Saeimas apstiprinātā kārtība auto ikgadējās ekspluatācijas nodevas aprēķināšanai, diferencējot to pēc oglekļa dioksīda (CO2) izmešu apmēra, būs ieguvums lielo spēkratu īpašniekiem, aģentūrai LETA pauda autosalona ''Baltie'' eksperts Kārlis Eidis.
Viņš uzsvēra, ka jaunā kārtība tika rosināta ar skaļu mērķi - likt vairāk maksāt ''premium'' klases auto īpašniekiem. ''Tomēr šīs izmaiņas varētu būt labākais, kas noticis Latvijas mazlietoto auto tirgū pēdējo gadu laikā. Veicot dažus vienkāršus aprēķinus, redzams, ka patiesībā lielākajai daļai pēdējo gadu ''premium'' klases auto ikgadējā nodeva būtiski samazināsies,'' piebilda Eidis.
Autosalona ''Baltie'' eksperts norādīja, ka jaunā kārtība ikgadējās nodevas aprēķinam attieksies tikai uz automašīnām, kas ražotas pēc 2009.gada. ''Tātad samērā jauniem auto ar modernu dzinēju. Savukārt augstākās nodevas likmes paredzētas auto, kuru CO2 izmešu daudzums uz kilometru pārsniedz 200 gramus. Teorētiski tie ir lielie un jaudīgie auto, bet, analizējot pieprasītākos auto dažādos segmentos, var secināt, ka tieši ''apvidnieku'' un ''premium'' klases vieglo auto īpašnieki sajutīs vislielāko ieguvumu no jaunās nodevas. Līdz šim šādiem auto ikgadējā nodeva bija augsta, jo to noteica auto lielā masa un arī motora jauda. Toties CO2 izmešu jomā pat lielākie pēdējo gadu apvidus auto reti pietuvojas 200 gramu uz vienu kilometru līmenim'' klāstīja Eidis.
Autosalona ''Baltie'' pieredze rāda, ka populārākie mazlietotu auto modeļi apvidus auto kategorijā ir ''BMW X5'' un ''Volkswagen Touareg''. ''Ja nepaslinkojam un aprēķinām, kā jaunā ikgadējā nodeva mainīsies šiem auto, tad redzam, ka ''BMW X5'' jaunā kārtība būs īpaši izdevīga. Gandrīz visiem šī auto modeļiem tas nozīmēs nodevas samazinājumu - jaudīgākajiem dīzeļiem pat gandrīz trīskārtīgu kritumu no 342 eiro līdz 144 eiro. Izņēmums ir vien daži modeļi ar benzīna dzinēju, kura darba tilpums pārsniedz 4,4 litrus. Līdzīga situācija iezīmējas arī ''Volkswagen Touareg'' modeļu klāstā, kur iecienītākajiem trīs litru dīzeļiem ikgadējais maksājums samazināsies vismaz par trešdaļu,'' stāstīja eksperts.
Tāpat viņš atzīmēja, ka vieglo auto segmentā, kur nemainīgi pieprasītākie ir ''Audi'' un BMW ''sedani'' vai ''universāļi'', aina ir pilnīgi nepārprotama - visiem ''Audi A6'' un BMW piektās sērijas modeļiem nodeva samazināsies vai paliek praktiski nemainīga. ''Turklāt tieši iecienītākie modeļi ar trīs litru dīzeļa dzinējiem būs lielākie ieguvēji. Šie dzinēji ir ekonomiski, bet arī jaudīgi, kas noteica to ikgadējo nodevu 170 līdz pat 300 eiro apmērā. Tagad tā nepārsniegs 120 līdz 144 eiro, turklāt daži pēdējo gadu ''Audi A6'' modeļi pat spēj iekļauties CO2 normās, kur maksājums ir vien 48 eiro gadā,'' pauda Eidis.
Pēc viņa teiktā, tāpēc ir skaidrs, ka augstākas izmaksas par kādu konkrētu auto modeli nebūt nenoteiks jaunās CO2 likmes. Tā vietā daudz lielāka nozīme būs jaunieviestajai 300 eiro nodevai, kas jāmaksā, ja auto dzinēja tilpums pārsniedz 3,5 litrus. Šis nosacījums gan var radīt būtisku izmaksu kāpumu atsevišķiem auto, kuriem ir liels dzinēja tilpums, bet izmešu rādītāji nav tik zemi, lai kompensētu šīs papildu izmaksas.
''Tas neizdevīgākā situācijā nostāda to autoražotāju modeļus, kuru dzinēju tilpumi trāpa neizdevīgajā zonā. Piemēram, ''Porsche Cayenne'' modeļu klāstā dominē 3,6 litru un 4,8 litru dzinēji un arī to izmešu līmenis ir augsts. Vienlaikus pat šādiem lielajiem dzinējiem iespējama situācija, ka kopējais ikgadējo maksājumu apmērs nepieaug. Piemēram, ''BMW X5'' ar 4,4 litru benzīnā dzinēju kopējais ikgadējā maksājuma apmērs saglabāsies iepriekšējā līmenī, jo izmešu līmenis tam ir salīdzinoši zems,'' klāstīja autosalona eksperts.
Viņš norādīja, ka tādējādi izmaksu pieaugums ''premium'' auto segmentā galvenokārt būs izņēmuma gadījumos tāpēc, ka pārsvarā Latvijā auto tiek iegādāti ar dīzeļa dzinējiem, kuriem ir mazāks darba tilpums un vieni no zemākajiem izmešu rādītājiem, turklāt arī spēkratu ražotāji fokusējas uz efektīvāku dzinēju piedāvājumu ar lielāku jaudu pie mazāka tilpuma.
''Sākotnēji jaunie nosacījumi attieksies uz automašīnām, kas tiks reģistrētas Latvijā no nākamā gada 1.janvāra, tāpēc sagaidāms, ka jau nākamgad varēsim redzēt pieprasījuma izmaiņas par labu efektīvākiem un pēc jaunajiem nosacījumiem izdevīgākiem auto. Vienlaikus jaunu vai mazlietotu auto pircējiem pašlaik ir ieteicams savu pirkumu plānot tā, lai reģistrāciju veiktu nākamgad. Jo, ja vien nepērkat auto ar dzinēja tilpumu virs 3,5 litriem, tad, visticamāk, jaunā nodevas aprēķina kārtība ļaus ievērojami ietaupīt,'' klāstīja Eidis.
Aģentūra LETA jau rakstīja, ka Saeima atbalstījusi likumprojektu, kas paredz diferencēt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes spēkratiem, kas jaunāki par 2019.gadu.
Sākotnēji jaunie nosacījumi attieksies uz tām automašīnām, kas no nākamā gada 1.janvāra tiks reģistrētas Latvijā un to izlaiduma gads būs 2009. un jaunāks. No 2019.gada 1.janvāra tas attieksies uz visiem auto, kas būs jaunāki par 2009.gadu. Savukārt transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pirms 2009.gada, CO2 likmes nepiemēros, un auto īpašnieki turpinās maksāt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli pēc līdzšinējās kārtības.
Automašīnām ar CO2 izmešiem līdz 50 gramiem uz kilometru nodoklis nebūs jāmaksā, auto ar izmešiem no 51 līdz 95 gramiem uz kilometru nodokļa likme būs 12 eiro, ar izmešiem no 96 līdz 115 gramiem uz kilometru - 48 eiro, ar izmešiem no 116 līdz 130 gramiem uz kilometru - 84 eiro, ar izmešiem no 131 līdz 155 gramiem uz kilometru - 120 eiro, ar izmešiem no 156 līdz 175 gramiem uz kilometru - 144 eiro, bet ar izmešiem no 176 līdz 200 gramiem uz kilometru - 168 eiro.
Automašīnām ar CO2 izmešiem no 201 līdz 250 gramiem uz kilometru nodeva būs 264 eiro, ar izmešiem no 251 līdz 300 gramiem uz kilometru - 408 eiro, ar izmešiem no 301 līdz 350 gramiem uz kilometru - 552 eiro, bet ar izmešiem virs 350 gramiem uz kilometru - 756 eiro.
Gadījumā, ja ražotājs automašīnai nav norādījis CO2 izmešu daudzumu, nodoklis jāmaksā pēc līdzšinējās kārtības, proti, summējot automašīnas jaudu, motora tilpumu un pilnu masu.