Atgādina par vilcieniem

© Vladislavs PROŠKINS, F64 Photo Agency

Kārtējais termiņš jaunu pasažieru elektrovilcienu pasūtījumam tēmēts uz desmit gadu jubileju, kopš valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) ir publiski solījusies sagādāt jaunus vilcienu sastāvus.

PV jaunākā aktivitāte vilcienu pasūtīšanā datēta ar šā gada 13. jūliju. Uzņēmums informēja, ka esot noslēdzis elektrovilcienu iepirkuma konkursā saņemto tehnisko piedāvājumu vērtēšanu un aicina konkursa dalībniekus līdz augusta sākumam nosaukt savu vilcienu piedāvājuma gala cenas.

Tagad izvirzītos termiņus darījuma gaitai var iztulkot divējādi. Pirmkārt, saistībā ar desmit gadu jubileju, kopš 2008. gada 16. septembrī aģentūras LETA arhīvā tika ielikta ziņa, ka no valsts a/s Latvijas dzelzceļš atdalīšanās procesā esošais PV ieguldīs līdzekļus vagonu modernizācijā un jaunu vilcienu iepirkumā. Otrkārt, saistībā ar Saeimas vēlēšanām šā gada 6. oktobrī, kurām varbūt tiek pieskaņots iespaids, ka Latvija var atļauties nopirkt 32 elektrovilcienu sastāvus par pāris simtiem miljonu eiro.

Desmit gadu laikā PV ir daudzkārt informējis par jauno vilcienu pasūtījuma konkursa gaitu un rezultātiem līdz pat vilcienu pasūtījuma līguma noslēgšanai 2012. gada aprīlī ar Spānijas firmu Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF). Tā apņēmās uzbūvēt 41 vilciena sastāvu līdz 2015. gadam kā pēdējam brīdim, līdz kuram lielāko daļu būves tāmes bija apņēmusies segt Eiropas Savienība 2007.-2014. gada plānošanas perioda ietvaros. Vilcieni uzbūvēti netika, jo Latvija līgumu lauza. Gan pirms, gan arī pēc tam PV ir regulāri izsludinājis un atsaucis konkursus pirms to noslēguma. Iepriekšējā reize bija 2014. gada jūlijā, kad PV pārtrauca jauno elektrovilcienu iepirkuma procedūru ar solījumu līdz tā paša gada augusta beigām «sagatavot ceļa karti, kādā veidā nonākt līdz veiksmīgai ritošā sastāva nomaiņai paredzētajā termiņā - līdz 2016. gadam». 2018. gada jūlijā par jauno vilcienu sagādāšanas laiku tiek nosaukts 2021. gads.

Lai cik smieklīgs tagad šķistu PV pasūtījums, ir vilcienu būvētāji, kas to ņemot nopietni. Pēc PV sniegtās informācijas, savu vilcienu projektu tehnisko atbilstību PV prasībām apliecinājuši četri uzņēmumi. Joprojām vilcienus piedāvā CAF, kam līdzās uzstājas vēl cits Spānijas uzņēmums Patentes Talgo S.L, Šveices kompānija Stadler un Čehijas uzņēmums Škoda vagonka a.s. Šiem uzņēmumiem būtu jābūvē vilcieni speciāli Latvijai, jo šeit izmantoto sliežu ceļu platums ir lielāks nekā vairumā Eiropas valstu, bet mazāks nekā Spānijā.

Vilcienu būvētāji gaida, kad patiešām izjuks pamatā pagājušā gadsimta 60. gados būvētie elektrovilcieni, kādus Latvija joprojām izmanto. Tajā brīdī Latvijas valdība būs spiesta piešķirt naudu vilcienu pirkšanai.

Latvijā

Latvijā gadā ir 12 papildu brīvdienas (Lieldienās, Jāņos, Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienā, Latvijas Republikas Proklamēšanas dienā, Darba svētkos, Ziemassvētkos un Jaungadā). Lielākā daļa cilvēku, izņemot darbaholiķus, labprāt iegūtu vēl pāris papildu brīvdienas, piemēram, Lāčplēša dienu un 15. augustu. Arī darba nedēļa varētu būt īsāka. Ekonomisti gan krata pirkstu – papildu brīvdienas Latvijai izmaksājot dārgi.

Svarīgākais