Gandrīz katram ceturtajam romu tautības pārstāvim jeb 24,2% romu izglītība ir mazāka par četrām klasēm, atklāj Sorosa fonda - Latvija sadarbībā ar datu vizualizētāju komandu no NeoGeo.lv radītā vizualizācija „Romi Latvijā". Tāpat tā parāda romu problēmu „apburto loku"- iemeslus, kuri traucē romiem iegūt labu izglītību un konkurēt darba tirgū.
„Romu bērnu ceļš uz skolu nav vienkāršs. Vispirms viņiem jāpārlauž ģimenes un kultūras senās tradīcijas. Turklāt, kā rāda Izglītības iniciatīvu centra veiktais pētījums „Romu tiesības uz izglītību: īstenošanas situācija Latvijā un ietiekumi efektīvai tiesību īstenošanai nacionālās izglītības politikas ietvaros”, vēl joprojām romu bērni un vecāki izjūt atšķirīgu, aizspriedumainu attieksmi pret sevi skolā un vietējā sabiedrībā. Arī izglītības un integrācijas politikas veidotāji ir nepietiekoši informēti par romu kultūras izpausmēm un romiem saprotamiem paņēmieniem un instrumentiem, kurus izmantot, lai veicinātu romu izglītošanos,” stāsta Sorosa fonda – Latvija Integrācijas programmu direktore Liesma Ose.
Romi iekļāvušies Latvijas kultūras vidē jau kopš 16.gadsimta un kļuvuši par tās neatņemamu sastāvdaļu. Kā liecina statistikas dati uz 2010. gada jūliju Latvijā oficiāli dzīvo 8570 romi. Dati rāda, ka 98% romu ir Latvijas Republikas pilsoņi un apmēram 70% romu pārvalda latviešu valodu vismaz sarunvalodas līmenī.
Izmantojot līdz šim apgūto informāciju par romu kultūru, kā arī veiktā pētījuma datus, sagatavots infografiks, kas ikvienam uzskatāmi parāda romu situāciju Latvijā. Tas palīdz izprast romu kultūrvidi, kā arī akcentē virzienus, kuros iespējami uzlabojumi romu integrācijas jomā.
Pētījums „Romu tiesības uz izglītību: īstenošanas situācija Latvijā un ietiekumi efektīvai tiesību īstenošanai nacionālās izglītības politikas ietvaros” sniedz ieskatu romu kopienas izglītības situācijā Latvijā – kāda ir Latvijas romu ģimeņu attieksme pret izglītību, kādas vajadzības bērnu izglītošanā, kādi pasākumi šobrīd tiek veikti, lai uzlabotu romu bērnu iespējas izglītoties, šo pasākumu izvērtējums un sasaiste ar valsts un starptautisko organizāciju politiskajām nostādnēm romu tiesību uz izglītību aizsardzībā un izglītības politikas veidošanā. Pētījumā tāpat sniegtas rekomendācijas pedagogiem, izglītības politikas veidotājiem un nozares ekspertiem.