Vidzemes reģiona Iekļaujošas izglītības atbalsta centra pirmais darbības gads bijis veiksmīgs

Vidzemes reģiona Iekļaujošas izglītības atbalsta centra pirmais darbības gads bijis veiksmīgs. Sagaidāms, ka bērnu un vecāku pieprasījums pēc centra sniegtajiem pakalpojumiem palielināsies, informā centra vadītāja Iveta Kļaviņa.

Vidzemes reģiona Iekļaujošas izglītības atbalsta centrs izveidots Eiropas Sociālā fonda projektā "Izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem atbalsta sistēmas izveide" un Valmierā darbojas no 2011.gada 1.augusta. Centra darbības mērķis ir veicināt iekļaujošas izglītības vides veidošanu Vidzemes reģionā.

Metodisko un konsultatīvo atbalstu centrs sniedz 32 novados. Gada laikā novērots, ka arvien vairāk skolas iepazīst un akceptē speciālās izglītības programmas, kuras Latvijā ir deviņas. Centrs palīdz pedagogiem saprast, kā ar skolēnu strādāt, tāpat tiek konsultēti arī vecāki, jo svarīgi ir, lai skolā sāktais darbs turpinās arī mājās.

Kā stāsta Kļaviņa, daļā sabiedrības vēl saglabājušies aizspriedumi pret speciālās izglītības programmām. Vecākiem šķiet, ka bērns, kuram jāmācās pēc šādas programmas, atzīts par atpalikušu, tomēr realitātē tikai divas no deviņām valstī izstrādātajām speciālās izglītības programmām ir bērniem ar attīstības traucējumiem.

Centrā novērtos, ka novadu skolās palielinās interese par speciālās izglītības programmām. Ja vienā skolā tās tiek realizētas, interesi sāk izrādīt arī kaimiņu skolas. Turklāt ieguvums ir tas, ka bērns paliek savā dzīvesvietā un ar šī programmas palīdzību var mācīties sev tuvākajā skolā. Katram bērnam tiek izstrādāts individuāls apmācības plāns.

2011./2012.mācību gadā centra pedagoģiski medicīniskās komisijas sēdēs izvērtēti 320 izglītojamie, no tiem 144 izglītojamie ir Valmierā deklarēti, bet 176 - citās pašvaldībās deklarēti. Šajā laikā speciālisti veikuši izglītojamo zināšanu, spēju un attīstības līmeņa padziļinātu izpēti, tai skaitā kognitīvo spēju izpēti 32 izglītojamiem, runas un valodas izvērtēšanu 52 izglītojamiem un pedagoģisko pārbaudi 38 izglītojamiem.

Izvērtējot izglītojamā veselības stāvokli, spēju un attīstības līmeni, komisija ieteikusi 225 izglītojamiem speciālās pirmsskolas izglītības programmu, 48 izglītojamiem speciālās pamatizglītības programmu, 26 izglītojamiem vispārējās izglītības programmas, kā arī septiņu ilgstoši slimojošu skolēnu izglītošanu mājās.

Vairākos gadījumos izglītības iestādēs klātienē sniegts metodiskais un konsultatīvais atbalsts, organizēti semināri izglītības iestāžu darbiniekiem, kā arī nodrošināta dalība citu institūciju organizētos semināros. Tāpat nodrošinātas dažādas konsultējošas un informējošas tikšanās visām iesaistītajām pusēm, tai skaitā arī individuālas konsultācijas.

Vidzemes reģiona Iekļaujošas izglītības atbalsta centra uzdevumi - īstenot pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas funkcijas, nodrošināt metodisko un konsultatīvo atbalstu Vidzemes reģiona 32 novadu pašvaldību izglītības iestādēm un izglītojamo vecākiem, veicināt un pilnveidot sadarbību ar ģimenes ārstiem, sociālās palīdzības dienestiem, ārstniecības iestādēm un sabiedriskajām organizācijām, kā arī strādāt vienotā datubāzē ar Valsts pedagoģiski medicīnisko komisiju.

Jau ziņots, ka Vidzemes reģiona Iekļaujošas izglītības atbalsta centra darbības reģionā ietilpst Valmieras pilsēta, Alojas, Amatas, Ādažu, Beverīnas, Burtnieku, Carnikavas, Cēsu, Garkalnes, Inčukalna, Jaunpiebalgas, Krimuldas, Kocēnu, Līgatnes, Limbažu, Mālpils, Mazsalacas, Naukšēnu, Pārgaujas, Priekuļu, Raunas, Ropažu, Rūjienas, Salacgrīvas, Saulkrastu, Sējas, Siguldas, Smiltenes, Stopiņu, Valkas un Vecpiebalgas novads.

Projekta attiecināmo izmaksu kopsumma ir 2 061 824 lati, no tās Eiropas Sociālā fonda līdzfinansējums 175 255 lati un 309 274 lati valsts budžeta līdzfinansējums.

Svarīgākais