Konceptuāli atbalsta izmaiņas bijušo valsts prezidentu sociālajās garantijās

Saeimas Juridiskā komisija šodien konceptuāli atbalstīja grozījumus likumā "Par Valsts prezidenta darbības nodrošināšanu", kas paredz precizēt sociālo garantiju apjomu personām, kuras bijušas Valsts prezidenta amatā.

Likumprojektā, ko Saeimā iesniedzis Valsts prezidents Andris Bērziņš, rosināts atteikties no eksprezidentu nodrošināšanas ar dzīvokli pēc prezidentūras. Kā kompensējošu mehānismu piedāvāts palielināt bijušā prezidenta ikmēneša pensiju, kas dotu iespēju brīvi izvēlēties sev mājokli. Eksprezidenta ikmēneša pensiju plānots palielināt no līdzšinējiem 50% līdz 85% no Valsts prezidenta mēneša atalgojuma. Paredzēts, ka bijušajam prezidentam būs iespēja no pensijas atteikties.

Patlaban tas, ka valstij ir noteikts pienākums nodrošināt bijušo prezidentu ar dzīvokli, rada neizpratni par nodokļu maksātāju naudas izmantošanu. Piedāvātais risinājums ļautu saprātīgi un vienkārši plānot valsts budžeta izdevumus, jo nebūtu jātērē līdzekļi valsts dzīvokļa iegādei, uzturēšanai, remontam un komunālo pakalpojumu apmaksai, norādīts likumprojektā.

Likumprojekts arī paredz noteikt, ka eksprezidents no valsts lietošanā saņem vienu automašīnu, kuras iegādes vai nomas vērtība nepārsniedz tādas automašīnas divkāršu iegādes vai nomas vērtību, uz kādu ir tiesības valsts pārvaldes iestādes amatpersonai.

Patlaban normatīvie akti neparedz eksprezidenta automašīnas izvēles kritērijus. Savukārt valsts amatpersonām automašīnas iegādes limits šobrīd noteikts 12 500 latu, bet nomas limits mēnesī - 380 latu apmērā bez pievienotās vērtības nodokļa.

Ņemot vērā tiesiskās paļāvības principu, sociālo garantiju izmaiņas, tostarp pensiju palielinājums, neattieksies uz līdzšinējiem eksprezidentiem. Jauno regulējumu plānots piemērot, ja kāda eksprezidenta vajadzībām būs nepieciešams iegādāties jaunu automašīnu.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais