Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) nepieļauj domu par pedagogu algu vēl lielāku samazinājumu, jo nevar prasīt labu un aizrautīgu pedagogu, ja tas netiek pienācīgi motivēts, šādu LIZDA viedokli aģentūrai LETA pauda LIZDA sabiedrisko attiecību speciālists Edgars Grigorjevs.
Arodbiedrība ir pārliecināta, ka jau patreizējais atalgojums nav atbilstošs pedagogu augstajai darba kvalitātei. LIZDA atbalsta Pasaules Bankas (PB) viedokli par valsts budžeta finansējuma nesamazināšanu skolotāju atalgojumam Latvijā, jo valsts par vienu no savām prioritātēm ilgtermiņā ir atzinusi izglītību un tās kvalitātes nepārtrauktu paaugstināšanu.
LIZDA uzsver, ka patlaban par spīti finansiālajām likstām skolotāji ir godprātīgi un veic savu darbu pēc labākās sirdsapziņas, un tikai tādēļ izglītības kvalitāte vēl nav kritusies, taču nav zināms cik ilgi vēl pietiks ar misijas apziņu vien.
Līdz šim LIZDA ir noslēgusi vienošanās ar vadošajiem politiskajiem spēkiem, kuri, pēc Centrālās vēlēšanu komisijas provizoriskajiem vēlēšanu rezultātiem, ir iekļuvuši 10.Saeimā - "Vienotība", "Zaļo un zemnieku savienība", "Visu Latvijai!", "Par labu Latviju!". Noslēgtie vienošanās protokoli paredz nodrošināt finansējuma paaugstinājumu uz vienu skolēnu, kas iekļauj pedagoga darba atalgojuma palielinājumu.
LIZDA norāda, ka finansēšanas modelis "nauda seko skolēnam" darbojas atbilstoši pašreizējiem finanšu resursiem. LIZDA ir veikusi aprēķinus, ja katru gadu nedaudz palielina finansējumu vienam skolēnam un atbilstoši demogrāfiskajām prognozēm samazinās skolēnu skaits, skolotāju algas būs tādā pašā līmenī vai samazināsies.
Veiktie aprēķini liecina, ka šis modelis ar katru nākamo mācību gadu nepietiekama bērnu skaita dēļ nenodrošina finansējuma palielināšanos, līdz ar to skolotājam nav cerību, ka viņa darba alga ilgtermiņā varētu ievērojami palielināties. LIZDA uzskata, ka ir savlaicīgi jāmeklē uzlabojumi esošajam finansēšanas modelim vai jāmeklē citi risinājumi skolotāju darba algu paaugstināšanai.
Līdz šim jautājums par to, vai skolotājus varētu pielīdzināt valsts budžeta institūciju darbinieku statusam, nav detalizēti izvērtēts, bet tam ir savi plusi un mīnusi. Kopumā skolotāju algu pielīdzināšana valsts budžeta institūciju darbinieku vidējam atalgojumam tiek skatīta pozītīvi, taču kā mīnusu LIZDA min to, ka skolotājiem samazinās atvaļinājuma laiku līdz četrām nedēļām.
Runājot par PB ieteikumu samazināt valsts budžeta vietu skaitu augstskolās, LIZDA uzsver, ka ir jāveic nopietns izglītības politikas izvērtējums, jo valstī ir jāgatavo speciālisti atbilstoši darba tirgus pieprasījumam. Piemēram, ir rūpīgi jāizvērtē politika attiecībā uz valsts budžeta vietām pedagoģijas programmās, ņemot vērā Latvijas skolās reāli nepieciešamo skolotāju skaitu ilgtermiņā.
LIZDA noslēgtās vienošanās ar vadošajiem politiskajiem spēkiem paredz, ka puses nepieļaus neizvērtētu, lineāru studiju budžeta vietu un studiju vietas izmaksu samazināšanu augstākajā izglītībā. Arodbiedrība šā gada septembrī kopā ar citām organizācijām, pēc Latvijas Studentu apvienības ierosinājuma parakstīja arī sadarbības memorandu par kopīgu rīcību pret finansējuma samazināšanu augstākajai izglītībai un darbu pie augstākās izglītības finansēšanas modeļa izveides.
Kā liecina PB gala ziņojuma dokumenti, kas iesniegti valdībai, PB ieteikusi valdībai samazināt budžeta vietu skaitu augstskolās un izvērtēt finansējuma sadali, par prioritāti nosakot tās jomas, kur ir mazāk studētgribētāju.
Vienlaikus PB atzīst, ka Latvijas valdības finansējums augstākajai izglītībai ir zems, salīdzinot ar citām valstīm. Neskatoties uz budžeta samazinājumu augstākās izglītības iestādēm, budžeta finansēto vietu skaits pēdējos trīs gados augstskolās ir palielinājies, kas liecina par mācību kvalitātes pasliktināšanos.
Tāpat PB valdībai ieteikusi labu pedagogu piesaistīšanai un noturēšanai saglabāt pamatskolas un vidusskolas skolotāju pašreizējo algu līmeni. PB atzinīgi novērtē Latvijas veikto pedagogu finansēšanas reformu, tomēr norāda, ka skolotāju atalgojums vēl pirms 2009.gadā veiktās budžeta samazināšanas bija pārāk zems. Pedagogu piesaistīšanai un noturēšanai PB iesaka turpināt iesāktās reformas un pielīdzināt skolotājus atbilstošu valsts budžeta institūciju darbinieku statusam.