Samazinās Latvijas iedzīvotāju pārliecība par spēju atšķirt uzticamu informāciju medijos no tendenciozas un maldinošas, liecina SIA "Rait Custom Research Baltic" veiktā sabiedriskās domas aptauja, kas tapusi pēc Valsts kancelejas pasūtījuma.
Aptuveni divas piektdaļas jeb 43% Latvijas iedzīvotāju aptaujā norādījuši, ka atpazīst, kura informācija ir uzticama un kura ir tendencioza vai safabricēta. Tomēr apmēram ceturtdaļai respondentu jeb 28% ir gadījies noticēt tendenciozai vai safabricētai informācijai publiskajā telpā.
Desmitā daļa iedzīvotāju pētījumā atzīst, ka viņiem pietrūkst zināšanu par to, kā atpazīt uzticamu informāciju medijos no tendenciozas un maldinošas. Turklāt, salīdzinot iegūtos rezultātus ilgākā termiņā, vērojama pārliecības par spēju atšķirt uzticamu informāciju samazināšanās salīdzinājumā ar 2022.gadu, norāda aptaujas veicēji.
Lai spētu labāk orientēties informatīvajā telpā, neuzķeroties uz maldinošām manipulācijām, 35% iedzīvotāju pētījumā norādīja uz interesi dzirdēt reālu cilvēku pieredzes stāstus, kā viņi uzķērušies uz manipulācijām vai kā no tā izvairījušies.
Tāpat aptaujas dalībnieku ieskaitā nepieciešami būtu arī raidījumi, raksti par dažādām manipulācijas metodēm, to atmaskojumiem sabiedriskajos medijos, ko aptaujā norādīja 30% respondentu, vai komercmedijos, ko pauda 19% iedzīvotāju.
Savukārt 17% respondentu aptaujā norādīja, ka nepieciešamas valsts institūciju komunikācijas kampaņas par dažādām manipulācijas metodēm.
Aptauja veikta šī gada jūnijā, aptverot 1005 respondentus - Latvijas pastāvīgos iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 75 gadiem. Pētījuma izmaksas bija 3956 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa, un tas tika finansēts no valsts budžeta līdzekļiem.