Uzņēmējs un Ministru prezidentes Laimdotas Straujumas (V) ārštata padomnieks inovāciju jautājumos Normunds Bergs piedalījies Pārresoru koordinācijas centra vadītajā darba grupā, kas izstrādā sistēmu, kā uzlabot sabiedriskajā transportā pārvadāto personu uzskaiti, un vienlaikus viņa uzņēmums bankām piedāvā šīs sistēmas ieviešanas pakalpojumu, šovakar vēsta Latvijas Televīzijas raidījums "De facto".
Pirms pāris gadiem speciālisti no dažādām ministrijām sāka darbu pie jaunas pasažieru uzskaites sistēmas izveidošanas. Par veiksmīgāko risinājumu tika atzītas banku norēķinu kartes ar integrētu bezkontakta čipu, kuras turpinās darboties kā maksājumu līdzeklis, turklāt, izmantojot šīs kartes, pie pārvadātāja nonāks valsts dotācija par konkrēto pasažieri.
"Brīdis varbūt tagad ir pats labākais, jo tās tehnoloģijas ir diezgan nobriedušas," skaidro Pārresoru koordinācijas centra vadītājs Pēteris Vilks. Par piemēru tiek minēta Jelgava, kurā šis modelis jau ir ieviests. Sistēmas izmaksas esot aptuveni 5% apmērā no biļetes cenas, vienlaikus par 10% pieaudzis apgrozījums.
Taču "De facto" vērš uzmanību, ka datu bāzi, ar kuru bankas var veikt aprēķinus par valsts subsidētajiem braukšanas maksas atvieglojumiem, izstrādājis uzņēmums "Complete Payment Systems", kuram viens no līdzīpašniekiem ir valdības vadītājas padomnieks Bergs.
"Jā, tā ir taisnība, ka mēs esam programmu nodrošinājuma izstrādātāji. Mūsu uzņēmums pēc "SEB bankas" lūguma un prasībām ir šādu norēķinu sistēmu izveidojis. Tajā pašā laikā jāsaka, ka lēmumu par to, ar kuru uzņēmumu strādāt un cik tas maksās, kā tas izskatīsies, pieņem ne valsts, ne arī autopārvadātājs, bet bankas," norāda Bergs.
Raidījums arī atzīmē, ka tieši Bergs bija tas, kurš ieradās invalīdu un viņu draugu apvienības "Apeirons" birojā pēc tam, kad šī organizācija bija paudusi neapmierinātību par pieņemtajiem lēmumiem saistībā ar jauno sabiedriskajā transportā pārvadāto personu uzskaiti. Bergs "Apeirona" pārstāvjus mēģinājis pārliecināt par sistēmas efektivitāti.
Premjerministres padomnieks šo priekšlikumu arī aktīvi lobējot Pārresoru koordinācijas centra paspārnē esošajā darba grupā, kā arī viņš pats piedalījies šī projekta tapšanā.
"Normundu Bergu mēs sastapām jau noteikumu projekta izstrādes beigu posmā dažās darba grupas sanāksmēs. Tas jau bija pagājušā gada nogalē, ja nemaldos," atceras Labklājības ministrijas Sociālās iekļaušanas un sociālā darba politikas departamenta direktore Elīna Celmiņa.
Pirms mēneša valdība atbalstīja plānotās izmaiņas sabiedriskajā transportā pārvadāto personu uzskaites sistēmā, bet pēc pusotra gada jauno sistēmu paredzēts ieviest. "Es jums atzīšos vēl lielākā grēkā. Es esmu par šo projektu informējis un izveidojis prezentāciju visiem 28 Eiropas Savienības dalībvalstu ekonomikas ministriem. [..] Mana ietekme uz šo procesu ir krietni pārspīlēta. Es, protams, esmu lepns, ka mani novērtē, bet visa analīze notika bez manas iesaistes," raidījumam uzsver Bergs.
Viņš pēdējos gados bijis arī dāsns "Vienotības" atbalstītājs. Šogad februārī Bergs premjerministres partijai ziedojis 18 000 eiro. Tikpat daudz aprīlī "Vienotība" saņēmusi no otra "Complete Payment Systems" līdzīpašnieka Jāņa Berga.
Ministru prezidente, kuras padomnieks "sēdējis divos krēslos" vienlaikus, konkrēta uzņēmuma lobēšanu, kā arī Berga interešu konfliktu nesaskata. No tā noprotams, ka arī turpmāk būtu pieņemams, ka liela mēroga valsts projektus izstrādā un pēc tam tos par maksu piegādā viena un tā pati persona, norāda "De facto".
"Tur nav noteikts uzņēmums, kas var nodrošināt šo pakalpojumu. Es esmu lūgusi, lai nebūtu nekādi ierobežojumi, lai nebūtu nekādas norādes ne uz kādu vienu banku, ne uz kādu vienu uzņēmumu. Tā kā konkurence ir iespējama," apgalvo Straujuma.