Kvalitatīva pasta piegāde ir atkarīga arī no adresāta attieksmes

NEPASARGĀTA KORESPONDENCE. Spilgta ilustrācija tam ir kāda Rīgas nama kāpņutelpa, kur pastkastītes ir salauztas un to saturs tādējādi ir brīvi pieejams nepiederošām personām © Publicitātes foto

Korespondences piegāde ir abpusējs process: Latvijas pasta uzdevums ir klientiem piegādāt sūtījumus, savukārt klientiem jāparūpējas par savām pastkastītēm, lai būtu, kur šos sūtījumus droši ievietot. Latvijā kopumā ir reģistrēts gandrīz 1,1 miljons adrešu, no kurām gandrīz 52 000 adresēs korespondences saņēmēji nav uzstādījuši pastkastītes, tādējādi nav parūpējušies par drošu sev pienākošo sūtījumu saņemšanu. Nereti pastkastītes nav uzstādītas arī juridiskām personām – uzņēmumiem un pat valsts iestādēm.

Vai tev ir droša pastkastīte?

Latvijas pasta pastnieku darba kvalitāti tiešā veidā ietekmē vairāki ārēji faktori. Būtiskākais no tiem ir pastkastīšu neatbilstība korespondences kvalitatīvai piegādei vai to neesamība.

Korespondences drošai piegādei neatbilstošas pastkastītes pastnieki fiksē gan daudzdzīvokļu mājās, gan pie privātmājām un viensētām. Daudzdzīvokļu mājās ir būtiski nodrošināt, lai arī kāpņutelpas durvis būtu slēdzamas, jo pretējā gadījumā ēkā var iekļūt trešās personas un izmantot savām vajadzībām pastkastītēs ievietoto korespondenci.

Arī lauku reģionu klienti, kas dzīvo privātmājās, ne vienmēr pienācīgi parūpējas par to, lai sev adresētos sūtījumus saņemtu droši un nesabojātā veidā. Ja pastkastīte ir salauzta, nav slēdzama vai ir no materiāla, kas nokrišņu laikā samirkst, tajā ievietotais saturs netiek pasargāts no pazušanas vai bojājuma.

Rūpējoties par pasta sūtījumu veiksmīgu piegādi un uzsverot, ka par pastkastīšu uzturēšanu kārtībā ir atbildīgs to lietotājs, Latvijas pasts aicina klientus pievērst uzmanību sev piederošo pastkastīšu stāvoklim - lai tās nav bojātas, ir slēdzamas, lai uz tām ir skaidri saskatāma adrese, dzīvokļa numurs vai mājas nosaukums, uzvārds vai juridiskās personas nosaukums, lai pastkastītes atrodas pieejamā vietā un ir atbilstoša izmēra. Pastkastītes izmēram un pastkastītes atvēruma izmēram jābūt tādam, lai tajā varētu ievietot vienkāršas (standarta) vēstules A4 formātā. Klientu izpratne un atsaucība būtiski paaugstina sūtījumu piegādes kvalitāti, jo ļauj pastniekam ātri un bez problēmām ievietot korespondenci atbilstošā pastkastītē un operatīvi doties pie nākamā klienta, neaizkavējot kopējo piegādes procesu.

Pamatojoties uz 2013. gada 30. jūlija Ministru kabineta noteikumiem nr. 463 Noteikumi par pasta pakalpojumu sniegšanas vietu, pasta tīkla piekļuves punktu, pastkastīšu punktu un pastkastīšu ierīkošanu, izvietošanu un noformēšanu, kā arī pārrobežu pasta sūtījumu apstrādes vietu ierīkošanu, Latvijas pastam jāapkalpo daudzdzīvokļu māju pastkastītes, kas novietotas pirmā stāva kāpņu telpā. Ja daudzdzīvokļu mājas pirmajā stāvā pastkastītes novietot nav iespējams, tās var izvietot otrā stāva kāpņu telpā. Uz katras pastkastītes jābūt norādītam labi saskatāmam dzīvokļa numuram vai juridiskās personas nosaukumam.

Pie privātmājām Latvijas pastam jāapkalpo pastkastītes, kas piestiprinātas pie mājas (ja māja atrodas ne tālāk kā piecus metrus no ielas) vai ārpusē pie žoga (sētas). Pie privātmājas novietotajai pastkastītei jābūt pieejamai pastniekam jebkurā laikā. Uz pastkastītes jānorāda labi salasāms mājas numurs, mājas nosaukums vai mājas īpašnieka uzvārds.

Viensētām un privātmājām, kas atrodas ārpus apdzīvotas vietas centra un tālāk par 20 metriem no tuvākā valsts vai pašvaldības autoceļa (ielas), ar kuru savienots tās pievedceļš (ceļš, kas savieno tuvāko valsts vai pašvaldības autoceļu ar attiecīgo viensētu vai privātmāju), Latvijas pastam jāapkalpo pastkastītes, kas novietotas ne tālāk kā desmit metru no tuvākā valsts vai pašvaldības autoceļa, ar kuru ir savienots tās pievedceļš.

Pasta komersanti, tajā skaitā Latvijas pasts, nevar nodrošināt pasta sūtījumu piegādi adresātiem, kuri savas pastkastītes nav novietojuši atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem vai kuru pastkastītes ir bojātas un nav slēdzamas. Šādos gadījumos Latvijas pastam ir tiesības pasta sūtījumus nekavējoties nosūtīt atpakaļ to izsūtītājam. Situācijā, kad pastkastītes izmērs neļauj tajā ievietot pasta sūtījumu, klientam tiek atstāts aicinājums sūtījumu saņemt pasta nodaļā. Latvijas pasts ir sācis izplatīt jaunas pastkastītes ar lielāku - četru centimetru - atvērumu. Īpaši ērtas šādas pastkastītes būs klientiem, kuri saņem lielu daudzumu sūtījumu. Tomēr jāņem vērā, ka šādas pastkastītes iespējams izvietot pie privātmājām, jo daudzdzīvokļu namu kāpņutelpās to uzstādīšana varētu būt apgrūtināta ierobežotās telpas dēļ.

Jebkurā no Latvijas pasta nodaļām ir iespējams iegādāties dažādas pastkastītes atšķirīgās cenu kategorijās, kā arī pieteikt pastkastītes uzstādīšanu un remontu. To var darīt, arī zvanot pa tālruni 67599156 vai rakstot uz epasta adresi pastkastites@pasts.lv.

Pastkastīšu piedāvājums aplūkojams Latvijas pasta mājaslapā www.pasts.lv, sadaļā Privātpersonām - Citi pakalpojumi - Pastkastīšu serviss

Neizbraucami/neizstaigājami ceļi un nepieskatīti suņi

Ziemā korespondences piegādi kavē arī citi būtiski šķēršļi - dziļas sniega kupenas, netīrīti, neizstaigājami un neizbraucami ceļi. Ja ceļš nav notīrīts, korespondences piegāde var kavēties, tāpēc pasta darbinieki aicina klientus būt saprotošiem un parūpēties par savas teritorijas sakārtošanu.

Ievērojams pasta sūtījumu piegādes apgrūtinājums ir brīvi klaiņojoši un nepieskatīti suņi. Pastnieku sastapšanās ar nikniem suņiem nav stereotips, bet gan darba ikdienas sastāvdaļa. Suņu saimnieki mēdz uzskatīt, ka viņu četrkājainais draugs ir nekaitīgs nepazīstamiem cilvēkiem, bet realitātē suns var būt ļoti agresīvs, ja pamana svešinieku savā teritorijā.

Būtiskākās kļūdas, kuras pieļauj savu mīluļu saimnieki, ir suņu piesiešana pārāk garā ķēdē, ļaujot aizsniegties līdz pastniekam, kurš pārvietojas ar divriteni; atstāšana pagalmā ar pārāk zemu žogu, kam suns brīvi tiek pāri, vai arī pastkastītes novietošana tā, ka suns traucē vai vispār neļauj pastniekam pildīt savus darba pienākumus.

Nereti pastkastītes pat tiek piestiprinātas pie suņu būdas vai žoga iekšpusē, kamēr pagalmā uzturas nikns suns, neļaujot pastniekam ievietot sūtījumus tiem paredzētajā vietā. Šādās situācijās ir apdraudēta ne tikai pastnieka darba pienākumu veikšana un suņu saimnieku iespējas saņemt sev adresētos sūtījumus, bet arī pasta darbinieku veselība.



Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais