Valsts izglītības satura centrs (VISC) materiālā angļu valodas vispārējās izglītības centralizētajā eksāmenā ar gida stāstījumu par viskija uzņēmuma "Tullamore" vēsturi nav vēlējies reklamēt alkoholu.
VISC eksperti iekļāvuši šo uzdevumu eksāmenā ar mērķi pārbaudīt skolēnu spēju saprast faktoloģisko informāciju autentiskā stāstījumā, uztverot un atzīmējot tekstā saklausītos skaitļus, kas ir viena no valodas apguves pamatlīmeņa prasmēm, norādīja VISC pārstāve Ilze Zeltkalne.
Eksāmena veidotāji nevēlējās "tiešu vai netiešu atkarību veicinošo vielu reklamēšanu" un uzdevuma tēmas izvēlē nozīme bijusi tam, ka konkrētajā klausīšanās uzdevumā iekļauts stāstījums par uzņēmuma vēsturi, ietverot vairākus gadskaitļus un citu konkrētu informāciju. Turklāt uzdevuma pasniegšanas veids pielīdzināts reālai situācijai, ar kādu var saskarties tūristi kādas citas valsts apmeklējuma laikā.
"Autentiska teksta izmantošana nodrošina valodas komunikatīvā mērķa saglabāšanu, nezaudējot sociokultūras kontekstu – reālu dzīves situāciju tūristam, apmeklējot citu valsti un iepazīstot tās tradīcijas un vēsturi," paskaidroja Zeltkalne.
Jau vēstīts, ka Veselības ministrija (VM) nosūtījusi vēstules Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) un Latvijas Bankai, paužot neizpratni par to iesaistīšanos netiešā alkohola reklamēšanā, kas ir pretrunā ar nepieciešamību samazināt alkohola patēriņu sabiedrībā.
Ministrija norādījusi, ka šogad 12.klašu angļu valodas eksāmena klausāmajā daļā bija iekļauts plašs informatīvs materiāls par viskija "Tullamore" kompānijas dibināšanu un vēsturi. VM uzsvērusi, ka tā uzskatāma par atkarību veicinošu vielu lietošanas tēmu iekļaušanu izglītības iestāžu eksāmenu programmās un tas nav pieļaujami.
Tāpat VM ir neizpratnē par Latvijas Bankas rīcību, laižot apgrozībā jaunu viena lata monētu ar alus kausa attēlu. Kaut arī alus ir viens no tradicionālajiem latviešu dzērieniem svētkos, ministrija uzskata, ka bija iespējams izvēlēties citus Līgo svētkus simbolizējošus attēlus.