība bija papildus izvērtēt vairākus nozīmīgus riskus, no kā izriet projekta laika grafiks un īstenošanas iespējas. Piemēram, nekustamā īpašuma atsavināšanas jautājumi, kultūras mantojuma saglabāšana Lielajos kapos, kurus jau šķērso 20. gadsimta 60. gados izbūvētā Senču iela. Arī jaunā tramvaja līnija plānota pa Senču ielu.
CFLA prasīja precizēt, kādas darbības un kādā termiņā RS paredzējusi veikt, lai nodrošinātu kultūras mantojuma saglabāšanu, tādēļ vajadzēja saņemt Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (VKPAI) uzziņu par būvniecības nosacījumiem un iespējamiem šķēršļiem būvprojekta saskaņošanai un būvatļaujas saņemšanai. Šāda uzziņa ir saņemta šā gada 6. janvārī. RS bija jāsniedz arī izvērtējums, vai un kā iespējama projektā iecerētās tramvaja līnijas izbūve, ņemot vērā VKPAI veikto izpēti (tajā skaitā apbedījumu skenēšanu Lielajos kapos, ko veica aizvadītā gada nogalē) un secinājumu, ka līnijas izbūve veicama tikai Senču ielas platumā. Laikā, kad RS iesniedza CFLA projekta sākotnējo variantu, nebija zināmi VKPAI veiktās apbedījumu skenēšanas rezultāti Lielajos kapos.
«VKPAI uzziņā ir noteiktas prasības šim projektam, un būtiskākā no tām - projektējot tramvaja līnijas infrastruktūru, tai jāiekļaujas esošajos Senču ielas gabarītos. Precizēju, ka tas notiek esošās ielas robežās, neiekļaujot sarkanās līnijas. Tas ir izpildāms nosacījums, un neredzam šķēršļus īstenošanai. VKPAI prasības tiks izpildītas, par to nevar būt diskusijas,» saka RS preses sekretārs Viktors Zaķis.
Kas notiks tālāk?
CFLA vēlreiz vērtēs projektu, ja nepieciešams, pieprasīs papildu precizējumus. Pēc tam to iesniegs Finanšu ministrijā, kura nosūtīs izvērtēšanai Eiropas Komisijā. Paredzēts, ka Eiropas Komisija projektu vērtēs aptuveni trīs mēnešus.
Pašlaik tiek lēsts, ka tramvaja līnijas izbūve varētu sākties nākamā gada otrajā pusē, jo tehniskā projekta izstrādāša nai nepieciešams aptuveni gads, tāpēc ka darbi jāsaskaņo ar inženierkomunikāciju turētājiem, nekustamā īpašuma īpašniekiem.
Projekta īstenošanai no Kohēzijas fonda pieejams finansējums līdz 70 000 000 eiro apmērā, tajā skaitā paredzot snieguma rezervi 6,19%, kas RS jānodrošina, piesaistot finansējumu no publiskiem līdzekļiem.
Barona iela jāatslogo
Kāpēc nepieciešama Skanstes tramvaja līnija uz pagaidām mazapdzīvoto Skansti, nevis jauns tramvaja maršruts uz Pļavniekiem vai Purvciemu? RS argumentē: Skanstes tramvaja līnija mazinās noslogojumu Krišjāņa Barona ielā un Rīgas centrā kopumā. Skanstes tramvaja līnijas izbūve ļaus izveidot lokveida apli ap Rīgas vēsturisko centru, tādējādi mazinot caurbraucēju un sabiedriskā transporta plūsmu. Skanstes tramvaja līnija radīs iespēju veidot jaunus maršrutus, apbraucot centru cauri Skanstei.
«Neesam uzsvēruši, ka tramvaja līnijas nevajag arī uz Purvciemu vai Pļavniekiem, bet pašlaik ir būtiski apbraukt centru,» skaidro V. Zaķis. «Tramvaju infrastruktūrai lokveida aplis ir nepieciešams, jo atlogos gan Krišjāņa Barona ielu, gan citas ielas. Barona iela nespēs izturēt tādu slodzi, ko radītu papildu tramvaji. Tramvaju uz Pļavniekiem vai Purvciemu dēļ vajadzētu būvēt citas sliedes, bet tad tās neveidotu savienojumu ar daudz lielāku maršrutu skaitu. Lokveida aplis ļauj kombinēt maršrutus, vairs nevajadzēs braukt cauri centram, lai pārsēstos. Pašreizējie radiālie maršruti šādas iespējas nepiedāvā vai arī tās ir ļoti ierobežotas, bet Skansti šķērsojošās tramvaja līnijas nodrošinās ērtāku pārsēšanos starp visiem transporta veidiem. Turklāt ir ieviesta stundas biļete, kuru izmantojot pasažieri var pārsēsties neierobežotu reižu skaitu un stundas laikā nokļūt vajadzīgajā galamērķī.»
Pa Krišjāņa Barona ielu darba dienā stundā vienā virzienā kursē 18 tramvaji. Lai uz Purvciemu vai Pļavniekiem nodrošinātu optimālu satiksmi pa šo ielu, papildus vajag aptuveni astoņus tramvajus vienā virzienā. Pašreizējā luksoforu sistēma nespēs nodrošināt tādu satiksmes plūsmu, kas apmierinātu pasažierus - tad tramvaji, kuri jau kursē ar nelielu intervālu, lēni kustētos rindā cits aiz cita.
Palielinoties tramvaju satiksmei, nenoliedzami jārisina jautājums par atbilstošas energoapgādes nodrošināšanu. Tāpēc projektā ir iekļauta ne tikai jauna tramvaja posma izbūve 3,6 km garumā, bet arī jaunas apakšstacijas izbūve un vienas esošās rekonstrukcija, jauni kontakttīkli, pieturvietas un 12 jauni zemās grīdas tramvaji.
***
Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstība
Jauns tramvaja infrastruktūras posms
3,6 km
Pārbūvēts tramvaja infrastruktūras posms
~3 km
Iegādāti jauni zemās grīdas tramvaji
12
1 jaunas apakšstacijas izbūve, 1 apakšstacijas pārbūve, kontakttīkla un kontakttīkla elektroapgādes kabeļu tīkla izbūve;
aptuveni 11 jaunu pieturvietu izbūve;
atsevišķās vietās ielu rekonstrukcija, vietējās brauktuves izbūve, inženierkomunikāciju pārcelšana, satiksmes vadības sistēmas izbūve u.c.;
plānots, ka līnija tiktu izbūvēta pa maršrutu Pērnavas iela-Senču iela-Zirņu iela-Skanstes iela-Sporta iela, kā arī rekonstruēt 5. un 9. tramvaja maršrutu infrastruktūru līdz pilsētas centram.
Rīgas dome pieņēma lēmumu par Skanstes tramvaja projekta atbalstīšanu 2013. gadā.
Projekta kopējās izmaksas - 97,4 miljoni eiro (attiecināmās izmaksas);
projekta īstenošanai Kohēzijas fonda finansējums -65 669 331 eiro (pēc 2018. gada 31. decembra tiks piešķirta rezerve 6 miljonu eiro apmērā, ja tiks izpildīti projektā noteiktie kritēriji);
RS finansējums - 27,4 miljoni eiro.