Satiksmes ministrija (SM) nav konstatējusi pārkāpumus Autotransporta direkcijas (ATD) iepriekšējās valdes darbā reģionālo pārvadājumu konkursa rīkošanā, teikts saskaņošanai Ministru kabinetā (MK) iesniegtajā informatīvajā ziņojumā.
Pēc ministrijā norādītā, ATD iepriekšējā valde ir rīkojusies kā atbildīgs un rūpīgs saimnieks.
Informatīvais ziņojums "Par ATD valdes izvērtējumu informatīvā ziņojuma par reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pakalpojumu attīstību 2021.-2030.gadam sagatavošanas procesā un ar to saistītā atklātā konkursa "Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā laika periodā no 2021. līdz 2030.gadam" organizēšanā un līgumu slēgšanā" izstrādāts, pamatojoties uz MK 2023.gada 18.aprīļa sēdē doto uzdevumu.
SM tika izveidota komisija, kurai bija uzdevums veikt pārbaudi un izvērtēt, vai ATD valde rīkojusies kā atbildīgs un rūpīgs saimnieks saistībā ar reģionālo sabiedriskā transporta pārvadājumu konkursa organizēšanu un līgumu slēgšanu.
SM pārstāvji izskatījuši saraksti, kas notikusi starp ATD un Iepirkumu uzraudzības biroju (IUB), un secinājuši, ka IUB nav vērsis ATD uzmanību vai informējis par iespējamiem pārkāpumiem iepirkumu procesā, kas saistīti ar aizliegtās vienošanās dalībniekiem. Visos pārvadātāju pārsūdzību iesniegumu gadījumos IUB spēkā atstājis ATD lēmumus.
Tāpat SM izvērtējusi ATD izstrādāto atklātā konkursa sākotnējo nolikuma versiju ar nolikumiem, kas noslēgti ar aizliegtās vienošanās dalībniekiem, un nav konstatējusi, ka tajos ietverti iesniedzējiem labvēlīgāki nosacījumi.
Ministrija informatīvajā ziņojumā norāda, ka izsludinātajos iepirkumos uz vairākām maršrutu tīkla daļām bija pieteikušies vairāki aizliegtās vienošanās dalībnieki, līdz ar to ATD nebija iespējas pēc šī kritērija noteikt iespējamā karteļa izveidi.
Ministrija arī izskatījusi Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) vēstuli, kurā pausts, ka ATD veikusi nepietiekamu komunikāciju ar pārvadātājiem.
Pēc SM paustā, LPPA vēstulē minētais vērtējams subjektīvi, jo ieinteresētajām pusēm papildu jautājumus bija iespējams uzdot Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS). Vienlaikus SM negatīvi vērtē ATD kavēšanos ar koncepcijas nosūtīšanu LPPA, lai tā savlaicīgi varētu iepazīties ar koncepcijā iekļautajām vadlīnijām.
Attiecībā uz LPPA vēstulē minētajām nepamatotajām prasībām autobusu piemērotībai invalīdu pārvadāšanai SM uzskata, ka tas nav viennozīmīgi vērtējams, ņemot vērā personu ar kustību traucējumiem pieejamas vides nodrošināšanas nepieciešamību. Tāpat arī prasības par autobusu vecumu jāskata kopsakarā ar sabiedriskā transporta koncepciju, informatīvo ziņojumu un Eiropas Savienības (ES) noteiktajiem mērķiem transporta sektorā.
SM norāda, ka varētu piekrist LPPA vēstulē minētajam, ka, lai objektīvi izvērtētu ATD darbību, kompetenci, konkursu dokumentāciju un saistībā ar noslēgtiem līgumiem pārvadātāju iespējas ilglaicīgi sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus, būtu nepieciešams veidot neatkarīgu ekspertu komisiju, iespējams, ar Valsts kontroles iesaisti.
Ministrijas rīcībā nav informācijas par ATD darbībām pēc 2021.gada 10.jūnija tikšanās ar Konkurences padomi (KP), tomēr, pēc oficiālas KP vēstules saņemšanas 2021.gada jūlijā, SM ieskatā ATD rīkojusies savlaicīgi.
SM norāda, ka tās rīcībā nav dokumentālu pierādījumu, kā arī ministrija nav identificējusi darbības, kas apliecinātu, ka ATD iepriekšējā valde nebūtu rīkojusies kā atbildīgs un rūpīgs saimnieks informatīvā ziņojuma par reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pakalpojumu attīstību 2021.-2030.gadam sagatavošanas procesā un ar to saistītā atklātā konkursa "Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā laika periodā no 2021. līdz 2030.gadam" organizēšanā un līgumu slēgšanā.
Jau vēstīts, ka KP par aizliegtu vienošanos reģionālās nozīmes pasažieru pārvadājumos piemēroja naudas sodu kopumā 1,975 miljonu eiro apmērā trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem - AS "Liepājas autobusu parks" (LAP), AS "Nordeka" un SIA "Latvijas sabiedriskais autobuss". Tostarp LAP tika piemērota soda nauda 862 700 eiro apmērā, "Nordeka" - 637 600 eiro apmērā, bet "Latvijas sabiedriskajam autobusam" - 474 600 eiro apmērā.
Soda nauda kompānijām piemērota par vienošanos ATD organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz desmit gadiem.
MK aprīlī, skatot atbildes projektu Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijai par kartelī iesaistīto uzņēmumu iepirkumu līgumu izbeigšanas tiesiskajām sekām, riskiem un zaudējumu atlīdzināšanas iespējām valsts interesēs, uzdeva SM vērtēt ATD darbību.
Valdības sēdē izskanēja piedāvājums protokollēmumu papildināt ar aicinājumu SM izvērtēt ATD valdes atbildību saistībā ar noslēgtajiem līgumiem ar kartelī iesaistītajiem pasažieru pārvadātājiem, savukārt satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (NA) rosināja plašāk vērtēt ATD darbību.
2023.gada 21.aprīlī ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš un valdes loceklis Modris Jaunups paziņoja par atkāpšanos no amatiem.
Direkcijā norādīja, ka amatu turpmākā izpilde nav iespējama, ņemot vērā politiķu spiedienu veikt darbības, kas neatbilst spēkā esošajām tiesību normām un nākotnē var radīt negatīvas sekas uzņēmumam un valstij.
"Mēs neesam gatavi veikt prettiesiskas darbības tikai tāpēc, ka, iespējams, atsevišķi politiķi vēlas iet kāda pārvadātāja pavadā. Šis ir viens no lielākajiem konkursiem neatkarīgās Latvijas vēsturē, summas ir iespaidīgas, un bija prognozējams, ka būs pārvadātāju cīņas, publiski nomelnojot direkciju. Tomēr nebijām gatavojušies, ka šajās cīņās iesaistīsies politiķi," skaidroja Godiņš.
ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.