Rīgā pašvaldības neizdarības dēļ jau desmit gadus tramvaju un trolejbusu vadītājiem nav atbilstošu tiesību, kā arī noteikumu, kā tramvajiem un trolejbusiem iziet tehnisko apskati, svētdien vēstīja “TV3” raidījums “Nekā personīga”.
Attiecībā uz tramvajiem līdzīga situācija izveidojusies arī Liepājā un Daugavpilī.
Kā skaidroja raidījums, 2010.gadā un 2011.gadā mainījās ceļus satiksmes regulējums par tramvaju un trolejbusu vadītāju tiesību iegūšanu un šo transporta līdzekļu tehnisko apskati. Pašvaldībām, tostarp, Rīgas domei bija pienākums izveidot kārtību, kā pārbaudīt vadītāju prasmes un kā pārliecināties par transporta drošumu. Taču pašvaldības to tā arī neizdarīja.
“Nekā personīga” norāda, ka tramvaju un trolejbusu vadītāju tiesības nav starptautiskas kategorijas, tāpēc katra valsts var noteikt savu, īpašu kārtību. Lai tās iegūtu Latvijā, personai ir autoskolā jāapgūst teorija un prakse, pēc tam Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) jākārto teorijas eksāmens, bet praktisko braukšanu pārbauda īpaša komisija. Ja abi eksāmeni ir bijuši sekmīgi, CSDD izdod apliecību.
2010.gada februārī valdība pieņēma izmaiņas noteikumos par transporta līdzekļu vadītāju tiesībām. Grozījumi paredz, ka tramvaju un trolejbusu vadīšanas eksāmenu var pieņemt vienīgi pašvaldības pilnvarotas apmācības iestādes komisija. Kā raidījumam apstiprināja Rīgas pilsētas izpilddirektors Juris Radzēvičs (GKR), pašvaldība šādu pilnvarojumu nav izsniegusi.
Desmit gadu laikā tramvaju un trolejbusu vadītāju apliecības izsniegtas 270 personām.
CSDD līdz šim nav radušās aizdomas, ka sistēmā ir problēmas. Savukārt “Rīgas satiksmē” uzskata, ka šo cilvēku tiesības vadīt sabiedrisko transportu ir spēkā. Kā skaidroja uzņēmuma valdes loceklis, kādreizējais CSDD valdes loceklis Jānis Golubevs, fiziskās personas, kuras ir ieguvušas tiesības, ir paļāvušās uz tiesiskuma principu, ka valstī viss ir sakārtots. Tādēļ viņi drīkstot izmantot šīs tiesības. “Un tas pilnīgi noteikti tā ir un šeit ir jāuzņemas atbildība tām institūcijām, kuras līdz galam šo juridisko procedūru nav noteikušas ar saistošiem dokumentiem, ko prasa likums,” sacīja Golubevs.
Savukārt 2011.gadā pašvaldībai bija jāizdod arī noteikumi par tramvaju un trolejbusu tehniskā stāvokļa kontroli, kā to paredzēja izmaiņas Ceļu satiksmes likumā.
“Likumā ir iekļauta prasība, ka pašvaldība nosaka kārtību, kāda veidā tiek pārbaudīts tramvaju un trolejbusu un arī tūrisma transporta tehniskais stāvoklis. Proti, ka faktiski pašvaldībai būtu jādarbojas kā CSDD, tātad jāpārbauda tramvaju trolejbusu tehniskais stāvoklis vai kāds jādeleģē. Šobrīd šāda deleģējuma nav,” apliecināja Radzēvičs.
Patlaban tehnisko apskati tramvajiem un trolejbusiem “Rīgas satiksme” nodrošina saviem spēkiem un neatkarīgi eksperti netiek iesaistīti. Uzņēmumā uzskata, ka tas nav nepieciešams un var izmaksāt ļoti dārgi.
Rīgas domes Satiksmes departamenta direktors Vitālijs Reinbahs, kurš pirms desmit gadiem bija departamenta vadītāja vietnieks, uzskata, ka situācija ir droša. “Es nevaru pateikt kurš par to šodien ir atbildīgs, varu pateikt tikai droši ka, faktiskā situācija paliktu tāda pati, jo vienīgie speciālisti kas var pārbaudīt to tehnisko situāciju, strādā “Rīgas satiksmē”,” sacīja Reinbahs.
Kā informēja “Nekā personīga” Radzevičs, kurš domes ārkārtas vēlēšanās gatavojas kandidēt no partijas “Gods kalpot Rīgai” saraksta, par likuma nepildīšanu uzrakstījis iesniegumu prokuratūrai. Rīgas tiesas apgabala prokuratūrā noziegums nav saskatīts, un iesniegums pārsūtīts Vides un reģionālās attīstības ministrijai.
Līdz ar Rīgas domes atlaišanu ieceltā pagaidu administrācija sola, ka jautājumu apspriedīs ar izpilddirektoru, kad tas atgriezīsies no atvaļinājuma un tad lems, kā noteikumus sakārtot.
Tramvaji pasažierus pārvadā arī Liepājā un Daugavpilī, atgādināja raidījums, norādot, ka arī šajās pilsētās desmit gadus spēkā esoši regulējumu pamanījuši tikai tagad un nu steidz tiem pielāgoties.