Ja pasažieru pārvadātāji streikos un nepildīs to apjomu, kas līgumā ir noteikts kā obligāts, ar pārvadātāju tiks pārtraukts līgums jeb tas tiks lauzts, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" teica satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
Viņš gan atzina, ka ar pasažieru pārvadātājiem par 2012.gada parāda atmaksu jārunā konstruktīvi un ir jācenšas vienoties.
"Ir noteikts, cik drīkst neveikt darbus, jo nevar būt situācija, ka visā valstī nenotiek pārvadājumi," uzsvēra Matīss.
Viņš norādīja, ka situācija nav viendabīga. Problēmas ir tikai atsevišķiem plānošanas reģioniem. "Ir tādi reģioni, kuri ir optimizējuši savus maršrutu tīklus, un tie tagad ir zaudētāju pozīcijās. Viņi neprasa papildu naudu, bet maršrutu skaitu samazināja. Jāsaprot, ka jābūt vienotai pieejai."
Ar pārvadātājiem ir jārunā konstruktīvi, lai neciestu ne pārvadātāji, ne iedzīvotāji, pauda ministrs. "Jāvienojas, ka zaudējumus nokompensējam. Negribam iet draudēt vienam vai otram, ir jāpanāk kopīgs viedoklis. Jāpanāk risinājums, nevis jādraud ar streikiem vai naudas nemaksāšanu."
Ja deputāti šonedēļ Saeimā vienošoties veikt grozījumus attiecīgajā likumprojektā par sabiedriskā transporta pakalpojumiem, tas varētu stāties spēkā divās līdz trīs nedēļās. Jautājums, vai vienošanās tiks panākta, uzsvēra Matīss.
Kā ziņots, vakar valdību veidojošo partiju koalīcija vienojās uz Saeimas sēdi pēc divām nedēļām virzīt grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas ļaus no valsts budžeta segt zaudējumus reģionālo vietējo autobusu maršrutu pārvadātajiem par 2012.gadu. Savukārt Satiksmes ministrija (SM), Finanšu ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nākamajā valdības sēdē sniegs saskaņoto viedokli, kādā veidā būtu jāmaina pasažieru pārvadājumu finansējuma sistēma.
Kā biznesa portālu "Nozare.lv" informēja autotransporta direkcijā, lielākā daļa ar pārvadātājiem noslēgto līgumu paredz, ka mēnesī plānoto reisu izpildei ir jābūt ne mazākai par 98%. Tātad soda sankcijas pamatā tiek piemērotas, ja pārvadātāja vainas dēļ nav notikuši vairāk nekā 2% mēnesī paredzēto reisu.
Kā ziņots, šā gada 24.aprīlī tiks sasaukta ārkārtas Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas (LARPA) sanāksme, lai pieņemtu lēmumu par kārtējām akcijām, tādējādi mēģinot panākt parādu atmaksu pārvadātājiem.
Saistībā ar sabiedriskā transporta organizāciju plānošanas reģionos aktuāls jautājums ir par papildu finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta, lai kompensētu vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem 2012.gadā nesegtos zaudējumus. Nepieciešamā summa ir 886 488 lati.
Biedrības "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija" (LPPA) valde skaidro, ka pasažieru pārvadājumu pasūtītāji - valsts un plānošanas reģioni - pērk pakalpojumu no pārvadātājiem tādā apjomā, kura apmaksai nepietiek naudas, un plānotais budžeta deficīts 2013.gadā jau patlaban veido 4,1 miljonu latu, līdz ar to pastāv reāli uzņēmumu maksātnespējas draudi.
SM norāda, ka šim gadam paredzētais valsts finansējums plānošanas reģioniem ir pat mazliet lielāks nekā savulaik 2012.gadam plānotais. Pērnā gada sākumā vietējās satiksmes nodrošināšanai bija paredzēti 10,55 miljoni latu, savukārt šim gadam vietējiem pārvadājumiem plānotais finansējums ir 10,82 miljoni latu.