Saeima neatbalsta alus un vīna reklāmas aizliegumu

© Kaspars Krafts F64

Saeima šodien, izskatot Elektronisko mediju likumprojektu otrajā lasījumā, noraidīja Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas priekšlikumu, kas paredzēja, ka alus un vīna reklāmu elektronisko mediju programmās atļauts izplatīt tikai no plkst.22 līdz 7.

Līdz ar to spēkā paliek likumprojekta pirmajā lasījumā nobalsotā redakcija, kas paredz, ka "alkoholisko dzērienu, izņemot alus un vīna, reklāma elektronisko mediju programmās ir aizliegta no plklst.10 līdz 22".

Jau ziņots, ka, aizliedzot dienā reklamēt alu, ir apdraudēta sporta spēļu translācija televīzijā, šodien preses brīfingā, ko organizēja alus ražotāji, sacīja Latvijas Basketbola savienības ģenerālsekretārs Edgars Šneps.

Cietēji būs arī sporta klubi, komandas un federācijas, kas saņem finansiālu atbalstu no sponsoriem, kuri, protams, rēķinās ar reklāmas iespējām elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos translāciju laikā. Šneps uzsvēra, ka pašreizējā ekonomiskajā situācijā tas būtu spēcīgs trieciens sporta tālākai attīstībai, jo valsts nespēj tam atvēlēt pietiekami daudz līdzekļu.

Būtiski ciestu jau tā strauji sarūkošie reklāmas ieņēmumi elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos. Pēc Latvijas Reklāmas asociācijas datiem, alus un vīna reklāmas investīcijas televīzijā 2009.gadā bija aptuveni 1,4-1,75 miljoni latu. Savukārt laika posmā no plkst.7 līdz plkst.22 tika iztērēti 75% līdz 80% no kopējiem reklāmai atvēlētajiem naudas līdzekļiem. Pieņemot reklāmas aizliegumu, šo naudu Latvijas televīziju kanāli nesaņemtu.

Latvijas Reklāmas asociācijas prezidents, "MMS Communications Latvia" direktors Ģirts Ozols prognozē, ka cietīs arī vietējās reklāmas aģentūras, kuras veidoja un izvietoja radošās reklāmas elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, jo samazināsies to darba apjoms un līdz ar to arī būtiski saruks ienākumi.

Alus darītāji norāda, ka alkoholisko dzērienu patēriņa pieauguma tendence nav saistīta ar dzērienu reklāmu, bet ar daudziem citiem faktoriem, tostarp sabiedrības kultūru.

Neskatoties uz alkohola reklāmas aizliegumu, Latvijā turpina būtiski palielināties stiprā alkohola pelēkā tirgus daļa. Mazinot legāli ražotas produkcijas zīmolu atpazīstamību, ko veicina reklāma, nelegālā alkohola tirgus izplatība tiek stimulēta vēl vairāk.

Svarīgākais