"Rīgas satiksme" piedāvā braukšanas maksu paaugstināt līdz 50 santīmiem [papildināta]

Sākot nākamo gadu ar ievērojamu budžeta deficītu, braukšanas tarifs Rīgas sabiedriskajā transportā varētu būt 50 santīmu, liecina pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" pārstrādātais 2010.gada budžeta projekts.

LETA jau ziņoja, ka "Rīgas satiksme" vēlējās braukšanas maksu paaugstināt līdz 60 santīmiem, tomēr Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) uzdeva budžeta projektu pārstrādāt.

Kā aģentūrai LETA skaidroja uzņēmuma preses sekretāre Iluta Bērziņa, "Rīgas satiksme", pilnībā izprotot pašvaldības budžeta iespējas, pārstrādājusi 2010.gada budžeta projektu tā, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojuma pieejamību Rīgas iedzīvotājiem.

Saistībā ar to šodien pieņemts lēmums virzīt prasījumu par 50 santīmu tarifa noteikšanu, saglabājot visas atlaižu kategorijas un palielinot kopējo atlaižu apjomu skolēniem, studentiem, pensionāriem un citiem rīdziniekiem. Tā, piemēram, pensionāriem arī turpmāk maksa par braucienu varētu saglabāties 20 santīmi.

Kā aģentūrai LETA pastāstīja Ušakova preses sekretāre Anna Kononova, domes priekšsēdētājs savu viedokli par "Rīgas satiksmes" piedāvājumu paudīs pēc iepazīšanās ar uzņēmuma veiktajiem aprēķiniem. "Rīgas mērs vēlas pārliecināties, vai šī ir vienīgā iespēja," sacīja Kononova.

Ušakovs norāda, ka jebkurā gadījumā cilvēkiem, kuriem šobrīd ir atlaides braukšanai sabiedriskajā transportā, braukšanas maksa netiks paaugstināta.

Par braukšanas maksas lielumu galīgo lēmumu pieņems Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija.

Ievērojot pašvaldības prioritātes, "Rīgas satiksme" arī jaunajā aprēķinā piedāvās nepaaugstināt to biļešu cenas, kam jau piemērotas pašvaldības atlaides. Saskaņā ar braucienu reģistrāciju datiem vidēji 60% līdz 70% no veiktajām reģistrācijām katru dienu tiek veiktas tieši ar atlaižu biļetēm, norādīja Bērziņa.

Plānots, ka, pārskatot maksu par braucienu, ieņēmumus nedaudz varētu palielināt un, uzņemoties zināmu risku, uzņēmums nākošo gadu varētu sākt ar 6,6 miljonu latu budžeta deficītu.

Kā ziņots, nākamajā gada budžeta veidošanu ievērojami apgrūtinājis tas, ka nākamajā gadā nav paredzēts līdz šim plānotais finansējums no valsts pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai Rīgas pilsētā. Ja tiktu saglabāts finansējums kaut vai 2009.gada līmenī, tie būtu 6,7 miljoni latu, norādīja Bērziņa.

Kā liecina Rīgas domes nākamā gada budžeta projekts, tajā plānotā dotācija "Rīgas satiksmei" samazināta par 13% jeb 6,5 miljoniem latu, salīdzinot ar dotāciju šogad. Šogad dotācija ir 51,5 miljoni latu, bet 2010.gadā plānotā dotācija ir 45 miljoni latu.

Bērziņa informēja, ka pie kopējiem sabiedriskā transporta izdevumiem - 97,1 miljona latu - nav iespējams ar izdevumu optimizācijas palīdzību atrast vairāk kā 12 miljonus latu. Papildu jau šajā gadā veiktajai optimizācijai rasta iespēja vēl par pieciem miljoniem samazināt izdevumus 2010. gadā, izsmeļot visas iespējas.

Izdevumi plānoti tā, lai segtu, pirmkārt, pakalpojuma izmaksas, otrkārt, kredītsaistības un obligātos maksājumus. Pārējie izdevumi plānoti taupības režīmā. Vienīgā pozīcija, kurā izdevumi nedaudz pieauguši salīdzinājumā ar 2009.gadu, ir kredītu maksājumi, sasniedzot 18 miljonus latu. Ražošanas izmaksas samazinātas proporcionāli darba apjomam. Ievērojami samazināti izdevumi darba samaksai - gan samazinot darbinieku skaitu par vairāk nekā 1000 darbinieku, gan mazinot algas par vairāk nekā 20%.

2009.gadā palielinājušies zaudējumi saistībā ar PVN likmes paaugstināšanu no 5% uz 10%. Neskatoties uz to, ka likumdošana pieļauj paaugstināt cenu PVN likmes paaugstināšanas gadījumā, uzņēmums zaudējumus 2,2 miljonu latu apmērā kompensējis uz sava rēķina. 2009.gadā pieņemti vairāki lēmumi, palielinot atlaižu apjomu, kuru izpildi uzņēmums veicis uz izdevumu optimizācijas rēķina, skaidroja Bērziņa.

LETA jau ziņoja, ka Rīgā finansējuma trūkuma dēļ jau ir samazināts sabiedriskā transporta reisu skaits.

2008.gadā pašvaldības dotācija "Rīgas satiksmei" bija 47,7 miljoni latu, bet šogad tā ir paredzēta aptuveni 51,5 miljoni latu.

Biznesa žurnāla "Kapitāls", "IBS Prudentia" un Rīgas Fondu biržas 2008.gada pētījumā "101 vērtīgākais Latvijas uzņēmums" "Rīgas satiksme" ar uzņēmuma vērtību 111 miljoni latu ierindojas 21.vietā, bet 2007.gada pētījumā "Rīgas satiksme" ar vērtību 99,24 miljoni latu ierindojās 27.vietā.

2009.gada pētījumā kompānija ar vērtību 201,29 miljoni latu jau ierindojas 11.vietā.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais