Saeima šodien otrajā un galīgajā lasījumā pieņēma jauno Transportlīdzekļu nodokļu likumu, kas no nākamā gada aizstās līdzšinējo ikgadējo transportlīdzekļa nodevu un līdzšinējo nodokļu nomaksu par gūto labumu no darba devējam piederošas automašīnas izmantošanas privātām vajadzībām.
Šis likums ir vienā likumprojektu paketē ar valsts 2011.gada budžeta projektu.
Deputāti nolēma, ka šo likumu sauks "Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums".
Veicot tehnisko apskati, gandrīz visiem automašīnu īpašniekiem no nākamā gada būs jārēķinās ar nodevu apmēra pieaugumu. Īpaši pieaugums skars luksus klases automašīnu īpašniekus.
Transportlīdzekļu nodokļa bāzes ieņēmumi 2011.gadā plānoti 40,6 miljoni latu.
Nodokļa likmes tiks mainītas motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, kā arī vieglajiem automobiļiem, kuriem tiek mainīta nodokļa aprēķināšanas kārtība. Tā rezultātā, pieņemot likumu, iespējams nodokļa iekasējuma palielinājums par pieciem miljoniem latu.
Nodokli par motociklu, triciklu un kvadriciklu, kas ir pirmo reizi reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra un par kuru ir pieejama informācija par motora tilpumu, maksās atbilstoši tā motora tilpumam: līdz 500 kubikcentimetriem (cm3) tie būs 12 lati, no 501 līdz 1000 cm3 - 24 lati, no 1001 līdz 1500 cm3 - 36 lati, bet virs 1500 cm3 - 48 lati. Nodoklis par motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, kuri nav minēti šī panta pirmajā daļā, ir 25 lati.
Nodokli par vieglo automobili, kas ir aprīkots ar iekšdedzes dzinēju un kas ir pirmo reizi reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra, maksās, summējot nodokļa likmes atbilstoši vieglā automobiļa pilnai masai, motora tilpumam un motora maksimālai jaudai. Par automašīnu ar pilno masu līdz 1500 kilogramiem būs jāmaksā 10 lati, no 1501 līdz 1800 kilogramiem - 21 lats, no 1801 līdz 2100 kilogramiem - 36 lati, no 2101 līdz 2600 kilogramiem - 46 lati, no 2601 līdz 3000 kilogramiem - 55 lati, no 3001 līdz 3500 kilogramiem - 64 lati, bet vairāk par 3500 kilogramiem - 72 lati.
Par motora tilpumu līdz 1500 cm3 vēl būs jāpiemaksā seši lati, no 1501 līdz 2000 cm3 - 15 lati, no 2001 līdz 2500 cm3 - 24 lati, no 2501 līdz 3000 cm3 - 36 lati, no 3001 līdz 3500 cm3 - 60 lati, no 3501 līdz 4000 cm3 - 105 lati, no 4001 līdz 5000 cm3 - 150 lati, bet virs 5000 cm3 - 195 lati.
Nodokli par vieglo automobili, kas reģistrēts līdz 2005.gadam, maksās pēc šādas kārtības: līdz 1500 kilogramiem būs jāmaksā 25 lati, no 1501 līdz 1800 kilogramiem - 53 lati, no 1801 līdz 2100 kilogramiem - 90 lati, no 2101 līdz 2600 kilogramiem - 114 lati, no 2601 līdz 3000 kilogramiem - 138 lati, no 3001 līdz 3500 kilogramiem - 159 lati, bet vairāk par 3500 kilogramiem - 180 lati.
Jaunais likumprojekts ievieš nodokli, kas no nākamā gada aizstātu šobrīd esošo kārtību, kurā ar nodokļiem tiek aplikts labums, ko darbinieks (labuma guvējs) gūst no darba devējam piederoša vai darba devēja rīcībā esoša vieglā automobiļa izmantošanas personīgajām vajadzībām.
Likumprojektā pagaidām paredzēts, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis par transportlīdzekli, kurš pirmo reizi reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra, tiks maksāts atbilstoši tā motora tilpumam: līdz 1500 cm3 - 20 lati mēnesī; no 1501 cm3 līdz 2500 cm3 - 25 lati mēnesī, no 2501 cm3 līdz 3500 cm3 - 30 lati mēnesī, savukārt virs 3500 cm3 - 35 lati mēnesī. Iespējams, ka likmes vēl tiks precizētas.
Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli par katru komersanta īpašumā vai turējumā esošo transportlīdzekli iemaksā valsts budžetā par attiecīgo periodu - mēnešiem, kuros komersantam šie transportlīdzekļi ir īpašumā vai turējumā.
Likumprojekta mērķis ir ieviest nodokli, kas aizstātu patlaban esošo kārtību, kurā ar nodokļiem tiek aplikts labums, ko darbinieks - labuma guvējs - gūst no darba devējam piederoša vai darba devēja rīcībā esoša vieglā automobiļa izmantošanas personīgajām vajadzībām.
Ar uzņēmumu transportlīdzekļu nodokli tiks aplikti visi komersanta īpašumā vai turējumā esošie vieglie transportlīdzekļi, un, tikai pierādot to, ka konkrētais transportlīdzeklis tiek izmantots tikai un vienīgi komersanta saimnieciskās darbības nodrošināšanai, būs iespējams saņemt šī nodokļa atmaksu.
Nodokļa samaksa tiks saistīta ar konkrētā transportlīdzekļa valsts tehniskās apskates veikšanu, kas nozīmē, ka transportlīdzeklis nevarēs iziet kārtējo valsts tehnisko apskati, ja pilnībā nebūs veikta nodokļa samaksa, kas veicinās šī nodokļa iemaksu valsts budžetā.
Nodokļa atgūšanai komersantam būs jāveic pilnīga transportlīdzekļa izmantošanas uzskaite. Uzskaite jākārto, izmantojot maršruta kontroles sistēmu, kura nodrošina ar katru braucienu saistīto datu fiksēšanu un saglabāšanu.
Nodokļa likme tiek noteikta kā mēnesī maksājamā summa atkarībā no transportlīdzekļa motora tilpuma, kas nozīmē, ka kopējais nodokļa maksājums gadā ir noteiktā mēneša likme, reizināta ar 12 mēnešiem.
Lai precizētu atbrīvojumu lauksaimnieciskās produkcijas ražotājiem piešķiršanas kārtību, Satiksmes ministrija (SM), izvērtējot Zemkopības ministrijas (ZM) priekšlikumus attiecībā uz lauksaimniecībā izmantojamās zemes noteikšanas principiem, likumprojektā ir iekļāvusi jaunu normu attiecībā uz nodokļa atvieglojumu 50% apmērā piemērošanu lauksaimnieciskās produkcijas ražotājiem un atzītai akvakultūras saimniecībai - par kravas automobili, kas paredzēts dažādu kravu pārvadāšanai, un piekabi, kas paredzēta dažādu kravu pārvadāšanai.
Atbilstoši ZM priekšlikumam likumprojektā ietverta arī jauna tiesību norma - nodokļa atvieglojumu piešķiršana 50% apmērā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām par to īpašumā, valdījumā vai turējumā esošajiem kravas automobiļiem un to piekabēm. Šī norma veicināšot lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību finansiāli nostiprināšanos un vienlaicīgi samazinās lauksaimniecības produkcijas ražotāju nepieciešamību katram atsevišķi iegādāties kravas automobiļus.
Pašlaik transportlīdzekļu ikgadējās nodevas līdzekļus ieskaita valsts pamatbudžetā, kas atbilst nodokļa definīcijai. Likumprojekts paredzēs transportlīdzekļu nodokļa administrēšanas nodošanu Valsts ieņēmumu dienestam (VID) un Ceļu satiksmes drošības direkcijai. Līdz šim to veica VAS "Latvijas Valsts ceļi".
Transportlīdzekļu nodevas likumā ir saglabāta prasība par nodokļa nomaksu par iepriekšējiem gadiem un transportlīdzekļu ikgadējās nodevas nomaksu par 2010.gadu, ja šie maksājumi nav tikuši veikti.
Likumprojektā saglabāta prasība nodokli samaksāt reizi gadā pilnā apmērā. Maksājumi pa daļām netiek paredzēti. Tajā pašā laikā likumā saglabāta iespēja nodokli maksāt mazākā apmērā, ja transportlīdzeklim uz laiku ir pārtraukta vai tiek pārtraukta reģistrācija, tas tiek noņemts no uzskaites atsavināšanai Latvijā vai izvešanai.
Likumprojekts ir izstrādāts ar mērķi saskaņot nodokļu sistēmu atbilstoši likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteiktajam regulējumam, un pēc būtības tajā ietvertas tās pašas normas, kas patlaban spēkā esošajā likuma "Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu" redakcijā.