Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Latvijā

Norvēģijas un Singapūras kopuzņēmums Latvijai piedāvā būvēt gāzes termināli uz baržas

Latvijā viesojas Norvēģijas un Singapūras kopuzņēmuma "BW Ventures" pārstāvis Arnfins Unums, lai tiktos ar Ekonomikas ministrijas pārstāvjiem un tiem piedāvāt ideju par jauna sašķidrinātās gāzes termināļa būvniecību uz baržas, jo Latvija ir unikāls aktīvs - pazemes gāzes krātuve, kas dod iespēju attīstīt lētu sašķidrinātās gāzes piegādi.

Kompānijas pārstāvis intervijā LTV raidījumam "de facto" stāsta, ka uzņēmums ir gatavs ieguldīt naudu tā būvniecībā, Latvijas pusei savukārt jāizbūvē caurules līdz Inčukalnam. Šāds risinājums ļautu nokāpt no Krievijas gāzes adatas, kuras augstā cena šobrīd būtiski ietekmē visu Latvijas ekonomiku.

"Mūsu piedāvājums ir uzbūvēt peldošu baržu, kas var saņemt sašķidrināto gāzi, "atspiest" to un tālāk caur caurulēm nosūtīt uz krātuvi, lai to izmantotu tālāk," skaidro Unums. "Šāda veida terminālis ir sava veida jaunums, tas ir nākotnes bizness. Iemesls, kāpēc esmu pievērsies Latvijai ir, ka man šeit ir vairāki draugi, kas man stāstīja, ka Latvijā ir interese meklēt alternatīvus risinājumus Krievijas gāzei."

Kompānija, kas savulaik veidojusies, saplūstot Norvēģijas kuģniecības flotei un Āzijas "World Wide" grupai, šādus projektus jau realizējusi Dienvidamerikā un tagad lūkojas Eiropas virzienā.

Jauno termināli uz baržas kompānija varētu uzbūvēt divu gadu laikā, kas lētākajā variantā maksātu 25 miljonus latu, ko tā ir gatava investēt, cerot uz gāzes pārsūknēšanas atmaksām. Latvijas pusei būtu jāizbūvē gāzes cauruļvads līdz Inčukalna gāzes krātuvei, kur saņemto gāzi iesūknēt.

Viena no versijām, kur atrasties terminālam, ir Rīgas osta, kā arī Skultes ostas akvatorijs. No turienes līdz Inčukalnam ir apmēram 35 kilometri. Tā kā gāzes vada izbūve maksā apmēram vienu miljonu eiro kilometrā, jārēķinās ar kādiem 25 miljonu latu izdevumiem.

"Ja jūs varat izmantot pazemes krātuvi, jums nevajag uzglabāt gāzi pašā platformā vai būvēt lielus rezervuārus, kā, tas, piemēram, ir Lietuvas gadījumā. Līdz ar to izmaksas ir piecas pat desmit reizes mazākas. Tāpēc arī tas ir ļoti pievilcīgs risinājums, kas Latvija būtu noderīgs," uzsver kompānijas pārstāvis.