Sv.Marija mudināja pieņemt citam citu bez diskriminācijas un arī Latvijā visiem jāzina, ka vēlamies dot priekšroku nabadzīgajiem, piecelt tos, kas pakrituši, un pieņemt citus tādus, kādi tie ir, - pirmdien homīlijā Aglonas bazilikas laukumā cilvēku tūkstošiem sacīja katoļu baznīcas galva, pāvests Francisks.
Pāvests norādīja, ka viņa vizītes moto ir "Marija, rādi mums, ka esi Māte!".
Pāvests klātesošajiem sacīja, ka tas, ko svētais Lūkass stāsta Apustuļu darbu grāmatas sākumā, atkārtojas šodien Aglonā ar tur klātesošajiem cilvēkiem - "esam cieši vienoti, nodevušies lūgšanai un esam kopā ar Mariju - mūsu Māti". Pāvests norādīja, ka viņa vizītes moto ir "Marija, rādi mums, ka esi Māte!". "Rādi mums, Marija, kur Tu turpini dziedāt savu Magnificat, rādi tās vietas, kur ir Tavs krustāsistais Dēls, lai mēs atrastu pie Viņa kājām Tavu spēcīgo klātbūtni," sacīja pāvests Francisks.
Garīdznieks skaidroja, ka Jāņa Evaņģēlijs atklāj tikai divas epizodes, kurās krustojas Jēzus un viņa mātes dzīves ceļi, proti, tās ir kāzas Kānā un epizode krusta pakājē. "Šķiet, ka evaņģēlists vēlas mums parādīt Jēzus māti šajās acīmredzami pretējās situācijās - priekā par laulību un sāpēs par dēla nāvi. Tai laikā, kad iedziļināmies Dieva vārda noslēpumā, viņa mums atklāj, kas ir šī labā vēsts, kurā Kungs šodien vēlas dalīties ar mums," teica pāvests.
Kā Francisks skaidroja savā runā, pirmais, uz ko evaņģēlists norāda, ir tas, ka Marija "stingri stāv uz kājām" līdzās savam dēlam. "Nav viegli tur stāvēt, bet viņa neizvairās un nekādā gadījumā nav mazdūšīga. Viņa stāv stingri, it kā "pienaglota" krusta pakājē, ar savu stāju parādot, ka nekas un neviens nevarētu likt viņai pamest šo vietu. Ar to Marija rāda vispirms jau to, ka viņa ir līdzās tiem, kas cieš, līdzās tiem, no kuriem visa pasaule bēg, un līdzās arī tiem, kas tiek tiesāti, visu nosodīti un izsūtīti."
"Nav runa tikai par to, ka viņi ir apspiesti vai izmantoti, bet gan par to, ka viņi vispār ir "ārpus sistēmas", sabiedrības atstumti. Kopā ar viņiem ir arī Māte, piekalta nesaprašanās un ciešanu krustā," teica pāvests, sakot, ka "Marija mums rāda arī to, kādu nostāju ieņemt šo realitāšu priekšā".
Pāvests vērsa uzmanību, ka tas nelīdzinās pastaigai vai īsam apmeklējumam, un tāpat tas nav kāds "solidaritātes tūrisms". "Nepieciešams, lai tie, kas izcieš sāpīgas situācijas, justu, ka mēs esam viņiem blakus un viņu pusē, turklāt stabili, pastāvīgi. Visi sabiedrības atraidītie var pieredzēt šīs mūsu Mātes maigo tuvumu, jo ikvienā, kas cieš, joprojām ir klātesošas viņas dēla Jēzus atvērtās brūces," lūgsnā teica pāvests.
"Viņa to iemācījās, stāvot pie krusta. Arī mēs esam aicināti "pieskarties" citu ciešanām. Iesim pretī cilvēkiem, lai mierinātu un būtu viņiem līdzās! Nebaidīsimies pieredzēt maiguma spēku un būt iesaistītiem, nebaidīsimies, palīdzot citiem, sarežģīt savu dzīvi! Un tāpat kā Marija, būsim noturīgi un paliksim stāvus, proti, drosmīgi un ar sirdi pievērstu Dievam, pieceļot tos, kas pakrituši, paaugstinot pazemīgo, palīdzot izbeigt jebkādas apspiešanas situācijas, kuras liek dzīvot kā piesistiem krustā," uzsvēra pāvests Francisks.
Pāvests klātesošajiem stāstīja, ka Jēzus aicināja Mariju pieņemt mīļoto mācekli kā savu dēlu. Svētajos rakstos ir teikts, ka tie bija līdzās, taču Jēzus atklāj, ka ar to nepietiek, ka viņiem savstarpēji jāpieņem vienam otrs, jo var jau būt blakus daudziem cilvēkiem, dzīvot tai pašā mājoklī, tai pašā kvartālā vai strādāt tai pašā darbavietā, dalīties tai pašā ticībā, kontemplēt un gūt prieku tais pašos dievišķajos noslēpumos, taču nepieņemt otru, nepūlēties pieņemt viņu ar mīlestību.
"Cik gan daudzi laulātie varētu pastāstīt par viņu atrašanos blakus, taču ne kopā. Cik daudzi jaunieši ar sāpēm jūt šo distanci pieaugušo priekšā. Cik daudzi sirmgalvji gan ir aprūpēti, taču bez sirds siltuma, auksti, bez mīlestības pilnām rūpēm," uzrunājot cilvēkus, uzsvēra pāvests.
"Ir taisnība, ka reizēm, kad esam atvērušies citiem, tas mums ir bijis ļoti sāpīgi. Tāpat ir taisnība, ka šī laikmeta politiskajās realitātēs mums atmiņā vēl sāpīgi svaigas palikušas tautu sadursmes nesenajā vēsturē. Un te Marija mums atklājas kā sieviete, kas ir atvērta piedošanai, viņa rāda gatavību nolikt malā ieļaunojumus un neuzticēšanos. Viņa atsakās no apsūdzībām par to, kā "būtu varējis būt", ja viņas dēla draugi, ja viņas tautas priesteri vai arī, ja pie varas esošie būtu izturējušies citādi," norādīja Francisks.
Pāvests vērsa uzmanību, ka Marija neļauj sevi uzvarēt frustrācijai vai bezspēcība. Marija tic Jēzum un pieņem mācekli, jo attiecības, kas dziedina un atbrīvo, ir tās, kas arī atver uz satikšanos un brālību, jo ļauj otrā atklāt paša Dieva klātbūtni. Pāvests citēja arī bīskapu Sloskānu, kurš atdusas Aglonā.
Bīskaps, pēc tam, kad bija ticis arestēts un izsūtīts, rakstījis saviem vecākiem: "Es no sirds lūdzu jūs, neļaujiet jūsu sirdīs iezagties atriebības vai rūgtuma jūtām! (..) Tad mēs vairs nebūsim īsti kristieši, bet gan fanātiķi." Laikmetā, kad šķiet atgriežas tādas mentalitātes, kuras mūs aicina neuzticēties citiem, kuras ar statistikas datiem grib mums pierādīt, ka mums klātos labāk un būtu drošāk, ja mēs būtu tikai paši vien, Marija un šo zemju mācekļi aicina mūs pieņemt otru un no jauna uzticēties brāļiem, universālajai brālībai."
Taču Marija rāda sevi arī kā sieviete, kas ļauj uzņemt sevi pašu, kas pazemīgi pieņem, ka kļūst par mācekļa dzīves daļu, skaidroja Francisks. Tajās kāzās, kurās bija pietrūcis vīna, un tāpēc tās riskēja būt gan bagātas rituāliem, bet ne ar mīlestību un prieku, tā bija viņa, kas teica, ka jādara tas, ko Jēzus viņiem liks. Tagad, kā paklausīga mācekle, viņa ļauj sevi uzņemt, viņa pārceļas un piemērojas tā dzīves ritmam, kurš ir jaunāks par viņu.
"Tas vienmēr traucē harmonijai, kad esam atšķirīgi, kad gadi, dzīvesstāsti un apstākļi liek mums just, domāt un rīkoties pirmajā acu uzmetienā šķietami pretēji. Bet, kad ar ticību ieklausāmies rīkojumā pieņemt citus un tikt pieņemtiem, kļūst iespējams veidot vienību dažādībā, jo tad atšķirības mūs nekavē un nešķeļ, tad kļūstam spējīgi skatīties tālāk par tām, redzēt citus viņu dziļākajā cieņā - kā tā paša Tēva bērnus," sacīja pāvests.