Veidos centralizētu Rīgas Administratīvo inspekciju

Lai pilnveidotu Rīgas domes saistošo noteikumu kontroli un uzlabotu darbu kvalitāti, trīs galvaspilsētas pašvaldības izpilddirekciju Administratīvās inspekcijas tiks likvidētas un turpmāk tās tiks apvienotas vienā struktūrvienībā - Administratīvajā inspekcijā -, centralizējot to funkciju veikšanu, šodien nolemts Rīgas domes sēdē.

Patlaban izpilddirekciju administratīvajās inspekcijās nodarbināti kopumā 17 darbinieki, no tiem trīs inspekciju vadītāji, trīs vadītāja vietnieki un 11 inspektori. Inspekciju apvienošanas rezultātā birokrātisko aparātu iecerēts samazināt galvenokārt uz vadītāju rēķina. Jaunajā Administratīvajā inspekcijā būtu 12 vai 13 darbinieki.

Reorganizācijas gaitā iecerēts izvērtēt Administratīvās inspekcijas un citu uzraudzības institūciju kompetences robežas, jo nereti kāda normatīvā akta ievērošanas uzraudzību īsteno divas un vairāk institūcijas, piemēram, Rīgas Pašvaldības policija un Rīgas pilsētas būvvalde. Sakārtojot jaunveidojamās, centralizētās Administratīvā inspekcijas funkcijas, šo institūciju darbu varētu atslogot.

Apkopojot informāciju par pašvaldības saistošo noteikumu kontroles institūcijām, secināts, ka izpilddirekciju administratīvās inspekcijas veic 11 dažādu saistošo noteikumu izpildes kontroli, taču realitātē tās koncentrējas gandrīz tikai uz Rīgas pilsētas teritorijas kopšanas un būvju uzturēšanas noteikumu kontroli, bet pārējo noteikumu ievērošanu kontrolē reti vai nekontrolē vispār.

Jau ziņots, ka inspekciju līdzšinējais darbs pašvaldībā vērtēts kritiski, pārmetot ne pārāk lielu darba degsmi. Rīgas pilsētas izpilddirektors Juris Radzevičs (GKR) iepriekš norādīja, ka administratīvās inspekcijas šobrīd strādā tikai attiecīgo izpilddirekciju darba laikos, bet vairāku pašvaldības saistošo noteikumu kontrole nepieciešama tieši pēc noteiktā darba laika beigām, īpaši piektdienu vakaros, sestdienās un svētdienās.

Radzevičs arī atzina, ka patlaban izpilddirekcijas ar inspekciju palīdzību kontrolē pašas sevi, kas ir neefektīvi. Piemēram, inspekcijas var saukt pie atbildības privātīpašniekus par teritorijas sakopšanas noteikumu pārkāpumiem, ja iedzīvotājs savā īpašumā nav nopļāvis zāli, tikmēr arī pašvaldības pārraudzībā ir nepļautas teritorijas, par kurām izpilddirekcijas darbinieki izpilddirekcijai var noformēt administratīvo aktu, bet nevar saukt pie atbildības.

Tāpat bieži būtu nepieciešams, lai Administratīvo inspekciju speciālisti agri no rītiem apsekotu dažādas vietas pēc pasākumu norises, lai pārliecinātos, ka tās ir sakoptas, taču tas ir ārpus izpilddirekciju laika, tāpēc inspektori atpūšas, kaut viņi varētu atslogot Rīgas Pašvaldības policijas darbu. "Vienas izpilddirekcijas ietvaros darbu šādi nevar organizēt, tāpēc šie spēki ir jāapvieno," rezumēja Radzevičs.

Svarīgākais